Της Άννας Ευθυμίου*
Το φετινό Πάσχα ήταν δύσκολο, καθώς το γιορτάσαμε σε απόσταση ο ένας από τον άλλον, μακριά από τις εκκλησίες και τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Οι καταστάσεις που ζούμε είναι πρωτόγνωρες για όλους μας και έχουν επηρεάσει σημαντικά την κοινωνική δραστηριότητα, αλλά και την οικονομία της χώρας.
Ένας από τους πλέον βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας και θεμελιώδης παράγοντας ανάπτυξης είναι ο τουριστικός τομέας, που βρίσκεται στο πιο κρίσιμο σημείο του, καθώς έχει επηρεαστεί σημαντικά από τις επιπτώσεις του covid-19. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΙΟΒΕ η συνολική συνεισφορά του τουριστικού προϊόντος αγγίζει το 30% του ΑΕΠ, ενώ σύμφωνα με το ΣΕΤΕ χρειάζονται 1,5 με 2 δις ευρώ για την επανεκκίνηση του τουρισμού.
Δίχως αμφιβολία, η στήριξη των επαγγελματιών του τουριστικού κλάδου είναι απαραίτητη για την οικονομική τους βιωσιμότητα και αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης. Επίσης, σημαντικό είναι να στηριχθεί η απασχόληση και να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των απασχολούμενων στον τουρισμό, καθώς οι οικονομικές απώλειες ξενοδοχείων και τουριστικών επιχειρήσεων μπορούν να συμπαρασύρουν και την τύχη των εργαζομένων.
Η Ελλάδα κατάφερε εγκαίρως να λάβει τα απαραίτητα μέτρα, που περιόρισαν δραστικά την εξάπλωση της πανδημίας, γεγονός που της δίνει συγκριτικό πλεονέκτημα, σε επιδημιολογικό επίπεδο, έναντι των ανταγωνιστριών τουριστικά χωρών, όπως είναι η Ιταλία, η Ισπανία, η Γαλλία και η Πορτογαλία. Αυτό ανοίγει ένα παράθυρο ελπίδας για τον τουρισμό στη χώρα μας, καθώς, στα κριτήρια των ταξιδιωτών για την επιλογή της, εκτός από το φυσικό κάλλος και την πολιτιστική της κληρονομιά, προστίθεται και η ασφάλεια στον υγειονομικό τομέα, που είναι πλέον πρωταρχικής σημασίας. Βασικός παράγοντας ενίσχυσης της εμπιστοσύνης των τουριστών καθίσταται η υιοθέτηση των απαραίτητων μέτρων υγιεινής από τα ξενοδοχεία και τα καταλύματα, τόσο για το προσωπικό, όσο και για τους επισκέπτες.
Το στοίχημα για τον τουρισμό στη χώρα μας είναι να διατηρήσουμε την ασφάλεια που παρέχει ως προορισμός και να διασφαλίσουμε το brand name της Ελλάδας, που, σύμφωνα με τους ειδικούς μελετητές, μπορεί να λειτουργήσει θετικά στην προσέλκυση τουριστών. Προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται και οι διαφημιστικές ενέργειες του Υπουργείου Τουρισμού, όπως το “Greece from home”, αλλά και η υιοθέτηση του υγειονομικού διαβατηρίου.
Σημαντικό είναι να επανασχεδιαστεί η στρατηγική προσέλκυσης τουριστών, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε επιχείρησης και κάθε τόπου, στοχεύοντας σε επισκέπτες από χώρες που βγήκαν ή βγαίνουν σταδιακά από την περιπέτεια της πανδημίας. Κομβικό ρόλο στο μέλλον του τουρισμού θα παίξει η εφαρμογή μίας κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής, που θα καθιστά ασφαλή τα ταξίδια από χώρα σε χώρα εντός Ε.Ε. και θα βοηθήσει τόσο στην επανεκκίνηση της οικονομίας στον τουριστικό κλάδο, όσο και στην προοπτική επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.
Η επόμενη μέρα για τον τουρισμό δεν θα είναι εύκολη. Αποδείξαμε, όμως, ότι στα δύσκολα μπορούμε να ανταπεξέλθουμε, δείχνοντας πειθαρχία και αλληλεγγύη. Αυτό, λοιπόν, που προβάλει ως πρώτο βήμα είναι να ελαχιστοποιήσουμε τις απώλειες από το προϊόν της τουριστικής αγοράς. Παράλληλα, η κρίση αυτή είναι μία πρόκληση, που μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία, ώστε να θέσουμε νέες βάσεις στον τουρισμό και να του δώσουμε την ώθηση που χρειάζεται.
*Η Άννα Ευθυμίου είναι βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης με τη Ν.Δ. και δικηγόρος