Όσοι επισκέφθηκαν την 39η Διεθνή Έκθεση Τουρισμού στη ΔΕΘ διαπίστωσαν το στίγμα της τεχνολογικής προόδου και της τεχνητής νοημοσύνης.
Θα πρόσεξαν σίγουρα το ρομπότ-ρεσεψιονίστ που δύναται να εκτελεί καθήκοντα υποδοχής στις ξενοδοχειακές μονάδες, συμβάλλοντας στην ταυτοποίηση των επισκεπτών και στην παροχή εξειδικευμένων συστάσεων και πληροφοριών για την καλύτερη παραμονή του πελάτη.
«Πού μπορώ να φάω σούσι στη Θεσσαλονίκη;», ρωτήσαμε το ρομπότ, το οποίο αμέσως μας απάντησε με πέντε προτάσεις, παρέχοντας δυνατότητα προβολής και κριτικών για τα προτεινόμενα εστιατόρια.
Στην εύλογη απορία μας αν θα στερήσουν τα ρομπότ θέσεις εργασίας, ο εκπρόσωπος της εταιρίας που το διαθέτει μας απάντησε ότι τα ρομπότ προορίζονται για να αποφορτίσουν τους υπαλλήλους κατά τις ώρες αιχμής και τις μεταμεσονύκτιες ώρες, προσθέτοντας ότι αποτελούν σύμμαχο και όχι εχθρό του προσωπικού.
Ταυτόχρονα, καινοτομίες θα υπάρξουν και στην παραγωγή λογισμικού για ξενοδοχειακές μονάδες. Ο διευθυντής μάρκετινγκ B2B εταιρείας μας ενημέρωσε για την πρόθεση της εταιρείας να αναπτύξει λύσεις με βάση την τεχνητή νοημοσύνη, προκειμένου να ενσωματώσουν όλες τις υπηρεσίες διαχείρισης σε μία πλατφόρμα. Αυτή η προσέγγιση θα διευκολύνει τη λήψη αποφάσεων σε πραγματικό χρόνο, κάτι που σύντομα θα αποτελέσει την «πιο καινοτόμα πρόταση στον χώρο», σύμφωνα με το στέλεχος της E-NET.
Μια άλλη περίπτωση εφαρμογής καινοτόμων τεχνολογιών στον τουρισμό είναι η χρήση επαυξημένης πραγματικότητας (AR) για την περαιτέρω απόλαυση του πολιτιστικού τουρισμού. Εταιρείες παραγωγής υπηρεσιών διαδικτύου εργάζονται πάνω στην πλασματική απεικόνιση του πραγματικού κόσμου, καθιστώντας το πλούσιο πολιτιστικό προϊόν της χώρας μας προσβάσιμο στο σύνολό του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εικονική ξενάγηση στη Βουλή των Ελλήνων, η οποία επιτρέπει σε κάποιον να «επισκεφθεί» τον Παρθενώνα, έστω και εικονικά, πριν την πραγματική του επίσκεψη.
Τέλος, μεταξύ των αξιόλογων παρουσιών στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού «PHILOXENIA 2024», ήταν και αυτή του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού του ΑΠΘ «Τουρισμός και Τοπική Ανάπτυξη». Η διευθύντρια του Διατμηματικού ΠΜΣ ανέφερε ότι προσφέρονται στους φοιτητές εργαλεία τουριστικής ανάπτυξης με αξιοποίηση της τεχνολογίας, όπως η χρήση γεωγραφικών πληροφοριών και η εφαρμογή τεχνολογιών στον τουρισμό (e-tourism).
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η πλειονότητα των επιχειρήσεων που ρωτήσαμε σχετικά ήταν επιφυλακτική, σε αντίθεση με τις επιχειρήσεις τεχνολογίας και διαδικτύου που ήταν αισιόδοξες.