Ο εντοπισμός της παραπληροφόρησης και η ενίσχυση της κριτικής ικανότητας της γενιάς Ζ αποτέλεσε το θέμα του προγράμματος SHAZAAM που παρουσιάστηκε το απόγευμα στη Θεσσαλονίκη και υλοποιήθηκε από το Τμήμα δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ και την πορτογαλική εταιρία MOG technologies.
Σύμφωνα με την Ιωάννα Κωσταρέλλα, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Δημοσιογραφίας και συντονίστρια του SHAZAAM, το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2023 με επίκεντρο τη γενιά Ζ και την ενδυνάμωση της σχέσης της με την επιστήμη, μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον με πολλή πληροφορία. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο της υπερπληροφόρησης που δυσκολεύει να ξεχωρίσουμε το γεγονός από τον μύθο, την αλήθεια από το ψέμα αλλά και να πάρουμε τις σωστές αποφάσεις, κάτι που έγινε έντονο την εποχή του κορονοϊού. Όπως εξήγησε, στο πλαίσιο του προγράμματος, έγιναν σε πρώτη φάση εστιασμένες ομάδες σε Μαδέρα, Πόρτο Σάντο, Φουντάο (Πορτογαλία) και Κρήτη, Λέσβο (Ελλάδα), στις οποίες συμμετείχαν 100 μέλη της γενιάς Ζ.
Με βάση τα όσα μας είπαν για τον τρόπο που ενημερώνονται, τις πηγές που θεωρούν αξιόπιστες, το είδος περιεχομένου που προτιμούν, σχεδιάσαμε τα βίντεο και το ψηφιακό παιχνίδι. Το τεστάραμε σε άλλα 200 άτομα στα ίδια μέρη (μέλη γενιάς Ζ και εκπαιδευτές). Κάναμε τις απαραίτητες τροποποιήσεις και το αποτέλεσμα είναι μία εκπαιδευτική εργαλειοθήκη, βίντεο και ένα ψηφιακό παιχνίδι με την λογική ενός κλασικού επιτραπέζιου με στόχο να εξαρθρώσουν την συμμορία των κακών, δηλαδή αυτών που διασπείρουν ψευδείς ειδήσεις. Όλα αυτά είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα shazaam.eu.
Σε συζήτηση για τη δημιουργία περιεχομένου για τη γενιά Ζ που συντόνισε ο επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα Κώστας Τσουτσοπλίδης, οι συμμετέχοντες Ευθύμης Σαββάκης, σύμβουλος περιεχομένου και στρατηγικής @quenvo_agency, Ρόδης Σαββάκης, διευθύνων σύμβουλος του FYI News και Σμαράγδα Αλεξανδρή, δημιουργός του ΠΟΛΥ ΚΟΥΛ, έκαναν λόγο για μια γενιά κουρασμένη από την υπερπληροφόρηση, που συγκεντρώνεται μόνο για λίγα δευτερόλεπτα και θέλει απευθείας στόχευση στο θέμα. Η γενιά Ζ, επεσήμαναν, επειδή έχει πολλά ερεθίσματα, δεν μπορείς να την κοροϊδέψεις, αλλά θέλει τον δικό της τρόπο προσέγγισης, με σύντομες ειδήσεις σε Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Σε συζήτηση για τη γενιά Ζ και την ενημέρωση που συντόνισε η δημοσιογράφος του ΑΠΕ-ΜΠΕ Αλεξάνδρα Γούτα, η ‘Αννα Ευσταθίου, υπεύθυνη Τύπου Γραφείου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, παρουσίασε εργαλεία και στρατηγικές κατά της παραπληροφόρησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τονίζοντας πως το να προστατεύσεις τον πολίτη από την παραπληροφόρηση δεν σημαίνει λογοκρισία. Για τον Παντελή Τσομπάνη, δημοσιογράφο στο περιοδικό ‘Κ’ της «Καθημερινής», η έκθεση σε διαφορετικές απόψεις είναι σημαντική, όπως και η εκπαίδευση στα ψηφιακά μέσα και τα νέα εργαλεία.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ