«Πληγή» χαρακτηρίζει η Τροχαία Θεσσαλονίκης τις παρασύρσεις πεζών που σημειώνονται τόσο στους κεντρικούς οδικούς άξονες, όπως η Εγνατία και η Τσιμισκή, όσο και σε γειτονιές και βρίσκονται στην κορυφή των θανατηφόρων τροχαίων. Είναι χαρακτηριστικό πως μέσα σε μία τριετία (2017, 2018 και 2019) καταγράφηκαν συνολικά 869 περιστατικά παρασύρσεων σε ολόκληρη την πόλη, εκ των οποίων τα 46 θανατηφόρα.
Η μη τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) από την πλευρά των οδηγών, σε συνδυασμό με τη χρήση κινητού τηλεφώνου, αλλά και η απροσεξία των πεζών φαίνεται πως είναι οι κυριότεροι λόγοι για τις παρασύρσεις. «Είναι μια “ πληγή” οι παρασύρσεις. Όμως κάθε ατύχημα έχει τις δικές του παραμέτρους. Πριν από κάποιο διάστημα είχαμε ατύχημα στην περιφερειακή οδό, όταν κάποιος επιχείρησε μέσα στη νύχτα να τη διασχίσει. Το αποτέλεσμα ήταν μοιραίο», εξήγησε, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού- Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο διευθυντής της Τροχαίας Θεσσαλονίκης Θωμάς Γέρμανος.
Οι μήνες κατά τους οποίους καταγράφονται οι περισσότερες παρασύρσεις πεζών στην πόλη, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας, είναι οι ανοιξιάτικοι Απρίλιος και Μάιος, ο καλοκαιρινός Ιούνιος, καθώς και οι χειμερινοί Δεκέμβριος και Ιανουάριος. Από τα στοιχεία που προβληματίζουν είναι και ο αριθμός των ανθρώπων που χάνουν τη ζωή τους. «Το 2019 δεκαπέντε συνάνθρωποι μας έχασαν τη ζωή τους μόνο στη Θεσσαλονίκη. Ούτε το κρύβω, ούτε δίνω υπερβολικά στοιχεία», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γέρμανος.
Πρόστιμα ακόμη και στους πεζούς που διασχίζουν τον δρόμο εκτός διάβασης
Σύμφωνα με τον διευθυντή Τροχαίας, αρκετοί πεζοί διασχίζουν τον δρόμο, από όποιο σημείο θέλουν, «πιστεύοντας πως είτε θα τους δει ο οδηγός, είτε θα κόψει ταχύτητα το αυτοκίνητο». Βέβαια, όπως σημειώνει ο κ. Γέρμανος, υπάρχουν και άλλες κατηγορίες ανθρώπων που έχουν μειωμένα αντανακλαστικά και συγκεκριμένα «ηλικιωμένοι, χρήστες ουσιών, άτομα σε κατάσταση μέθης».
Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζεται να επιβάλλονται πρόστιμα σε όσους περνούν το οδόστρωμα μακριά από τις διαβάσεις. «Οι πεζοί πρέπει να προσέχουν. Σκέφτομαι -και το εφαρμόζουμε σε κάποιες περιπτώσεις- να επιβάλλονται πρόστιμα ακόμη και στους πεζούς που δεν διασχίζουν τον δρόμο από τις διαβάσεις. Υποδεικνύεται στα πληρώματα, όταν βλέπουν κάποιον να κινείται, για παράδειγμα στον περιφερειακό, να τον σταματήσουν και να κόψουν πρόστιμο που είναι ύψους 10 ευρώ«», ανέφερε ο κ. Γέρμανος, επισημαίνοντας πως μπορεί η επιβολή προστίμων να ακούγεται «λίγο άκομψη και παράδοξη, όμως προβλέπεται από τον ΚΟΚ».
Κανείς οδηγός δεν αναφέρει πως μιλούσε στο κινητό μετά τα τροχαία
«Δεν υπάρχει χειρότερο από το να κάνουμε χρήση του κινητού τηλεφώνου, όταν οδηγούμε. Και το κακό ξέρετε ποιο είναι; Όταν γίνεται ένα τροχαίο, κανένας από τους οδηγούς δεν δηλώνει πως μιλούσε στο κινητό. Και δυστυχώς δεν αποδεικνύεται πως μιλούσε και εργαστηριακά. Δεν είναι όπως το αλκοτέστ», προσθέτει ο διευθυντής της Τροχαίας Θεσσαλονίκης.
Σημειώνεται πάντως πως σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2017 οι παρασύρσεις ήταν πολύ περισσότερες καθώς καταγράφηκαν 314 περιστατικά στην πόλη, εκ των οποίων τα 16 θανατηφόρα. Το 2018, το νούμερο των παρασύρσεων «έπεσε» στα 276 με 15 θανάτους, ενώ το 2019 τα περιστατικά ήταν 279 με άλλα 15 άτομα να έχουν χάσει τη ζωή τους.
Από αυτά τα περιστατικά, κάποιοι οδηγοί εγκαταλείπουν το θύμα στην άσφαλτο. «Κανένας δεν απομακρύνεται εξαιτίας πανικού. Έχει τον λόγο του», τονίζει ο κ. Γέρμανος και προσθέτει: «κάποιοι οδηγοί είναι σε κατάσταση μέθης και θέλουν να αποφύγουν τον έλεγχο. Άλλοι έχουν ανασφάλιστα οχήματα ή στερούνται διπλώματος. Ο καθένας, για τον δικό του λόγο, αποχωρεί από τον τόπο του συμβάντος. Όταν λέει κάποιος “πανικοβλήθηκα κι έφυγα” δεν με πείθει».
Αναστασία Καρυπίδου