Ποιες κατηγορίες δεξιοτήτων έχουν ζήτηση εν μέσω πανδημίας

Ποιες κατηγορίες δεξιοτήτων έχουν ζήτηση εν μέσω πανδημίας

   Αντίκτυπο όχι μόνο στη ζήτηση εργαζομένων, αλλά και στις δεξιότητες που ψάχνουν για το προσωπικό τους οι εργοδότες στην Ευρώπη, φαίνεται πως έχει η πανδημία, όπως προκύπτει από ανάλυση του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (cedefop). Στη διάρκεια του 2020, η ζήτηση για ψηφιακές δεξιότητες αυξήθηκε (στο 23% του συνόλου των αγγελιών εργασίας, έναντι 20% το 2019, παρουσιάζοντας την πιο αξιοσημείωτη αλλαγή), ενώ την ανιούσα ακολούθησε και ο αριθμός των επαγγελματικών προσόντων, που ζητούν οι εργοδότες ανά θέση εργασίας (ζητούνται 12,8 δεξιότητες/αγγελία, αυξημένες έναντι των 11,9 του 2019), σύμφωνα με τη μελέτη του cedefop σε αγγελίες εργασίας, που δημοσιεύτηκαν πέρυσι on-line σε όλη την Ευρώπη.

   «Η αύξηση στον αριθμό των απαιτούμενων δεξιοτήτων ανά θέση εργασίας αντανακλά τις αλλαγές στις προσπάθειες γύρω από τις προσλήψεις (…) Τα επαγγέλματα με υψηλότερα επαγγελματικά προσόντα, όπως διευθυντικά στελέχη και διάφοροι επαγγελματίες, που είναι ευκολότερο να αποδώσουν απομακρυσμένα και για αυτό επηρεάστηκαν λιγότερο από τα lockdowns και τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης, απαιτούν κατά μέσο όρο ευρύτερη ποικιλία επαγγελματικών προσόντων» αναφέρουν οι μελετητές, εξηγώντας την εικόνα.

   Πέντε κατηγορίες δεξιοτήτων συγκέντρωσαν πάνω από το 60% της ζήτησης εργασίας

   Ως προς τις κατηγορίες δεξιοτήτων με τη μεγαλύτερη αύξηση, σε μόλις πέντε από αυτές αντιστοιχεί στο 61% της συνολικής ζήτησης εργασίας: ψηφιακές δεξιότητες (23%), δεξιότητες οργάνωσης και διοίκησης (14%), συνεργασία με άλλους (9%), προσαρμοστικότητα και ανθεκτικότητα (8%) και πωλήσεις/μάρκετινγκ (7%). 

   «Η ψηφιοποίηση και η μαζική στροφή στην τηλεργασία οδηγεί (σε υψηλότερα επίπεδα) τη ζήτηση για δεξιότητες σχετικές με τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών και τα συνδεόμενα με αυτές προσόντα -όχι μόνο λόγω της αύξησης στη ζήτηση για επαγγελματίες πληροφορικής, αλλά και διότι οι ψηφιακές δεξιότητες είναι ολοένα περισσότερο αναγκαίες σε θέσεις εργασίας, όπου μέχρι πρότινος δεν ίσχυε κάτι τέτοιο» παρατηρούν οι μελετητές και προσθέτουν ότι η σημασία των επαγγελματικών προσόντων που σχετίζονται με τις πωλήσεις και το μάρκετινγκ επίσης αυξάνεται, καθώς οι επιχειρήσεις που επηρεάστηκαν βαρέως από την πανδημία προσέλαβαν προσωπικό, που θα τις βοηθήσει να αναπτύξουν ή να επεκτείνουν τα online καταστήματά τους ή τις στρατηγικές ψηφιακών πωλήσεων.

   Στην κατηγορία των ψηφιακών δεξιοτήτων, τη μεγαλύτερη συνεισφορά στην αύξηση της ζήτησης είχαν τα προσόντα που σχετίζονται -μεταξύ άλλων- με τα επιχειρηματικά συστήματα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (9%), το λογισμικό υπολογιστικών φύλλων (7%), τη διαμόρφωση λογισμικού (5%), την επιστήμη και ανάλυση δεδομένων (5%) και τον προγραμματισμό (5%), τη διαχείριση συστημάτων πληροφορικής και επικοινωνιών (4%), το Javascript (3%) και το σύστημα διαχείρισης επιχειρηματικών πόρων SAP R3 (επίσης 3%).

   Σε ό,τι αφορά το μάρκετινγκ, ο βαρύς αντίκτυπος της πανδημίας στο λιανεμπόριο συνεισέφερε, σύμφωνα με τους μελετητές, στην αύξηση της ζήτησης δεξιοτήτων που συνδέονται με την προώθηση και την προβολή, ιδίως μέσω ψηφιακών μέσων, καθώς οι εργοδότες κλήθηκαν να επανεφεύρουν την προσέγγισή τους στον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούν με τους πελάτες τους. Η ζήτηση για δεξιότητες σχετικές με τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού επίσης ενισχύθηκε, παράλληλα με τις προκλήσεις για την αναδιοργάνωση της ομαδικής εργασίας και των προσλήψεων εν μέσω πανδημίας.

   «Κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας, πολλοί εργοδότες σταμάτησαν ή επιβράδυναν την ανάρτηση αγγελιών σε ιδιωτικούς ή δημόσιους ιστοτόπους εργασίας. Ενώ η κατάσταση βελτιώθηκε ελαφρώς το καλοκαίρι, κατά τους τελευταίους λίγους μήνες οι αγορές εργασίας online στην ΕΕ επηρεάστηκαν βαρέως ξανά από τα (περιοριστικά) μέτρα που έλαβαν οι κυβερνήσεις για να κάμψουν την εξάπλωση του ιού. Η πανδημία μετασχηματίζει και το “προφίλ” δεξιοτήτων για τις θέσεις εργασίας. Οι δεξιότητες που επιτρέπουν στους εργοδότες να ξεπεράσουν τις προκλήσεις που συνδέονται με την κοινωνική αποστασιοποίηση, είναι πιθανό να γίνουν πιο σημαντικές» επισημαίνουν οι μελετητές, που χρησιμοποίησαν την πλατφόρμα skills OVATE, προκειμένου να συγκρίνουν τις αγγελίες εργασίας του 2019 και του 2020._

   Αλεξάνδρα Γούτα

©Πηγή: amna.gr

Loading