«Πολλά από τα ελληνικά Πανεπιστήμια βρίσκονται σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο και εξαρτάται από την ακαδημαϊκή κοινότητα το να διατηρήσει και να αναβαθμίσει ακόμη περισσότερο τις παρεχόμενες υπηρεσίες εκπαίδευσης»
*Του Κωνσταντίνου Π. Γκιουλέκα, Βουλευτή Θεσσαλονίκης, π. Υπουργού, π. Προέδρου Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Eξωτερικών Yποθέσεων της Βουλής
Επιτέλους, έφθασε η ώρα η Ελλάδα να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα και να ρυθμίσει ένα θέμα, το οποίο, έως τώρα, παρέμενε σε εκκρεμότητα εξαιτίας των ιδεοληψιών και των πολιτικών παρατάξεων εκείνων, που επέμεναν πεισματικά να δεχθούν ότι αυτό που ισχύει σε όλα τα υπόλοιπα κράτη έπρεπε να ρυθμιστεί και να τεθεί σε εφαρμογή και στην Ελλάδα. Η αναφορά γίνεται για το ακανθώδες ζήτημα της παράλληλης λειτουργίας στην Ελλάδα, μαζί με τα δημόσια Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, των Μη Κρατικών, Μη Κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων.
Το σχετικό άρθρο 16 του Συντάγματος, το οποίο ρυθμίζει, μεταξύ των άλλων, τα σχετικά με την ανώτατη εκπαίδευση στην πατρίδα μας, επιχειρήθηκε ματαίως να τροποποιηθεί και να αλλάξει στο παρελθόν, με την διαδικασία των συνταγματικών αναθεωρήσεων. Η αυξημένη, όμως, πλειοψηφία που απαιτείται για την αναθεώρηση των συνταγματικών διατάξεων ουσιαστικά έως τώρα ματαίωνε τις επιχειρούμενες αναθεωρήσεις του άρθρου αυτού, λόγω μη ύπαρξης της απαιτούμενης πλειοψηφίας στο Κοινοβούλιο.
Τώρα πλέον η Κυβέρνηση έρχεται να υλοποιήσει μια βασική δέσμευσή της προς τον ελληνικό λαό, προσπαθώντας, με την απλή νομοθετική διαδικασία, να ξεπεράσει τα εμπόδια ώστε να επιτραπεί η λειτουργία των Μη Κρατικών, Μη Κερδοσκοπικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και στην Ελλάδα. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση, η οποία, πέρα από τα φοβικά σύνδρομα και τις πολιτικές και κομματικές ιδεοληψίες, θα εναρμονίσει το νομικό καθεστώς της χώρας μας με αυτό που ισχύει σε όλα τα προηγμένα κράτη. Αντί πολλά Ελληνόπουλα να φεύγουν στο εξωτερικό για να σπουδάσουν στις σχολές της επιλογής τους θα μπορούν, από τούδε και στο εξής να σπουδάζουν στην Ελλάδα. Παράλληλα, η λειτουργία αυτών των ιδρυμάτων θα αποτελεί πόλο έλξεως για να έλθουν να σπουδάσουν στην πατρίδα μας νέοι από διάφορες άλλες χώρες. Η Ελλάδα μπορεί κάλλιστα να γίνει ένα κέντρο παιδείας για ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ευρώπη – και όχι μόνον. Το επαναλαμβάνουμε: αντί να στέλνουμε τα Ελληνόπουλα στην Πρίστινα, την Σόφια, το Βελιγράδι, την Μπρατισλάβα, σε διάφορα ξένα πανεπιστήμια, με ό,τι αυτό σημαίνει σε εκπαιδευτικό και οικονομικό επίπεδο, θα μπορούν πλέον να παρέχονται αυτές οι σπουδές εδώ, στον τόπο μας.
Μια από τις βασικές αιτιάσεις εναντίον αυτής της μεταρρύθμισης, που διατυπώνεται από διάφορες πλευρές, είναι ότι κάτι τέτοιο θα σήμαινε υποβάθμιση του δημοσίου Πανεπιστημίου. Προς αυτή την κατεύθυνση ήλθαν, με δηλώσεις τους, τόσο ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και ο αρμόδιος Υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις , διαβεβαιώνοντας ότι κύριο μέλημα της Πολιτείας είναι και θα παραμείνει η διαρκής στήριξη και αναβάθμιση των ελληνικών δημοσίων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Τα Πανεπιστήμιά μας όχι μόνον δεν απειλούνται αλλά, αντίθετα, θα λειτουργήσουν σε ένα πιο υγιές ακαδημαϊκό περιβάλλον και δεν φοβούνται τον ανταγωνισμό. Πολλά από τα ελληνικά Πανεπιστήμια βρίσκονται σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο και εξαρτάται από την ακαδημαϊκή κοινότητα το να διατηρήσει και να αναβαθμίσει ακόμη περισσότερο τις παρεχόμενες υπηρεσίες εκπαίδευσης. Εξάλλου, όπως συνέβη και στα προηγούμενα χρόνια, και στον φετινό Προϋπολογισμό υπήρξε αύξηση των κονδυλίων για την Παιδεία, και, ιδίως, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Πέραν όλων των άλλων, οι προϋποθέσεις που θα τεθούν – και θα παρουσιαστούν αναλυτικά όταν το σχετικό νομοσχέδιο τεθεί προς διαβούλευση – θα είναι, όπως προαναγγέλθηκε, τόσο αυστηρές, ώστε να μην επιτραπεί σε «εκπαιδευτικά παραμάγαζα» να λειτουργήσουν στην Ελλάδα. Το επόμενο διάστημα θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε διεξοδικά όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στην λειτουργία των Μη Κρατικών, Μη Εκπαιδευτικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Πάντως, το σίγουρο είναι ότι δεν μπορεί η Ελλάδα να συνεχίσει να αποτελεί μια θλιβερή εξαίρεση στο ζήτημα αυτό. Όπως τονίστηκε από την πλευρά της Κυβέρνησης, το νομοσχέδιο θα έλθει προς επεξεργασία και θα ολοκληρωθεί, με την ψήφισή του, μέσα σε αυτόν τον μήνα, μέσα δηλαδή στον Ιανουάριο του 2024.
Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό των ακαδημαϊκών σπουδών στην πατρίδα μας και θα πρέπει να προχωρήσουμε τάχιστα, χωρίς χρονοτριβές, χωρίς εκπτώσεις, θέτοντας, παράλληλα, πολύ αυστηρά κριτήρια για να εξασφαλίσουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Δείτε επίσης: Κ. Γκιουλέκας στην POLITIC: Τι φέρνει μαζί του ο νέος χρόνος;