Παναγιώτης Κοκκόρης: «Η καρδιά της κοινωνικής πολιτικής χτυπάει στον e-ΕΦΚΑ»

Παναγιώτης Κοκκόρης: «Η καρδιά της κοινωνικής πολιτικής χτυπάει στον e-ΕΦΚΑ»


Ο e-ΕΦΚΑ καλύπτει με την αποστολή του το σύνολο του ελληνικού πληθυσμού μέσα από το τεράστιο φάσμα υπηρεσιών και παροχών που προσφέρει στους εργαζόμενους, στους εργοδότες, στους συνταξιούχους, στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και στις οικογένειές τους.

*Του Παναγιώτη Κοκκόρη, Α΄ Υποδιοικητής του e-ΕΦΚΑ,

Χρέος λοιπόν όλων όσων υπηρετούμε την κοινωνική ασφάλιση είναι να ανταποκριθούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις ανάγκες, στις αγωνίες, αλλά και στις απαιτήσεις τους, επιδεικνύοντας ενσυναίσθηση, ανθρωπιά και κοινωνικό πρόσημο. Οφείλουμε να βελτιώσουμε, στο μέτρο του δυνατού, τόσο το επίπεδο εξυπηρέτησης όσο και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες. Τα τελευταία χρόνια, ο e-ΕΦΚΑ εξελίχθηκε σε έναν πιο φιλικό Φορέα, εφαρμόζοντας καινοτόμες πρακτικές Δημόσιας Διοίκησης και θέτοντας σε λειτουργία σύγχρονα εργαλεία διοίκησης (management) με φιλοσοφίες «εκτός κουτιού».

Για πρώτη φορά εφαρμόστηκε από την Πολιτεία μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική για τα άτομα με αναπηρία. Η ορατότητα και η στήριξη της ευαλωτότητας είναι η καθημερινή μέριμνα αυτής της Πολιτείας. Δημιουργήθηκαν τα Ψηφιακά ΚΕΠΑ, καταργήθηκε η υποχρέωση επανεξέτασης για μη αναστρέψιμες παθήσεις, και ικανοποιήθηκε μια πάγια ανάγκη του αναπηρικού κινήματος με την Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας. Επίσης, υλοποιήθηκαν η υπηρεσία του Προσωπικού Βοηθού, έργα προσβασιμότητας για ΑμεΑ, και προγράμματα υποστηριζόμενης απασχόλησης για ΑμεΑ.

Στον e-ΕΦΚΑ, περισσότεροι από 1.200 γιατροί ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας και έκαναν αίτηση για να ενταχθούν στο Ειδικό Σώμα Ιατρών (Ε.Σ.Ι.) των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ). Η πρόσκληση που έληξε στις 2/6/2024 αφορούσε στην ένταξη 700 ιατρών στο Μητρώο ώστε να μπει τέλος στην ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία Η βελτίωση των υπηρεσιών πιστοποίησης της αναπηρίας και η επιτάχυνση των διαδικασιών είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε για μια κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς.

Μία από τις πολύ σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έγιναν είναι και αυτή της διακοπής της παρακράτησης του 30% της σύνταξης των εργαζόμενων συνταξιούχων. Πλέον θεσπίζεται πόρος μη ανταποδοτικού χαρακτήρα υπέρ του e-ΕΦΚΑ ο οποίος κατανέμεται στους κλάδους κύριας και επικουρικής ασφάλισης και βαρύνει τους ασφαλισμένους απασχολούμενους συνταξιούχους, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

Σχεδόν 100.000 ήδη έχουν ενταχθεί στη σχετική πλατφόρμα, κρατούν όλη τους τη σύνταξη και καταβάλλουν τον πόρο μόνο για τον χρόνο για τον οποίο εργάζονται.
Πρόκειται για μία σημαντική τομή, με διπλό όφελος: για τον συνταξιούχο να εργάζεται κατά νόμιμο τρόπο, διότι πολλοί παλαιότερα εργάζονταν χωρίς να το δηλώνουν, αλλά και για την οικονομία μας, επειδή πια είμαστε σε μια κατάσταση στην αγορά εργασίας όπου οι επιχειρήσεις αναζητούν εργαζόμενους. Και σε έναν άνθρωπο λίγο μεγαλύτερης ηλικίας, ο οποίος αισθάνεται ο ίδιος ότι ακόμα έχει να προσφέρει και θέλει να δουλέψει, πρέπει να του δίνεται η ευκαιρία να το πράττει.

Κοινωνική πολιτική είναι να απεγκλωβίζονται συμπολίτες μας με χρέη και να τους παρέχεται η δυνατότητα συνταξιοδότησης προκειμένου να ζουν με αξιοπρέπεια φθάνοντας στην Τρίτη ηλικία. Με τη σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύθηκε στις 23/5, ελεύθεροι επαγγελματίες με οφειλές ως 30.000 ευρώ ή αγρότες με οφειλές έως 10.000 ευρώ μπορούν να πάρουν σύνταξη με παρακράτηση του 60% της σύνταξής τους, και στη συνέχεια θα δίνεται η δυνατότητα για 60 δόσεις, όπως ισχύει και σήμερα. Μέχρι πρότινος, όσοι ελεύθεροι επαγγελματίες χρωστούσαν πάνω από 20.000 ευρώ ή όσοι αγρότες όφειλαν πάνω από 6.000 ευρώ στον e-ΕΦΚΑ, για να λάβουν τη σύνταξή τους έπρεπε να καταβάλουν το υπερβάλλον ποσό εφάπαξ μέσα σε 2 μήνες.

Εφαρμοσμένη κοινωνική πολιτική είναι η ενίσχυση του εισοδήματος των 2,5 εκατομμυρίων συνταξιούχων, όχι μόνο με αύξηση των συντάξεων κατά 7,75%, αλλά και με άλλες εισοδηματικές ενισχύσεις, όπως οι αυξήσεις λόγω βελτιωμένων ποσοστών αναπλήρωσης, οι έκτακτες ενισχύσεις των 250 ευρώ για χαμηλοσυνταξιούχους, και η ενίσχυση έως 300 ευρώ για όσους είχαν προσωπική διαφορά από τον νόμο Κατρούγκαλου.

Καταφέραμε να επιλύσουμε το πρόβλημα των εκκρεμών συντάξεων, αφαιρώντας έτσι έναν από τους λόγους διαμαρτυρίας εκείνων που ισχυρίζονταν ότι εκπροσωπούν την κοινωνική ευαισθησία. Μέσα σε 28 μήνες, εκδώσαμε πάνω από 700.000 εκκρεμείς κύριες συντάξεις, που καθυστερούσαν για μήνες ή και χρόνια. Πλέον, ο μέσος χρόνος έκδοσης μιας νέας σύνταξης έχει περιοριστεί σε πολλές περιπτώσεις στους 2 μήνες από 18 (!) που ήταν το 2019. Έτσι, φθάσαμε να εκδίδουμε συντάξεις στους ίδιους ή και καλύτερους χρόνους από τη Γερμανία, τη Γαλλία ή τη Σουηδία. Είναι ενδεικτικό πως ο ημερήσιος ρυθμός έκδοσης φτάνει τις 1.200 συντάξεις την ημέρα.

Μαζί με την σταδιακή εκκαθάριση των εκκρεμών συντάξεων, δώσαμε προτεραιότητα στον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού με 108 συνολικά ηλεκτρονικές υπηρεσίες που αναβάθμισαν την εξυπηρέτηση 6,5 εκατομμυρίων ασφαλισμένων.

Με αυτόν τον τρόπο χτίσαμε γέφυρες εμπιστοσύνης κυρίως με το ενεργό εργατικό δυναμικό, τους ανθρώπους της αγοράς και του επιχειρείν καθώς και με τους επαγγελματίες που συνεργάζονται καθημερινά με τις υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ και είδαν τη ζωή τους να βελτιώνεται και να απλοποιείται σημαντικά λόγω των δεκάδων ηλεκτρονικών υπηρεσιών που τέθηκαν σε λειτουργία τα τελευταία χρόνια.

Σήμερα, πάνω από 5 εκατομμύρια χρήστες εξυπηρετούνται ψηφιακά από τον e-ΕΦΚΑ κάθε μήνα, χωρίς ταλαιπωρία και άσκοπες μετακινήσεις, ενώ μέσω της υπηρεσίας myEFKAlive που επιτρέπει την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση του πολίτη με βιντεοκλήση, επιλύθηκε η ουσιαστική αδυναμία εξυπηρέτησης χιλιάδων πολιτών που συναλλάσσονται με τον Φορέα από απομακρυσμένες κυρίως περιοχές.

Με τον ενιαίο αριθμό εξυπηρέτησης 1555, ο οποίος λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, δόθηκε η δυνατότητα στους πολίτες να καλούν ανά πάσα στιγμή, χωρίς καμία χρέωση, για να υποβάλλουν αιτήματα και να ενημερώνονται για εκκρεμείς υποθέσεις τους. Η μεγάλη επιτυχία συνίσταται και στο γεγονός ότι το ποσοστό των επιλυμένων αιτημάτων στα εκατομμύρια των κλήσεων που δέχεται για ζητήματα του Φορέα, ανέρχεται σε 99,5%.

Η Κυβέρνηση, όπως ήδη έχει αποδείξει έμπρακτα, θα συνεχίζει να στηρίζει με κάθε τρόπο και χωρίς να διακυβεύεται η δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας, τους πολίτες και ειδικά τους ευάλωτους συμπολίτες μας.

Η πολιτική αυτή με θετικό αποτύπωμα για εργαζόμενους, ασφαλισμένους, ανάπηρους, μητέρες και όλους τους συμπολίτες μας που έχουν ανάγκη θα είναι η παρακαταθήκη για το μέλλον.

Loading