«Αγαπητοί φοιτητές, την Τρίτη 17/3 το μάθημα Δίκαιο Πληροφορικής θα διεξαχθεί από απόσταση, την ίδια ώρα. Μπορείτε να συνδεθείτε και να παρακολουθήσετε το μάθημα κάνοντας κλικ στο παρακάτω λινκ: https://meet.lync.com/aristotleuniversity-office365/iingleza/XLXS92CW ».
Αυτό είναι ένα τυπικό μήνυμα που λαμβάνουν φοιτητές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, από καθηγητές τους, οι οποίοι τους ενημερώνουν για τις προγραμματισμένες εξ αποστάσεως διαλέξεις που διοργανώνουν –συνήθως την ίδια ώρα και μέρα που θα γινόταν το μάθημα στα αμφιθέατρα.
Μετά την αναστολή της εκπαιδευτικής λειτουργίας του πανεπιστημίου, στο πλαίσιο των μέτρων πρόληψης της διασποράς του κορονοϊού, οι Πρυτανικές Αρχές του ΑΠΘ κάλεσαν τα μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού (ΔΕΠ) να αξιοποιήσουν τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία και να επικοινωνήσουν με τους φοιτητές τους. Όσοι ήταν εξοικειωμένοι με τα συστήματα ηλεκτρονικής διαχείρισης μαθημάτων έχουν ήδη προχωρήσει στις σχετικές διαδικασίες.
Το κέντρο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΚΗΔ) του ΑΠΘ έχει αποστείλει στους διδάσκοντες αναλυτικές οδηγίες για τη διοργάνωση εξ αποστάσεως διαλέξεων ή συναντήσεων εργασίας με τους φοιτητές τους. Οι οδηγίες είναι αναρτημένες στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο https://it.auth.gr/el/news/2020-03-11/4890 , ενώ το προσωπικό του ΚΗΔ συνδράμει τους διδάσκοντες που δεν είναι εξοικειωμένοι με τα ψηφιακά εργαλεία.
Κάποιοι καθηγητές δηλώνουν πως αναμένουν ειδικότερες οδηγίες από τις Κοσμητείες των Σχολών και τους προέδρους των Τμημάτων, πάνω σε πρακτικά ζητήματα, όπως τι γίνεται με τα μαθήματα που έχουν πολύ μεγάλα ακροατήρια, αν για παράδειγμα τους δίδεται η δυνατότητα να αναρτούν στο περιβάλλον elearning.auth.gr κείμενα υποστήριξης της κατ οίκον μελέτης για τους φοιτητές τους.
Οι πρυτανικές Αρχές του Ιδρύματος τονίζουν ότι από τους Προέδρους των Τμημάτων και τους Διευθυντές των Τομέων έχει ζητηθεί «να εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες για την εξ αποστάσεως διεξαγωγή των μαθημάτων». Ο πρύτανης του ΑΠΘ, καθ. Νίκος Παπαϊωάννου διαβεβαιώνει ότι «τα μαθήματα αυτά θα θεωρηθούν ισότιμα με τα διά ζώσης και θα προσμετρηθούν στις προβλεπόμενες από τη νομοθεσία εβδομάδες διδασκαλίας».
Από την ερχόμενη εβδομάδα, εξάλλου, οι καθηγητές θα έχουν στη διάθεση τους και δύο ακόμη ψηφιακές πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και διαδραστικής- ψηφιακής μάθησης, τις οποίες ενεργοποιεί κεντρικά το υπουργείο Παιδείας.
Σήμερα το Κέντρο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΑΠΘ απέστειλε αναλυτικές οδηγίες και στους φοιτητές για τη συμμετοχή τους στις εξ αποστάσεως διαλέξεις. Οι οδηγίες είναι αναρτημένες και στον σύνδεσμο https://it.auth.gr/el/news/2020-03-14/4894 .
«Πώς λειτουργεί διοικητικά το ΑΠΘ- Το πολύ 3 υπάλληλοι σε κάθε χώρο»
Στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την προσωρινή ανατολή κάθε εκπαιδευτικής λειτουργίας των Πανεπιστημίων περιλαμβάνεται και το κλείσιμο βιβλιοθηκών, σπουδαστηρίων, αρχείων, μουσείων και συλλογών. Από την αναστολή λειτουργίας εξαιρούνται οι διοικητικές δραστηριότητες και λειτουργίες, οι ερευνητικές δραστηριότητες, η λειτουργία του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) και η λειτουργία των φοιτητικών εστιών για τη στέγαση των φοιτητών.
Σε σχέση με την παρουσία του διοικητικού προσωπικού από την πρυτανεία του ΑΠΘ δόθηκε οδηγία στους Προϊστάμενους των Τμημάτων «σε κάθε χώρο εργασίας να βρίσκονται εκ περιτροπής το πολύ τρεις υπάλληλοι και οι υπόλοιποι να εκτελούν την εργασία τους από το σπίτι σε άμεση επικοινωνία με τον Προϊστάμενο».
Ειδική μέριμνα ελήφθη και σε επιμέρους πρακτικά ζητήματα, για τα οποία οι πρυτανικές Αρχές του ΑΠΘ ανακοίνωσαν τα εξής:
-Για τις ορκωμοσίες και λήψη αντιγράφου πτυχίου οι απόφοιτοι μπορούν να λάβουν αντίγραφο πτυχίου από τις Γραμματείες των Τμημάτων τους με την ακόλουθη διαδικασία:
α) οι Γραμματείες να διαμορφώσουν και να ανακοινώσουν πρόγραμμα τμηματικής (αλφαβητικής) προσέλευσης των πτυχιούχων, αν είναι δυνατό κατά την ημέρα της προβλεπόμενης ορκωμοσίας τους, με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποφευχθεί συνωστισμός (π.χ. ανά πέντε άτομα),
β) κατά τη χορήγηση του αντιγράφου του πτυχίου να τους ζητείται να δηλώσουν αν θα επιθυμούσαν να λάβουν μέρος σε τελετή αποφοίτησης, αν και όταν αυτό καταστεί εφικτό.
-Η υποστήριξη των διδακτορικών διατριβών και η παρουσίαση πτυχιακών και διπλωματικών μεταπτυχιακών εργασιών μπορούν να διεξάγονται με την προϋπόθεση της απουσίας κοινού, αποκλειστικά ενώπιον των εξεταστικών επιτροπών. Επιπλέον, συστήνεται να πραγματοποιούνται με χρήση συστημάτων τηλεδιάσκεψης.
«Τι γίνεται με το Erasmus»
Σε ό,τι αφορά τις προγραμματισμένες μετακινήσεις στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus προς ευρωπαϊκές χώρες, που πλήττονται από τον κορονοϊό οι δικαιούχοι καλούνται ρητά από τις πρυτανικές Αρχές του ΑΠΘ «να μη μετακινηθούν». Όπως διευκρινίζεται, η μετακίνησή τους αναστέλλεται και πιθανώς να πραγματοποιηθεί στο μέλλον και η αποζημίωση σε αυτή την περίπτωση, θα καταβληθεί στους δικαιούχους, αφού καταθέσουν τα σχετικά δικαιολογητικά σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε προηγούμενη ανακοίνωση ( https://eurep.auth.gr/el/node/1941 ).
Για όσους ήδη βρίσκονται στις πληγείσες χώρες αναφέρεται ότι θα πρέπει να επιστρέψουν άμεσα στην Ελλάδα «εφόσον στον φορέα υποδοχής τους δεν γίνονται μαθήματα ή έχουν ανασταλεί οι λειτουργίες», ενώ «εφόσον οι λειτουργίες δεν έχουν ανασταλεί, μπορούν να παραμείνουν με δική τους ευθύνη». Σημειώνεται δε ότι το πρόγραμμα Erasmus μπορεί να καλύψει τη δαπάνη μίας μόνο μετακίνησης.
Τέλος, οι φοιτητές που πρόκειται να επιστρέψουν από πληγείσες χώρες ενημερώνονται ότι υποχρεούνται να εξεταστούν και να παραμείνουν σε συνθήκες καραντίνας για δύο εβδομάδες, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ: https://eody.gov.gr/neos-koronaios-covid-19-odigies-gia-taxidiotes/
Σμαρώ Αβραμίδου