Σταθερή ανάπτυξη παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια η αγορά καλλυντικών στην Ελλάδα με τον ανταγωνισμό μεταξύ εγχώριων, διεθνών αλυσίδων αλλά και σούπερ μάρκετ να κλιμακώνεται. Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων, οι συνολικές πωλήσεις καλλυντικών στην Ελλάδα θα είναι αυξημένες το 2024 κατά 5,7% σε σύγκριση με το 2023 ενώ η αντίστοιχη αύξηση των πωλήσεων του 2023 ήταν 12,6% σε σχέση με το 2022.
Συγκεκριμένα, η ελληνική αγορά καλλυντικών εκτιμάται ότι κλείνει το 2024 με αξία περίπου 1,4 δισ. ευρώ από περίπου 1,3 δισ. ευρώ το 2023. Σημειώνεται ότι η αύξηση των πωλήσεων κυρίως το 2023 είχε και πληθωριστικά χαρακτηριστικά, δεδομένου ότι κατά μέσο όρο οι τιμές πώλησης των καλλυντικών αυξήθηκαν κατά 7% ενώ το 2024 αυξήθηκαν μεσοσταθμικά κατά 4,5%. Για τη φετινή χρονιά αναμένεται αύξηση των πωλήσεων καλλυντικών μεταξύ 4% έως 7% ενώ αντίστοιχο αναμένεται να είναι το ποσοστό αύξησης για το 2026.
Όσον αφορά τις επιμέρους κατηγορίες, ξεχώρισαν τα προϊόντα μακιγιάζ με πωλήσεις που κινήθηκαν στο +11,1% το 2024, τα είδη περιποίησης προσώπου με αυξήσεις +6,7% και τα είδη περιποίησης σώματος στο +6,1%. Η μεγαλύτερη συμμετοχή στις συνολικές πωλήσεις καλλυντικών έχει τα προϊόντα ευρείας διανομής με 32%, ακολουθούμενα από τα φαρμακεία με 20% και το ηλεκτρονικό εμπόριο με 15%.
Την ίδια ώρα, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετώπισε η αγορά το 2024 ήταν η απόφαση της κυβέρνησης για μείωση των προσφορών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30%, γεγονός που δημιούργησε ένα ασφυκτικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα σε κατηγορίες με έντονο ανταγωνισμό. Επιπλέον, η αυξανόμενη περιβαλλοντική συνείδηση των καταναλωτών απαιτεί στροφή προς βιώσιμες πρακτικές, αυξάνοντας το κόστος παραγωγής.
Οι τιμές πώλησης καθορίζουν τη ζήτηση και οι κύριοι παράγοντες που την επηρεάζουν περιλαμβάνουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, την εποχικότητα και τη διαφημιστική προβολή. Η διετία 2022-2023 ήταν μια δύσκολη περίοδος για τον κλάδο των καλλυντικών, λόγω της ενεργειακής κρίσης και των αυξήσεων στις τιμές των πρώτων υλών. Ωστόσο, τα προϊόντα περιποίησης δέρματος καλύπτουν περίπου το 55% της συνολικής αξίας πωλήσεων.
Αναφορικά με την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων του κλάδου, παρατηρείται αξιοσημείωτη αύξηση των εξαγωγών καλλυντικών, με μέσο ετήσιο ρυθμό 19% περίπου, κάτι που συμβάλλει στη συνολική ανάπτυξη της αγοράς.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ