Με ταχείς ρυθμούς προχωρούν οι διαδικασίες για τη δημιουργία μιας ελληνικής τριάδας ιστορικών αεροσκαφών που θα επιστρέψουν πάλι στους αιθέρες. Όπως ανακοίνωσε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ΜΠΕ “Πρακτορείο 104.9FM” ο κ.Δημήτριος Κόλιας, αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του κοινωφελούς ιδρύματος «Ίκαρος», την προηγούμενη εβδομάδα, μαζί με τον πρόεδρο του Ιδρύματος Πήτερ Λιβανό επισκέφτηκαν το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας μετά από πρόσκληση του Α/ΓΕΑ αντιπτεράρχου κ.Γιώργου Μπλιούμη «ο οποίος δείχνει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για όλα τα μουσειακά αεροπλάνα» και «μια πάρα πολύ καλή συνάντηση» έλαβε χώρα, ως αφετηρία για σημαντικές εξελίξεις.
Οι δύο εκπρόσωποι του ιδρύματος ενημέρωσαν λεπτομερώς τον Αρχηγό της Πολεμικής Αεροπορίας για την προσπάθεια που γίνεται να επανέλθει σε πτητική κατάσταση το ανακατασκευασμένο μαχητικό Spitfire MJ75 καθώς και για τον προγραμματισμό της επιστροφής του στην Ελλάδα. «Οι προσπάθειές μας είναι να επιστρέψει στην Ελλάδα αυτό το αεροσκάφος στα τέλη Φεβρουαρίου και στόχος είναι το Spitfire να μπορέσει να πετάξει στους ελληνικούς ουρανούς την 25η Μαρτίου», εξήγησε ο κ.Κόλιας που είχε θετικά νέα και για το προσωπικό που θα αναλάβει το πτητικό έργο. Ο αντιπρόεδρος του κοινωφελούς Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ» αποκάλυψε πως στο τελικό στάδιο βρίσκεται «η προετοιμασία για την εκπαίδευση των δύο χειριστών που θα πετούν το συγκεκριμένο αεροσκάφος» όπως και των δύο μηχανικών της ΠΑ που θα το συντηρούν, με εκπαίδευση που θα γίνει στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο κ.Κόλιας προσέθεσε μάλιστα ότι αυτή τη στιγμή γίνεται στο Ηνωμένο Βασίλειο και η μεγάλη ετήσια συντήρηση του αεροπλάνου ώστε το παλαίμαχο μαχητικό «όχι μόνο να είναι έτοιμο να επιστρέψει στην Ελλάδα αλλά και να μπορεί να πετάξει για ένα τουλάχιστον έτος».
Προχωρά η ανακατασκευή ενός Harvard
Ο «Ίκαρος» και η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα συνεργαστούν και για την ταχύτατη ανακατασκευή κι ενός αεροσκάφους τύπου Harvard. «Συμφωνήσαμε να προχωρήσουμε άμεσα στην πλήρη αποκατάσταση και επιστροφή σε πτητική κατάσταση και ενός εκ των τριών Harvard που διαθέτει η ελληνική ΠΑ στην αεροπορική βάση της Δεκέλειας. Ένα αεροσκάφος που θα μεταφερθεί στο Biggin Hill, στον ίδιο χώρο που ανακατασκευάστηκε και το ελληνικό Spitfire και αν πάνε όλα καλά, μπορεί να είναι έτοιμο στο τέλος του 2021», συνέχισε ο κ.Κόλιας που δεν έκρυψε τον ενθουσιασμό των στελεχών του Ιδρύματος «Ίκαρος» για την «ταχεία εξέλιξη των πρότζεκτ επαναφοράς σε πτητική κατάσταση ιστορικών αεροσκαφών» εντός του 2021.
Μάλιστα, στόχος είναι να λειτουργήσουν συνδυαστικά αυτές οι προσπάθειες, ώστε να κινηθούν τα πάντα γρήγορα. «Καθώς λοιπόν έρχεται στην Ελλάδα το ανακατασκευασμένο Spitfire MJ75, κάτι που θα γίνει με την αποσυναρμολόγηση του και τη μεταφορά του με ένα ελληνικό C-130, έτερος στόχος είναι, αν αυτό καταστεί δυνατό, να μπορέσει αυτό το μεταφορικό της ΠΑ να μην φύγει “άδειο”. Να μεταφέρει και το Harvard που θα επιλεγεί για ανακατασκευή στη διαδρομή που θα κάνει προς το Ηνωμένο Βασίλειο», εξήγησε ο κ.Κόλιας.
Άμεσες εξελίξεις για την θρυλική …Ντακότα της Θεσσαλονίκης
Φαίνεται όμως πως ήρθε η ώρα να εκκινήσουν και οι μηχανές για την “βασίλισσα” της Θεσσαλονίκης, αφού είναι έτοιμο το πλάνο για το αεροσκάφος DC-3 της Μίκρας: «Στη συνάντηση με τον Α/ΓΕΑ μιλήσαμε και για την Ντακότα που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και το Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» αποφάσισε να προχωρήσει στην αποκατάσταση και του συγκεκριμένου αεροσκάφους σε πτητική κατάσταση. Αυτό σημαίνει ότι μέσα τον Φεβρουάριο, δύο μηχανικοί μας θα επισκεφτούν τη Θεσσαλονίκη ώστε να “φρεσκάρουν”την εικόνα που έχουμε για την κατάσταση του αεροσκάφους. Ήδη έχουμε στα χέρια μας μια εξαιρετική τεχνική αναλυτική έκθεση από τους μηχανικούς της ΠΑ και της ΕΑΒ για το συγκεκριμένο αεροπλάνο, ενώ λόγω του μεγέθους του, οι εργασίες θα πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα», απάντησε ερωτηθείς για το φημισμένο μεταγωγικό ο κ.Κόλιας.
Ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» αποκάλυψε πως οι εργασίες θα γίνουν μάλιστα στη Θεσσαλονίκη με την πλήρη καθοδήγηση μηχανικών που το «ΙΚΑΡΟΣ» θα φέρει από την Αγγλία για να συνεργαστούν με Έλληνες μηχανικούς. «Θα φέρουμε φυσικά και όποια ανταλλακτικά και παρελκόμενα θα είναι απαραίτητα για την αποκατάσταση του συγκεκριμένου Ντακότα DC-3», προσέθεσε.
«Αν όλα πάνε καλά θα μπορούσαμε να έχουμε και το Ντακότα (49-2622 «Ποσειδών»), το τρίτο από τα αεροσκάφη που θα ανακατασκευαστούν ακόμη και μέσα στην τρέχουσα χρονιά», ανέφερε ο κ.Κόλιας που σημείωσε πως οι μόνες καθυστερήσεις, που μπορεί να προκύψουν, θα οφείλονται στην γραφειοκρατία, ως συνέπεια της πανδημίας.
«Πτήσεις Κληρονομιάς» για τα τρία ιστορικά αεροσκάφη
Συνολικά με την αναχώρηση για το Ηνωμένο Βασίλειο του ιστορικού αεροσκάφους Harvard, την άφιξη στα τέλη του Φεβρουαρίου του ελληνικού Spitfire MJ75 και την έναρξη των διαδικασιών για την Ντακότα της Θεσσαλονίκης, η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα έχει σύντομα τρία αεροσκάφη-θρύλους σε πτητική κατάσταση.
Αεροσκάφη που συνηθίζεται ανά τον κόσμο να πραγματοποιούν πτήσεις που ονομάζονται Heritage Flights, ήτοι «…Πτήσεις Κληρονομιάς που τιμούν, σε όλο τον κόσμο, τη χώρα της οποίας τη σημαία φέρουν », συμπλήρωσε ο αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του κοινωφελούς Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ». Το Ίδρυμα αναμένεται να αναλάβει και ένα σημαντικό μέρος των λειτουργικών εξόδων, που θα είναι αναγκαία για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη στο μέλλον.
Σωτήρης Κυριακίδης- Αναστασία Καρυπίδου