Εφόδια απέναντι στην παραπληροφόρηση στοχεύουν να δώσουν σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες γυμνασίου τα διαδικτυακά εργαστήρια VerifyInfoED που πραγματοποιούν το Veria Tech Lab της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης της Βέροιας και το Xanthi Tech Lab του Κέντρου Πολιτισμού Δήμου Ξάνθης, με την υποστήριξη της αμερικανικής πρεσβείας.
Τα εργαστήρια, που θα πραγματοποιηθούν από τις 7 Μαρτίου έως τις 7 Απριλίου 2021, απευθύνονται σε μικρές ομάδες εκπαιδευτικών και εφήβων, που θα έχουν την ευκαιρία, με την υποστήριξη εξειδικευμένων εκπαιδευτών, να αναπτύξουν δεξιότητες πληροφοριακού και κριτικού γραμματισμού στην ψηφιακή εποχή. Η γλώσσα των σεμιναρίων θα είναι η αγγλική, ώστε να διευρύνονται οι ευκαιρίες αναζήτησης και διασταύρωσης της εγκυρότητας της πληροφορίας στο συνεχόμενα εξελισσόμενο διεθνές πλαίσιο καταιγισμού παραγωγής και πρόσληψης ειδήσεων.
Οι εκπαιδευτικοί θα αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες και θα πάρουν τα απαιτούμενα εργαλεία και εφόδια ώστε να ενσωματώνουν αποτελεσματικά στη διδασκαλία τους, πρακτικές ανάπτυξης της κριτικής σκέψης και του γραμματισμού των μαθητών τους στη διάκριση της εγκυρότητας της πληροφορίας. Οι μαθητές θα αποκτήσουν δεξιότητες πληροφοριακού και κριτικού γραμματισμού, μέσω της παιχνιδοποίησης και αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων.
«Στόχος είναι να μάθουν οι νέοι να αντιστέκονται στην “ πανδημία” της παραπληροφόρησης», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η εισηγήτρια των εργαστηρίων Χρύσα Λάζου, εκπαιδευτικός Αγγλικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (MEd in DE, DigiTEENS Project Coordinator).
Η κ. Λάζου τονίζει πως τα παιδιά σήμερα ενώ «γεννιούνται» μέσα στην τεχνολογία και στην υπερπληροφόρηση, σύμφωνα με έρευνες «τους είναι εύκολο να πιστέψουν κάτι χωρίς να μπουν στη διαδικασία να διασταυρώσουν την πληροφορία, γιατί κάποιος πρέπει να τους το διδάξει αυτό» και υπογραμμίζει την ανάγκη «να εισαχθεί ο ψηφιακός και κριτικός γραμματισμός στα σχολεία μέσω του περιεχομένου των μαθημάτων».
Τα νέα παιδιά σήμερα μπορεί να είναι τεχνικά άριστοι χρήστες των μέσων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά αυτό που λείπει, όπως σημειώνει ο εισηγητής των εργαστηρίων Νίκος Παναγιώτου, αναπλ. καθηγητής ΑΠΘ, Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ (Head of DCN Global), «είναι η απόκτηση δεξιοτήτων που θα τους επιτρέψουν να αξιολογήσουν την πληροφόρηση που δέχονται».
«Σε αυτό το κομμάτι», εξηγεί ο κ. Παναγιώτου, «πρέπει να δουλέψουν και οι δύο άκρες: και εκείνοι που παράγουν περιεχόμενο και οι χρήστες της πληροφορίας».
Στα εργαστήρια, τα παιδιά μέσα από διαδραστικές διαδικασίες θα εξοικειωθούν με στρατηγικές διασταύρωσης της πληροφορίας, μαθαίνοντας ορισμένα ερωτήματα- κλειδιά, όπως αν η εκάστοτε πληροφορία προέρχεται από έγκυρη πηγή. «Το πρώτο στοιχείο που δίνουμε στους μαθητές είναι να ελέγχουν πόσο φανταχτερός είναι ένας τίτλος και αν το περιεχόμενο του κειμένου ανταποκρίνεται στο μήνυμα που δίνεται από τον τίτλο ή από την εικόνα», εξηγεί η κ. Λάζου, αναφερόμενη στα click base δημοσιεύματα, δηλαδή σε εκείνα που χρησιμοποιώντας υπερβολικό λόγο ή εντυπωσιακές φωτογραφίες έχουν κυρίαρχο στόχο να πατήσει ο χρήστης πάνω στον τίτλο. Αντίστοιχα, τα εργαστήρια για τους εκπαιδευτικούς, θα τους δώσουν τα ανάλογα εργαλεία για την αναγνώριση και διασταύρωση ποιοτικής ενημέρωσης. «Είναι μια συνεργασία που αναδεικνύει και γεφυρώνει τη συνεργασία από όλους τους φορείς που εμπλέκονται στο κομμάτι του γραμματισμού στα μέσα ενημέρωσης, δηλαδή βιβλιοθήκες, πρωτοβάθμια/δευτεροβάθμια εκπαίδευση και πανεπιστήμιο», τονίζει ο κ. Παναγιώτου.
Για τη συμμετοχή στα εργαστήρια θα δοθούν σχετικές βεβαιώσεις. Η καταληκτική ημερομηνία των αιτήσεων είναι μέχρι τις 4 Μαρτίου 2021. Οι μαθητές, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, μπορούν να κάνουν αίτηση συμμετοχής στο λινκ: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=gz_kCLuQkU6jBqlw7kITTGJusWigwMhAgcjkH9n0TZFUMUZFUE1YWlNQR1QyWlkzSVdGVDdRTlBHWi4u και οι εκπαιδευτικοί στο: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=gz_kCLuQkU6jBqlw7kITTGJusWigwMhAgcjkH9n0TZFUMUk5REQ3V0RIVk5NUFdMV1ZNWDBaOTVLRC4u
Δήμητρα Κεχαγιά