Την άποψη ότι «θα πρέπει κάποια στιγμή τα κέντρα των πόλεων να απομακρύνουν τα ΙΧ αυτοκίνητα και η διαμπερής κυκλοφορία να εξυπηρετείται από έναν άλλο οδικό άξονα» εξέφρασε ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας, μιλώντας στο συνέδριο Thessaloniki Future Thinking Dialogues (TFTD 2024), που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, με θέμα «αστική ανθεκτικότητα για το μέλλον – έτοιμες πόλεις». Τόνισε ότι το flyover θα ενισχύσει την κυκλοφοριακή ικανότητα της μοναδικής περιφερειακής οδού στην πόλη. «Είμαι σίγουρος ότι με την έλευση του Μετρό σε λίγες μέρες από σήμερα, ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα ξεκινήσει σχέδια ανάπλασης για να απομακρυνθεί το ΙΧ από το κέντρο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπίλλιας.
Σημείωσε, παράλληλα, ότι η Περιφέρεια ξεκίνησε την ενίσχυση της φωτεινής σηματοδότησης με εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης και η προσπάθεια θα ολοκληρωθεί σε όλο το σύστημα των σηματοδοτών στο πολεοδομικό συγκρότημα. «Το καλό είναι ότι οι διαδικασίες γίνονται με γοργούς ρυθμούς και το έργο του flyover θα ολοκληρωθεί στον χρόνο που προβλέπεται στη σύμβαση», πρόσθεσε.
Αναφερόμενος στο έργο της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης από το Καλοχώρι μέχρι το Αγγελοχώρι, είπε ότι οι διαδικασίες βρίσκονται σε ένα καλό σημείο και αναμένονται οι εγκρίσεις μελετών από το υπουργείο Περιβάλλοντος για την έκδοση του απαραίτητου Προεδρικού Διατάγματος.
Ο ορισμός των έξυπνων πόλεων
Τον ορισμό των έξυπνων πόλεων έδωσε, μιλώντας στο συνέδριο, η Δάνα Ελευθεριάδου, επικεφαλής της ομάδας Ευφυών Πόλεων και Οικονομίας Εγγύτητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Για να είναι μια πόλη έξυπνη, πρέπει οι ψηφιακές τεχνολογίες να παίζουν σημαντικό ρόλο, να είναι πράσινη με την έννοια της πράσινης μετάβασης και να είναι οικονομικά ενεργή», είπε, προσθέτοντας ότι οι επιτυχημένες πόλεις ξεκινούν από ένα όραμα βασισμένο στις δικές τους ανάγκες και δυνατά σημεία.
Χαρακτήρισε εξαιρετικά σημαντική τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, καθώς το 80% των επενδύσεων που απαιτούνται για αυτή τη μετάβαση προορίζεται από τον ιδιωτικό τομέα. «Οι πόλεις θα πρέπει να εμπλέκουν άμεσα τις ιδιωτικές επιχειρήσεις ώστε να υλοποιηθεί το κοινό όραμα», ανέφερε. Για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επισήμανε ότι έχει δημιουργηθεί το εργαλείο της τοπικής πράσινης συμφωνίας, μιας συμμαχίας μεταξύ πόλεων και ιδιωτικών επιχειρήσεων. Επίσης, έδωσε έμφαση στην εκπαίδευση των πολιτών με στόχο την αλλαγή νοοτροπίας ώστε να συμμετέχουν ενεργά στην πόλη που επιθυμούν.
«Όταν ο Γιάννης Μπουτάρης μιλούσε για αστική ανθεκτικότητα το 2015, ήταν ο πρώτος πολιτικός που το έθεσε ως μέρος της ατζέντας του», τόνισε η Λίνα Λιάκου, διευθύνουσα σύμβουλος για την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή στο Παγκόσμιο Δίκτυο Ανθεκτικών Πόλεων. «Μετά από σχεδόν 10 χρόνια, οι φυσικές καταστροφές έχουν διπλασιαστεί και είναι σαφές γιατί χρειαζόμαστε αστική ανθεκτικότητα». Ανέφερε ότι υπάρχουν 600 φυσικές καταστροφές τον χρόνο και το οικονομικό κόστος στην Ευρώπη μεταξύ 2021 και 2023 υπερβαίνει τα 160 δισεκατομμύρια, με το 68% αυτού του κόστους να προέρχεται από τις πόλεις.
«Το ΤΕΕ είναι παρόν σε όλα τα μεγάλα έργα», επισήμανε ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου/ΤΚΜ, Ηλίας Περτζινίδης, αναφερόμενος στην ηλεκτρονική έκδοση αδειών και απαιτούμενων βεβαιώσεων, τον ψηφιακό χάρτη με πληροφορίες για κάθε γεωτεμάχιο, την έναρξη της ψηφιακής αποτύπωσης υποδομών και το πρόγραμμα παρακολούθησης της αυθαίρετης δόμησης. Το 4ο TFTD διοργανώνει το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.