‘Αμεση πρόσβαση στο θαλάσσιο μέτωπο και προτεραιότητα για πράσινους δημόσιους χώρους περιλαμβάνει το όραμα του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Θεσσαλονίκης για τους χρονικούς ορίζοντες του 2025 και του 2030.
Το σχέδιο παρουσίασε η αναπληρώτρια διευθύντρια του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), Γεωργία Αϋφαντοπούλου, κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Θεσσαλονίκης που διατύπωσε θετική γνώμη επί του σχεδίου.
Τι περιλαμβάνει το Σχέδιο
Η κ. Αϋφαντοπούλου ανέφερε ότι στις αλλαγές που προτείνονται όταν υπάρξει και το Μετρό στην πόλη περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:
- H μείωση του αριθμού των λωρίδων στην Εγνατία οδό με αύξηση του χώρου για ποδηλάτες, πεζούς και μέσα μαζικής μεταφοράς,
- H λειτουργία ζώνης χαμηλής κυκλοφορίας στον άξονα της Ροτόντας, η διοχέτευση της κυκλοφορίας στην περιοχή της οδού Γ’ Σεπτεμβρίου σε μετεπιβίβαση προς μέσα σταθερής τροχιάς με κατεύθυνση την Αγίου Δημητρίου, την Εγνατία ή την παραλία,
- H χωροθέτηση δομών ηλεκτροκίνησης,
- H λειτουργία κέντρου εξυπηρέτησης εμπορευματικών μεταφορών στην περιοχή του Σιδηροδρομικού Σταθμού,
- H δημιουργία πάρκινγκ στην Νέα Ελβετία ώστε να προστατευτούν οι γειτονιές από την παράνομη στάθμευση λόγω της παρουσίας του τερματικού σταθμού του Μετρό,
- H ανακατανομή του δημόσιου χώρου και η αναδιάρθωση του δικτύου των λεωφορειακών γραμμών.
Σύμφωνα με την αναπληρώτρια διευθύντρια του ΙΜΕΤ, το σχέδιο δημιουργήθηκε μετά από μια ολοκληρωμένη ανάλυση για το σύστημα μεταφορών του αύριο που στηρίζεται στις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας ενώ έχει αναπτυχθεί ένα σύνολο εργαλείων για να αξιολογήσει την ανάπτυξη του σχεδίου και να διασφαλιστούν οι δείκτες που είναι απαραίτητοι για την υλοποίησή του.
Επιπλέον, τόνισε, υπήρξε ομάδα εργασίας στο δήμο που συνεχίζει να λειτουργεί, μεγάλη εμπλοκή φορέων και πολιτών και το σχέδιο έχει προϋπολογιστεί σε κόστος και σε χρόνο.
Αδιαμφισβήτητη επικράτηση του ΙΧ το 2018
Όπως, άλλωστε, προέκυψε από την ανάλυση της κατάστασης στην πόλη το 2018, η επικράτηση του ΙΧ παρέμεινε αδιαμφισβήτητη στην περιοχή της Θεσσαλονίκης, οι δημόσιες συγκοινωνίες δεν πέτυχαν να παραλάβουν το σημαντικό μερίδιο της ζήτησης και να αποτελέσουν τη ραχοκοκκαλιά ενός πολυτροπικού βιώσιμου συστήματος μεταφορών, υπήρξε όμως αυξημένη χρήση ποδηλάτου και αυξημένο ποσοστό πεζής μετακίνησης λόγω πεζοδρομήσεων ενώ παρέμειναν και τα προβλήματα προσπελασιμότητας των ΑΜΕΑ.
Νέα στοιχεία δείχνουν μείωση κινητικότητας κατά 10%
Στο μεταξύ, νέα στοιχεία κινητικότητας που ελήφθησαν υπόψη λόγω της πανδημίας με δεδομένα από το παρατηρητήριο κινητικότητας που λειτουργεί το Ινστιτούτο Μεταφορών αποκαλύπτουν μείωση στην κινητικότητα κατά 10%, γεγονός που αποδόθηκε στην οικονομική κρίση και την ανακατανομή των θέσεων εργασίας λόγω της τηλεργασίας και των επιπτώσεων από την κατάσταση που δημιουργήθηκε λόγω κορονοϊού.
Τη σημασία του σχεδίου υπογράμμισε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας ο οποίος σχολίασε ότι η πόλη θα πορευτεί στο μέλλον με το ΣΒΑΚ και με το γενικό πολεοδομικό σχέδιο που βρίσκεται στην τελευταία φάση της ολοκλήρωσής του.
Από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος επιχειρησιακού σχεδιασμού, ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και μεταναστευτικής πολιτικής Γιώργος Αβαρλής τόνισε ότι το επόμενο βήμα μετά την ολοκλήρωση του ΣΒΑΚ είναι οι κυκλοφοριακές μελέτες και αναπλάσεις σε όλη την πόλη και όχι μόνο στο ιστορικό κέντρο.
Δείτε επίσης: Στο 70% με 80% ανέρχονται οι πληρότητες στα καταλύματα της Χαλκιδικής