Στις επιπτώσεις που προκαλούν οι εργασίες για το FlyOver στην καθημερινότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης, αλλά και στους κινδύνους που ελλοχεύουν για το Σέιχ Σου αναφέρθηκαν τα μέλη των φορέων που εναντιώνονται στη δημιουργία της υπερυψωμένης ταχείας κυκλοφορίας πλευρικά του περιφερειακού.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Φακής
Σε συνέντευξη Τύπου που έλαβε χώρα στην «Αίθουσα Νερού» του δημαρχείου Θεσσαλονίκης, τα μέλη των φορέων ξεκαθάρισαν ότι οι αιτήσεις τους για τη διακοπή των έργων έχουν γίνει αρκετό καιρό πριν, προτού γίνει γνωστή η προσωρινή διαταγή του ΣτΕ.
Παράλληλα, αναφέρθηκαν αναλυτικά στις επιπτώσεις που έχει το έργο στην ανθρώπινη υγεία, αλλά στους κινδύνους που υπάρχουν για το Σέιχ Σου, καθώς σε ενδεχόμενο πυρκαγιάς, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη η διέλευση πυροσβεστικών οχημάτων.
Εξάλλου, υπογραμμίστηκε η έλλειψη μελετών από πλευράς της Πολιτείας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που προκαλούνται εξαιτίας των έργων, αλλά ο και η παντελής απουσία λύσεων, έως ότου παραδοθεί ο δρόμος.
«Προς το παρόν δεν έχουμε λάβει, ενώ τις έχουμε ζητήσει, τις μελέτες για τη στατικότητα του έργου, για την οδοποιία, αλλά και για το κυκλοφοριακό», επεσήμαναν μεταξύ άλλων.
Συγκεκριμένα, στη συνέντευξη Τύπου μίλησε ο Αλέξανδρος Αδαμίδης (κάτοικος Κωνσταντινοπολίτικων και νομικός σύμβουλος του συνδέσμου κατοίκων Κωνσταντινοπολίτκων), ο Κώστας Νικολάου (Δρ. Περιβαλλοντολόγος και τέως επισκέπτης του ΑΠΘ), ο Δημήτρης Λαμπρινίδης (πρόεδρος του Συλλόγου Δρομέων Υγείας Θεσσαλονίκης) και η Λευκοθέα Βυζέλη (γενική γραμματέας Επιτροπής Προστασίας Σέιχ Σου).
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου έγινε ανάλυση των επιπτώσεων που έχει στην υγεία των κατοίκων της πόλης το κυκλοφοριακό κομφούζιο που προκαλείται καθημερινά στον περιφερειακό, αλλά και τα ζητήματα που δημιουργούνται στο οικοσύστημα του Σέιχ Σου.
«Δεν είναι έργο δημοσίου συμφέροντος. Όταν έχεις μποτιλιαρισμένους δρόμους, δεν κάνεις νέο δρόμο για να δώσεις χώρο σε περισσότερα ΙΧ. Αν γίνει αυτό, στην αρχή έχεις μια αραίωση, ενώ στη συνέχεια θα έχεις δύο δρόμους μποτιλιαρισμένους. Δημοσίου συμφέροντος είναι η στήριξη των ΜΜΜ, η ολοκλήρωση του μετρό και η δημιουργία τραμ. Τότε θα έχουμε μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, ενώ τώρα είμαστε στην κόκκινη ζώνη σύμφωνα με τις μετρήσεις των αιωρούμενων μικροσωματιδίων, με τις συγκεντρώσεις να είναι πέντε έως επτά φορές πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια που έχει θέσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας», υπογράμμισε ο Κώστας Νικολάου.
«Από τη μεριά του κινήματος κατά του FlyOver, δεν υπάρχει κάποια ευθύνη, διότι έβαλαν επί τάπητος τα θέματα που υπάρχουν. Το έργο ξεκίνησε χωρίς οριστική μελέτη οδοποιίας. Το ότι το Δημόσιο και η εταιρεία δεν απαντούν, η ευθύνη είναι δικιά τους. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μας έχει στείλει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο γιατί δεν έχουμε καταθέσει αντιπλημμυρικά σχέδια. Στη Θεσσαλονίκη τώρα συζητείται η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το μεγάλο ρέμα Πυλαίας – Τούμπας, αλλά και περιφερειακή τάφρο, μαζί με τα συμβάλλοντα ρέματα, με το αντίστοιχο της Μαλακοπής να είναι ένα από αυτά. Τι θα συμβεί σε περίπτωση πλημμύρας;», διερωτήθηκε ο κ. Νικολάου.
Οι επιπτώσεις στο Σέιχ Σου
Προβλήματα δεν δημιουργούνται μόνο για τους οδηγούς και τους κατοίκους της πόλης, αλλά και για το Σέιχ Σου, καθώς η ρύπανση επηρεάζει άμεσα το οικοσύστημα του δάσους. «Η απόφαση του ΣτΕ αποτελεί μια προσωρινή ανακούφιση για τους χρήστες του Σέιχ Σου, αλλά και για τα πλάσματα που φιλοξενεί το δάσος. Το FlyOver δεν αποτελεί καινοτομία, καθώς βασίζεται σε μελέτη που έγινε το 2011, που επανήλθε τροποποιημένη το 2020. Το 2012 έγινε η αρχική αδειοδότηση, η οποία ακυρώθηκε μετά από προσφυγή της Επιτροπής Προστασίας του Σέιχ Σου, ενώ το 2020 και το 2022 έγιναν άλλες δύο αδειοδοτήσεις, οι οποίες προσβλήθηκαν στο ΣτΕ. Το FlyOver δεν είναι δρόμος πάνω από δρόμο, αλλά δρόμος πάνω από το Σέιχ Σου. Είναι μοναδικός πνεύμονας πρασίνου για τη Θεσσαλονίκη, επιβίωσε της πυρκαγιάς του 1997 και των διεκδικήσεων από ιδιώτες, χάρις στο καθεστώς προστασίας του ως αναδασωτέα έκταση. Το 2019 προσβλήθηκε από φυλλοφάγο έντομο και χάθηκαν στρέμματα δάσους», σημείωσε η Λευκοθέα Βυζέλη.
«Με το FlyOver το ευαίσθητο οικοσύστημα δέχεται ακόμα ένα πλήγμα, αφού υλοτομούνται 72 στρέμματα δάσους και αίρεται η νομική προστασία αναδασωτέας έκτασης για 75 στρέμματα, κατεδαφίζονται οι γέφυρες που συνδέουν τη Θεσσαλονίκη με το δάσος, δυσχεραίνεται η πρόσβαση για τα πυροσβεστικά σε περίπτωση πυρκαγιάς, θίγεται το δασοπυροσβεστείο, το δάσος αποκόπτεται από την πόλη και οι κάτοικοι αποξενώνονται από αυτό. Κάναμε καταγγελία για περιστατικό ρίψης προϊόντων εκσκαφής στο ρέμα της Μαλακοπής. Τα οχήματα της κατασκευαστικής κυκλοφορούν μέσα στους δρόμους, δυσκολεύοντας την πρόσβαση στα πυροσβεστικά. Επιπλέον, καταπονούνται τα φυτά και τα δέντρα, εξαιτίας της αύξησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της σκόνης από την τριβή των ελαστικών. Επιπλέον, πολλά ζώα ενδέχεται να σκοτωθούν από πρόσκρουση με τα οχήματα της εταιρείας. Δημόσιο συμφέρον είναι η προστασία του δάσους και των ρεμάτων. Τα δυστυχήματα που γίνονται στον περιφερειακό οφείλονται στην υπερβολική ταχύτητα, την αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τη χρήση κινητού και όχι στα χαρακτηριστικά της υπάρχουσας περιφερειακής», τόνισε χαρακτηριστικά η κα. Βυζέλη.
«Η μελέτη του έργου κατέγραψε μικρότερη κίνηση στον περιφερειακό κατά 35% σε σχέση με το 2010 και 15% σε σχέση με το 2018. Το μέγεθος του έργου είναι φαραωνικό, πρωτοφανές για τα δεδομένα. Η Αττική Οδός, η περιφερειακή της Αθήνας, έχει μήκος 70χλμ και δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (τοπικά τρεις), η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει περιφερειακό με δέκα λωρίδες. Το έργο είναι επιβλαβές για το περιβάλλον και άχρηστο για την πόλη», ξεκαθάρισε η γενική γραμματέας της Επιτροπής του Σέιχ Σου.
Το νομικό σκέλος και η ερμηνεία της προσωρινής διαταγής για παύση των εργασιών από το ΣτΕ
Στο νομικό σκέλος αναφέρθηκε ο Αλέξανδρος Αδαμίδης, ο οποίος διευκρίνισε ότι δεν έχουν γίνει οι υποχρεωτικές μελέτες για τις επιπτώσεις του έργου στην καθημερινότητα των πολιτών, αλλά και στον φάκελο που δεν έχει κατατεθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος.
«Με αφορμή την εκδίκαση δύο αιτήσεων ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας στις 17 Απριλίου, εκδόθηκε χθες (9/4) προσωρινή διαταγή με την οποία δίνεται η εντολή για αναστολή των εργασιών του FlyOver, μέχρι την κατάθεση φακέλου από το Δημόσιο στο ΣτΕ. Το Δημόσιο, όπως προβλέπεται και υποχρεούται, έπρεπε να έχει καταθέσει φάκελο από τον Δεκέμβρη του 2023, μέχρι 30 μέρες πριν την εκδίκαση της υπόθεσης. Εμείς είχαμε πει ότι δεν επιθυμούμε αναβολή της υπόθεσης, γιατί θέλουμε να εκδικαστεί άμεσα. Χθες μάθαμε ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος είναι αρμόδιο για να καταθέσει φάκελο. Η αναστολή των εργασιών και η όποια καθυστέρηση προόδου, δεν αφορά πράξεις που κάνουν οι φορείς που εναντιώνονται στο FlyOver, αλλά είναι υπαιτιότητα του Υπουργείου που δεν κατέθεσε φάκελο. Συντάχθηκε ένα πρόχειρα μελετημένο έργο, με τον τότε υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή», ανέφερε ο γνωστός νομικός.
«Ξεκίνησαν ένα έργο εκατομμυρίων, χωρίς να έχουν διασφαλίσει τις απαραίτητες διαδικασίες για την ασφαλή κίνηση των οχημάτων εκτάκτων αναγκών (πυροσβεστικά, ασθενοφόρα, περιπολικά, ιατρικά οχήματα) που κινούνται στον περιφερειακό. Πρέπει να μας απαντήσουν γιατί ξεκίνησαν το έργο, χωρίς να έχουν τις διασφαλίσεις, για ομαλή κίνηση των οχημάτων. Οι κάτοικοι ασκούν το νόμιμο δικαίωμά τους να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη. Υπάρχουν τουλάχιστον 18 λόγοι ακύρωσης της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, οι οποίοι έχουν τεθεί στο ΣτΕ, με το Δημόσιο να μην έχει απαντήσει. Αν άμεσα καταθέσει το Δημόσιο φάκελο στο ΣτΕ, όπως υποχρεούται να κάνει, τότε το Συμβούλιο της Επικρατείας είναι αρμόδιο να κρίνει τι θα γίνει με τη συζήτηση των δύο υποθέσεων την Τετάρτη 17 Απριλίου και αν θα τις αναβάλει», επεσήμανε σχετικά με τα όσα αναμένονται να γίνουν στις 17 Απριλίου ο Αλέξανδρος Αδαμίδης.
«Θα συζητηθεί επίσης η προσωρινή διαταγή διακοπής των έργων. Εμείς περιμένουμε να δούμε τον φάκελο του Δημοσίου για να μελετήσουμε τι λέει σχετικά με τις αιτήσεις που έχουμε καταθέσει. Ό,τι πει το δικαστήριο δεσμευόμαστε ότι δεν θα ζητήσουμε αναβολή. Στις προσωρινές διαταγές δεν περιλαμβάνεται αιτιολογικό, μόνο το διατακτικό. Κάθε διάδικος είναι υποχρεωμένος να την εφαρμόσει από τη στιγμή που λαμβάνει γνώση. Εγώ έχω ακούσει δήλωση του αρμόδιου υφυπουργού, που σημαίνει ότι έχουν λάβει γνώση. Αν προβαίνουν σε εργασίες που είναι απαραίτητες για την αποφυγή επικίνδυνων καταστάσεων, τότε καλώς το κάνουν. Αν αδιαφορούν για την απόφαση του ΣτΕ, που είναι υποχρεωμένοι να την εφαρμόσουν γιατί είναι προσωρινή διαταγή και όχι δικαστική απόφαση, κακώς πράττουν», τόνισε ο κ. Αδαμίδης.
«Νοιάζονται για τα κέρδη τους και όχι για το καλό των κατοίκων της πόλης»
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Δρομέων Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Λαμπρινίδης, εξήγησε από τη μεριά του ότι έχει κατατεθεί προσφυγή κατά της μελέτης από το 2020, αναμένοντας την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
«Το δάσος γίνεται ένα απέραντο εργοτάξιο. Αναγκαζόμαστε να υπερασπιστούμε με κάθε μέσο τον πολύτιμο πνεύμονα της πόλης μας. Θα θυσιαστούν δέντρα για να γίνει το έργο. Θα κατεδαφιστούν γέφυρες, με τους κινδύνους από πιθανή πυρκαγιά να είναι τεράστιοι, αφού πολύ δύσκολα θα φτάνουν τα πυροσβεστικά οχήματα. Την Κυριακή 12 Μαΐου θα γίνει ο “Δρόμος Σέιχ Σου” με τη συμμετοχή εκατοντάδων δρομέων, παιδιών και οικογενειών και αυτή η δράση θα έχει τη μορφή διαμαρτυρίας κατά του FlyOver. Προσκαλούμε όλους τους Θεσσαλονικείς να συμμετέχουν στη δράση αντίστασης και διαμαρτυρίας για να υπερασπιστούμε το πολύπαθο Σέιχ Σου. Νοιάζονται για τα κέρδη τους, για να φέρουν περισσότερα αυτοκίνητα και όχι για το καλό των κατοίκων της πόλης», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Λαμπρινίδης.
Ακολούθως, οι ομιλητές απάντησαν σε ερωτήσεις, όπου ξεκαθάρισαν ότι ενώ έχουν ζητήσει τις απαραίτητες μελέτες, αυτές δεν τους έχουν δοθεί. Σχετικά με τα έργα που φαίνεται πως συνεχίζονται, παρά την προσωρινή διαταγή του ΣτΕ, ο κ. Αδαμίδης διευκρίνισε ότι υπάρχει πιθανότητα να πραγματοποιούνται εργασίες στον πλαίσιο της ασφάλειας, προκειμένου να μην υπάρχουν κίνδυνοι για τους οδηγούς και τους κατοίκους των γύρω περιοχών.