Νέες τεχνολογίες και τεχνητή νοημοσύνη: Προβληματισμοί και προτάσεις για το μέλλον

Νέες τεχνολογίες και τεχνητή νοημοσύνη: Προβληματισμοί και προτάσεις για το μέλλον

Δεκάδες μαθητές από διαφορετικές χώρες κατέθεσαν προτάσεις και λύσεις για ένα ευρύ φάσμα online θεμάτων, από τον κίνδυνο των deep fake έως τις προκλήσεις του cyberbullying, στο πλαίσιο του 12ου Athens Democracy Forum, που πραγματοποιείται στην Αθήνα από την 1η έως τις 3 Οκτωβρίου και διοργανώνεται από το Democracy & Culture Foundation σε συνεργασία με τους The New York Times.

Οι μαθητές Dagur Jónsson, Þórey María Kolbeins, Nahia Sierra Lopez και Marta Männiste εξέφρασαν τις ανησυχίες τους σχετικά με τους κινδύνους που ενέχουν οι νέες τεχνολογίες και πρότειναν λύσεις που θα τους προστατεύσουν, αλλά και θα καθοδηγήσουν γονείς και εκπαιδευτικούς.

Η Þórey María Kolbeins από την Ισλανδία συνοψίζει τις ανησυχίες των παιδιών, αναφέροντας ότι το υπάρχον νομικό σύστημα δεν είναι επαρκές για την αντιμετώπιση των κινδύνων και ότι δεν μπορεί να συμβαδίσει με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας. Όπως τονίζει, το εκπαιδευτικό σύστημα δεν προάγει την κριτική σκέψη και τη συναίσθηση, καθώς η έλλειψη διδασκαλίας κριτικής σκέψης οδηγεί σε εύκολη κατανάλωση fake news, προπαγάνδας και ακατάλληλου περιεχομένου. Υπογραμμίζει επίσης τον εθισμό στο διαδικτυακό περιεχόμενο, ο οποίος μπορεί να αποκόψει τους νέους από την πραγματικότητα, καθώς και την ανάγκη για πολιτικές συμπερίληψης για ευάλωτους ανθρώπους. Αξιοσημείωτο είναι ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας AI αναμένεται να αλλάξει την αγορά εργασίας και τις κοινωνίες, πιθανώς οδηγώντας σε περαιτέρω ανεργία και φτώχεια. Τέλος, αναφέρει ότι οι γονείς χρειάζονται εκπαίδευση και υποστήριξη ώστε να μπορέσουν να καθοδηγήσουν τα παιδιά τους σε αυτούς τους κινδύνους.

Από την πλευρά της, η Nahia Sierra Lopez από τη χώρα των Βάσκων κατέθεσε προτάσεις για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες των παιδιών. Αυτή η αναβάθμιση θα περιλαμβάνει διαδραστικές τεχνολογίες AI στην εκπαίδευση και επιμορφωτικά προγράμματα από μικρές ηλικίες για την προώθηση της κριτικής σκέψης και της ενσυναίσθησης, ώστε τα παιδιά να αποκτούν κριτική προσέγγιση απέναντι στη ρητορική μίσους και να βελτιώνουν την κατανόηση και την επικοινωνία μεταξύ τους.

Το σχολείο πρέπει να εμπνέει σεβασμό απέναντι στα ανθρώπινα δικαιώματα και να προωθεί την ανεκτικότητα και την αποδοχή μέσω καθημερινής πρακτικής και ενεργής συμμετοχής. Είναι σημαντικό να ακούγονται οι φωνές των παιδιών και να τους επιτρέπεται να συμμετέχουν στην ενεργή λήψη αποφάσεων, προκειμένου να γίνουν σταδιακά ενεργοί πολίτες. Παράλληλα, πρέπει να διασφαλιστεί ότι παρακολουθείται η ψυχοσωματική κατάσταση μαθητών και εκπαιδευτικών και ότι είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν.

Η Marta Männiste πρόσθεσε κάποιες τελευταίες συστάσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν την εφαρμογή online υπηρεσιών AI που θα παρέχουν νομικές συμβουλές και αξιόπιστες οδηγίες σε παιδιά και γονείς σχετικά με την παραβίαση των δικαιωμάτων τους. Αυτές οι υπηρεσίες θα τους καθοδηγούν για το πού μπορούν να απευθυνθούν και τι να κάνουν σε τέτοιες περιπτώσεις.

Διαρκής υποστήριξη των κοινωνικών υπηρεσιών και της ψυχικής υγείας είναι επίσης αναγκαία, καθώς και ρυθμιστικοί κανόνες και έλεγχος της εφαρμογής τους. Τέλος, συστήνεται η υποχρεωτική χρήση disclaimer σε αναρτήσεις με μη επαληθευμένο περιεχόμενο.

Loading

Play