TiFF63: Οι 4+1 προβολές που δεν πρέπει να χάσετε το Σαββατοκύριακο

Η κορυφαία γιορτή της μεγάλης οθόνης στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου και πλέον το 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ετοιμάζεται να ρίξει αυλαία με πολύ δυνατά «όπλα» αποσπώντας για μία ακόμη χρονιά διθυραμβικές κριτικές.

Το Σαββατοκύριακο είναι η τελευταία ευκαιρία για το σινεφίλ κοινό να επισκεφτεί του χώρους που στεγάζεται το φεστιβάλ προκειμένου να παρακολουθήσει τις καλογυρισμένες και αυστηρά επιλεγμένες κινηματογραφικές παραγωγές που προβάλλονται.

Παρακάτω θα βρείτε πέντε ταινίες που αξίζει να αναζητήσετε στις αίθουσες ή και διαδικτυακά.

Νανούρισμα

Σε αυτό το τρυφερό και απροσδόκητο πορτρέτο μιας νέας γυναίκας που γνωρίζει από την αρχή τον εαυτό της και το περιβάλλον της μέσα από τη μητρότητα, ερχόμαστε ενώπιον μιας θαρραλέας συνειδητοποίησης: Παρά την κοινωνική πίεση, την υπαρξιακή αγωνία και τη γενικευμένη διαχείριση μιας ατομικής επιλογής στη σφαίρα της δημόσιας συζήτησης, οι γυναίκες δεν ξέρουν ενστικτωδώς και απαραιτήτως τι να κάνουν σε αυτό το νέο κεφάλαιο της ζωής τους. Η Αμάια, για παράδειγμα, μόλις έγινε μητέρα και συνειδητοποιεί ότι δεν ξέρει πώς να το κάνει αυτό. Όταν ο σύντροφός της αναχωρεί για επαγγελματικό ταξίδι μερικών εβδομάδων, αποφασίζει να πάει στο σπίτι των γονιών της, σε ένα υπέροχο παραθαλάσσιο χωριό στη Χώρα των Βάσκων, και έτσι να μοιραστεί την ευθύνη της φροντίδας του μωρού της. Αυτό που δεν γνωρίζει είναι ότι, παρόλο που είναι πλέον μητέρα, παραμένει κόρη… Μια ταινία σύνθετη παρά την καθαρότητα του ύφους της μάς χαρίζει απλόχερα νέα εργαλεία για την αναπαράσταση της πιο αδιαπραγμάτευτης αγάπης.

Κακές γλώσσες

Κατά τη διάρκεια των διακοπών της στην Τοσκάνη, μια οικογένεια από τη Δανία πιάνει φιλίες με μια οικογένεια Ολλανδών. Μερικούς μήνες αργότερα, οι Ολλανδοί προσκαλούν το ζευγάρι στη χώρα τους, κι έτσι οι Δανοί αποφασίζουν να τους επισκεφτούν το Σαββατοκύριακο. Ωστόσο, σύντομα η χαρά της αντάμωσης δίνει τη θέση της στις παρεξηγήσεις. Τα πράγματα σταδιακά ξεφεύγουν από τον έλεγχο, καθώς οι Ολλανδοί φανερώνουν το πραγματικό τους πρόσωπο. Μια ταινία που διατυπώνει μια ανελέητη κριτική στην κοινωνία της Δύσης και στον σύγχρονο προνομιούχο λευκό, ενώ παράλληλα συνιστά μια μοναδική ποιητική και εικαστική εμπειρία, «μεγαλύτερη από τη ζωή». Μια ταινία τόσο σατανική όσο και σημαντική.

Black stone

Δύο κινηματογραφιστές πέφτουν τυχαία πάνω στη Χαρούλα, μια απελπισμένη, υπερπροστατευτική Ελληνίδα μάνα, η οποία αναζητά τον γιο της. Όταν αυτός κατηγορείται για απάτη, η Χαρούλα ξεκινάει μαζί με τον άλλο ανάπηρο γιο της και έναν Eλληνο-Aφρικανό ταξιτζή για να τον φέρει πίσω στο σπίτι… Τότε έρχεται αντιμέτωπη για πρώτη φορά με το ποιος είναι πραγματικά.

Αρκούδες δεν υπάρχουν

Στη φετινή διοργάνωση της Μπιενάλε της Βενετίας, μια κενή θέση ήταν κρατημένη για τον Τζαφάρ Παναχί στη συνέντευξη τύπου του φεστιβάλ. Ο Ιρανός σκηνοθέτης βρίσκεται σήμερα στη φυλακή, ενώ έχει περάσει τα τελευταία 12 χρόνια σε κατ’ οίκον περιορισμό ανά διαστήματα, του έχει απαγορευτεί η έξοδος από τη χώρα και αντιμετωπίζει διάφορα εμπόδια γυρίζοντας συχνά ταινίες στο περιβάλλον του σπιτιού του. Όλα αυτά δεν τον σταμάτησαν από το να μας παραδώσει μια ταινία που ξεχειλίζει από ιδέες και ανησυχίες. Το Αρκούδες δεν υπάρχουν παρακολουθεί δύο παράλληλες ερωτικές ιστορίες. Και στις δύο περιπτώσεις, οι εραστές συναντούν δυσκολίες λόγω των αθέατων και μοιραίων εμποδίων, τη δύναμη των προκαταλήψεων και τους μηχανισμούς της εξουσίας. Ένα ευρηματικό, διαφωτιστικό εγχείρημα «autofiction» (αυτο-μυθοπλασίας) εξελίσσεται σε πράξη αντίστασης, όπως και κάθε άλλη ταινία του δημιουργού, με όχημα μια αφήγηση για μια πράξη διαφυγής: Ένα ζευγάρι που ζει σε ένα χωριό κοντά στα πορώδη σύνορα μεταξύ Ιράν και Αζερμπαϊτζάν, προσπαθεί να φύγει για το Παρίσι με κλεμμένα διαβατήρια, ενώ τους ακολουθεί ένα κινηματογραφικό συνεργείο. Ένα άλλο ζευγάρι προσπαθεί να γλιτώσει από το συνοικέσιο και τα κουτσομπολιά του χωριού. Ένα ενδοσκοπικό αριστούργημα που υπογραμμίζει ποιο είναι το διακύβευμα της υπεράσπισης της δημιουργικής ελευθερίας.

Άλογο του πολέμου

Το Άλογο του πολέμου ακολουθεί τις αλληλένδετες ιστορίες δύο νεαρών ανδρών της φυλής Oglala Lakota, οι οποίοι μεγαλώνουν στο Πάιν Ριτζ – έναν προστατευόμενο καταυλισμό αυτόχθονων Αμερικανών στον Αμερικανικό Νότο. Ο 23χρονος Μπιλ φιλοδοξεί να κάνει πράγματα για τον εαυτό του. Είτε πρόκειται για παράδοση προϊόντων ή για εκτροφή Πουντλ, είναι αποφασισμένος να κατακτήσει σύντομα το Αμερικάνικο Όνειρο. Στο μεταξύ, ο 12χρονος Μάθο ανυπομονεί να γίνει άντρας. Αποζητώντας απεγνωσμένα την αποδοχή του πατέρα του, παίρνει μια σειρά παρορμητικών αποφάσεων που θα φέρουν τα πάνω κάτω στη ζωή του, ενώ αντιλαμβάνεται πως δεν έχει τα εφόδια για να αντιμετωπίσει τις σκληρές αλήθειες του κόσμου των ενηλίκων. Ενωμένοι με έναν άρρηκτο δεσμό λόγω της κοινής αναζήτησης του ανήκειν, τα δύο αγόρια παλεύουν με την ταυτότητά τους, τις οικογένειές τους και την απώλεια, καθώς εξερευνούν –μέσα από τους δικούς τους μοναδικούς δρόμους– την ανδρική ταυτότητα.

Δείτε επίσης: 63ο ΦΚΘ: Παρουσία των γονιών του αδικοχαμένου Άλκη βραβεύτηκαν ταινίες για την οπαδική βία