Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Κρατικό Ωδείο και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στηρίζει το project “Πάθη- Πλανήτης- Άγγιγμα” που υλοποιείται από φοιτητές, μουσικούς και σκηνοθέτες.
Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης προσκαλούν τους φοιτητές κινηματογραφικών, θεατρικών και άλλων συναφών σχολών να αφήσουν τη φαντασία τους ελεύθερη και να ενεργοποιήσουν κάθε δημιουργικό τους κύτταρο, επενδύοντας τον ελεύθερο χρόνο τους στη συγγραφή ενός σύντομου σεναρίου που θα επενδυθεί μουσικά από μαθητές του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και θα μετατραπεί σε μια μικρού μήκους ταινία τριών λεπτών από 7 γνωστούς Έλληνες σκηνοθέτες.
Οι τρεις οργανισμοί επίσης καλούν τους μουσικούς του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και τα μέλη της MOYSA – Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων του ΜΜΘ να συμμετέχουν σε διαγωνιστική διαδικασία αποστέλλοντας 2 λεπτά μουσικής πρότασης για να ντύσουν με τα μουσικά τους θέματα τις ταινίες που θα προκύψουν.
Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν στο διαγωνισμού σεναρίου;
● Στον διαγωνισμό μπορούν να λάβουν μέρος φοιτητές και σπουδαστές ανεξαρτήτως ηλικίας από δημόσιες ή ιδιωτικές κινηματογραφικές σχολές, δραματικές σχολές, τμήματα Θεατρολογίας, Νέων Μέσων και συναφών σχολών.
● Οι φοιτητές θα πρέπει να γράψουν ένα σενάριο μυθοπλασίας 400 λέξεων.
● Το σενάριο μπορεί να γραφτεί από έναν φοιτητή ή από ομάδα φοιτητών, με την προϋπόθεση ότι ο καθένας γράφει από το σπίτι του.
● Το σενάριο μπορεί να αποτελεί τόσο πρωτότυπη ιδέα όσο και διασκευή λογοτεχνικού, θεατρικού ή άλλου έργου.
● Η υπόθεση του σεναρίου θα πρέπει να διαδραματίζεται αποκλειστικά μέσα σ’ ένα σπίτι. Οι μόνοι εξωτερικοί χώροι που επιτρέπονται είναι το μπαλκόνι, το κλιμακοστάσιο, η πυλωτή (αν πρόκειται για πολυκατοικία) ή ο κήπος (αν πρόκειται για μονοκατοικία), η ταράτσα και ο ακάλυπτος.
● Οι λέξεις από τις οποίες οφείλουν να εμπνευστούν οι φοιτητές είναι οι εξής: πάθη- πλανήτης- άγγιγμα. Πρέπει να χρησιμοποιηθεί τουλάχιστον μία από αυτές τις λέξεις-έννοιες, ή και οι τρεις, οι οποίες είτε θα αναφέρονται ρητά στο κείμενο είτε θα λειτουργούν ως κεντρικό θέμα του σεναρίου.
● Το σενάριο μπορεί να περιλαμβάνει λόγο και διάλογο, μπορεί και να μην περιλαμβάνει.
● Στο σενάριο μπορούν να υπάρχουν από κανένας έως δύο χαρακτήρες.
● Μην ξεχάσετε! Να συμπεριλάβετε στο αρχείο σας, το ονοματεπώνυμό σας, email και τηλέφωνο για επικοινωνία.
Τελική ημερομηνία υποβολής των σεναρίων είναι η Παρασκευή μετά το Πάσχα, 24 Απριλίου 2020.
-To email στο οποίο μπορούν να υποβληθούν τα σενάρια είναι το: [email protected]
Αμέσως μετά, τα συγκεντρωμένα σενάρια θα διαβαστούν και θα αξιολογηθούν από τριμελή κριτική επιτροπή που αποτελείται από τον σκηνοθέτη Παναγιώτη Φαφούτη (Παράδεισος), τη σεναριογράφο Κατερίνα Μπέη (Ευτυχία) και τον κριτικό κινηματογράφου Χρήστο Μήτση (Αθηνόραμα).
Τα 7 καλύτερα θα ανατεθούν στους σκηνοθέτες, Βαρδή Μαρινάκη (Ζίζοτεκ), Ελίνα Ψύκου (Ο γιος της Σοφίας), Γιώργο Νικόπουλο (The Ox), Νάνσυ Μπινιαδάκη (Η επιφάνεια των πραγμάτων), Νίκο Λαμπότ (Η δουλειά της), Στιβ Κρικρή (The Waiter) και Μάριο Πιπερίδη (Αναζητώντας τον Χέντριξ), οι οποίοι θα αναλάβουν να δημιουργήσουν ο καθένας από μία τρίλεπτη ταινία μικρού μήκους βασισμένη στα σενάρια που κέρδισαν τον διαγωνισμό. Θα ακολουθήσει διαδικτυακό σεμινάριο των σκηνοθετών με τους σπουδαστές, όπου θα αναλυθούν βασικές έννοιες της μετατροπής ενός σεναρίου σε κινηματογραφική ταινία.
Στη συνέχεια, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης θα αναθέσουν σε φοιτητές τους που ενδιαφέρονται για το project να δημιουργήσουν ένα μουσικό θέμα 2 λεπτών, το οποίο θα εμπνευστούν από κάποιο από τα 7 επιλεχθέντα σενάρια, που θα έχουν διαλέξει οι ίδιοι. Οι φοιτητές θα έχουν στη διάθεσή τους μία εβδομάδα για να καταθέσουν τις μουσικές προτάσεις τους.
Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης θα επιλέξουν τις 7 καλύτερες από αυτές τις μουσικές προτάσεις, οι οποίες και θα επενδύσουν τις 7 ταινίες μικρού μήκους των σκηνοθετών, με τον τρόπο που θα διαλέξει ο καθένας.
Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν στο μουσικό διαγωνισμό;
– Δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής μουσικών προτάσεων έχουν όλοι οι μαθητές του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, ανεξαρτήτως αντικειμένου σπουδών και ανεξαρτήτως ηλικίας. Τιμητικά, δικαίωμα συμμετοχής έχουν και όλα τα μέλη της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης MOYSA (ενεργά μέλη και απόφοιτοι).
– Η συμμετοχή εξασφαλίζεται με την απλή απάντηση “Θα συμμετέχω” στο σχετικό προσκλητήριο email της κ. Μουντράκη, Υπεύθυνης του Τμήματος Καλλιτεχνικών Εκδηλώσεων ΚΩΘ, το οποίο θα έχει αποσταλεί στους μαθητές του ΚΩΘ και στα μέλη της MOYSA με τίτλο: “Πρόσκληση Συμμετοχής – Πάθη – Πλανήτης – Άγγιγμα”.
– Προηγούμενη εμπειρία στη μουσική σύνθεση, ή στη δημιουργία μουσικής για το θέατρο ή τον κινηματογράφο, δεν είναι απαραίτητη. Η βασική εξοικείωση με τον αυτοσχεδιασμό και την ελεύθερη μουσική έκφραση, καθώς και η εξοικείωση με στοιχειώδη εργαλεία και τεχνικές ηχογράφησης ευρείας χρήσης (π.χ. εγγραφή ήχου σε εφαρμογή κινητού τηλεφώνου), παρόλο που δεν αποτελούν προϋποθέσεις για τη δήλωση συμμετοχής, σίγουρα θα βοηθούσαν τους συμμετέχοντες μαθητές να αναδείξουν και να αποτυπώσουν τις μουσικές τους ιδέες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
– Η κάθε δήλωση συμμετοχής μπορεί να αφορά έναν μαθητή ή μία ομάδα συνεργασίας μέχρι τριών μαθητών. Ενθαρρύνεται η διαδικτυακή συνεργασία, αλλά αυτή δεν αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης.
• Στην περίπτωση ομαδικής συμμετοχής (μέχρι 3 άτομα), η δήλωση γίνεται μόνο από 1 μέλος της ομάδας και σε αυτήν θα αναφέρονται τα ονόματα και τα email των συνεργαζόμενων μαθητών. Για παράδειγμα “Θα συμμετέχω, σε συνεργασία με τον Χ και τη Ρ (email X και Ρ)”.
• Οι μουσικές προτάσεις των συμμετεχόντων στο project θα πρέπει να σταλούν μέχρι τη Δευτέρα 4/5/2020 στη διεύθυνση [email protected] <mailto:[email protected]>
• Κάθε συμμετέχων μαθητής / Κάθε συμμετέχουσα μαθήτρια, ή κάθε group (εφόσον η συμμετοχή αφορά μέχρι 3 άτομα σε συνεργασία), θα λάβει 1 σενάριο για να το επενδύσει με μουσική συνολικής διάρκειας από 1,5 έως 2 λεπτά. Οι σκηνοθέτες των ταινιών διατηρούν το απόλυτο δικαίωμα να χρησιμοποιήσουν όποιο μέρος της μουσικής επιλέξουν, σε διάρκεια που να εξυπηρετεί την ταινία.
– Η μουσική θα πρέπει να είναι αυστηρά αυθεντική – Σε περίπτωση που κάποια ιδέα αποτελεί αντίγραφο, η πρόταση θα απορρίπτεται.
– Τα μουσικά και τεχνικά μέσα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν είναι απεριόριστα. Για παράδειγμα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακουστικά ή ηλεκτρικά όργανα, ηλεκτρονικοί συνθετικοί ήχοι, Midi, δειγματοληψίες (Samples) ή και αυτοσχέδια μουσικά όργανα (π.χ. κατσαρόλες, καρέκλες, πόρτες, βρύσες, μίξερ κλπ). Επιτρέπεται η χρήση ανθρώπινης φωνής ή ανθρώπινων φωνών ως ηχόχρωμα, όχι όμως η χρήση στίχων.
– Η μουσική δεν χρειάζεται να παρακολουθεί το σενάριο στιγμή προς στιγμή, εφόσον αυτό δεν θα αποτελεί ακόμα “ταινία” κατά τη συγγραφή των μουσικών προτάσεων. Η μουσική θα πρέπει να “ερμηνεύει” τις βασικές ιδέες του σεναρίου, υπό μορφή ενός μουσικού έργου, ενιαίου ή χωρισμένου σε μικρότερες ενότητες.
• Κάθε μουσική πρόταση θα πρέπει να κατατεθεί σε μορφή Audio File, που να έχει μέγιστο μέγεθος 500MB. Το έγγραφο που θα κατατεθεί (audio file) θα πρέπει να φέρει καθαρά το νούμερο και τον τίτλο του σεναρίου για το οποίο προορίζεται.
• Η διασφάλιση υψηλής ευκρίνειας στις κατατεθειμένες ηχογραφήσεις δεν αποτελεί βασικό κριτήριο καλλιτεχνικής αξιολόγησης. Παρ’ όλα αυτά, μία προσεγμένη και ευκρινής ηχογράφηση θα βοηθήσει στην καλύτερη ανάδειξη των μουσικών ιδεών και στη “χρηστικότητά τους” από τον σκηνοθέτη. Ηχογραφήσεις με εμφανή παράσιτα ή άλλες ατέλειες, που θα τις καθιστούν μη αξιοποιήσιμες, θα είναι εξ ορισμού δυσκολότερα επιλέξιμες.
– Βασικά Κριτήρια Επιλογής μουσικών προτάσεων αποτελούν: η πρωτοτυπία, η φαντασία, η αισθητική σχέση μουσικής και ιστορίας/σεναρίου, καθως και η αντιστοιχία μεταξύ της δομής της μουσικής πρότασης με τη δομή του σεναρίου.
– Η ανάθεση ενός σεναρίου σε κάθε συμμετέχοντα μουσικό θα γίνει κυκλικά, στην αρχή της διαδικασίας, έτσι ώστε να διασφαλιστεί (στο μέτρο του εφικτού) η κάλυψη των μουσικών αναγκών και των 7 διαθέσιμων σεναρίων.
– Η επιτροπή μουσικής που θα κρίνει τις μουσικές προτάσεις αποτελείται από τρεις καθηγητές του ΚΩΘ με σχετική εμπειρία. Θα επιλεγούν μέχρι 7 προτάσεις και θα δοθούν μέχρι 7 βραβεία.
– Η επιτροπή διατηρεί το δικαίωμα να μη δώσει βραβείο σε μουσική πρόταση για κάθε σενάριο, ακόμα και αν μία ταινία παραμείνει χωρίς μουσική πρόταση από μαθητή. Η επιτροπή, ωστόσο, μπορεί να δώσει 2 βραβεία σε 2 μουσικές προτάσεις που αφορούν στο ίδιο σενάριο, αν κρίνει ότι το επίπεδό τους αξίζει αναγνώριση, άσχετα με το ποια μουσική θα χρησιμοποιηθεί τελικά από τον εκάστοτε σκηνοθέτη, ο οποίος διατηρεί και το δικαίωμα να συνδυάσει περισσότερες από μία μουσικές προτάσεις σε μία ταινία.
– Βραβευμένες θα θεωρηθούν όλες οι μουσικές προτάσεις (μέχρι 7) που έχουν επιλεγεί από την επιτροπή ΚΩΘ, ανεξάρτητα με το αν και πώς έχουν ενταχθεί στις τελικές ταινίες μικρού μήκους από τους σκηνοθέτες.
Οι νικητές του διαγωνισμού σεναρίου και του μουσικού διαγωνισμού κερδίζουν μια δωροεπιταγή αξίας 100 ευρώ, που μπορούν να εξαργυρώσουν σε γνωστά βιβλιοπωλεία για την προμήθεια βιβλίων της επιλογής τους.
Οι ολοκληρωμένες ταινίες θα παρουσιαστούν αμέσως στο διαδίκτυο ενώ θα προβληθούν και στο πλαίσιο του θερινού κύκλου προβολών “Σινεμά με Θέα” στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Επίσης θα παρουσιαστούν στο επόμενο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στην αίθουσα “Μελίνα Μερκούρη” του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.