Ρεπορτάζ POLITIC: «Σε ιδιώτες οι δευτερογενείς διακομιδές ασθενών από δημόσια νοσοκομεία»

Προβλήματα με τις διακομιδές ασθενών αντιμετωπίζουν τα δημόσια νοσοκομεία της χώρας, με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Δημοσίων Νοσοκομείων να καταγγέλλει τις παράνομες επινοικιάσεις ιδιωτικών ασθενοφόρων, προκειμένου να γίνουν οι δευτερογενείς διακομιδές.

Ρεπορτάζ: Γιώργος Φακής

propoli

Τα πρώτα… σημάδια είχαν αρχίσει να φαίνονται από το 2012, όταν οι μνημονιακές δεσμεύσεις μετακίνησαν τους περισσότερους οδηγούς σε άλλες θέσεις, με τις δευτερογενείς διακομιδές (μη επείγουσες) να καθυστερούν πολλές ώρες, λόγω έλλειψης προσωπικού. Από την περσινή χρονιά, τα νοσοκομεία προχώρησαν σε συμβάσεις με ιδιώτες, έναντι αμοιβής, επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό, κάτι που έχει πολλαπλές συνέπειες σε άλλους τομείς. Για το φαινόμενο των απευθείας αναθέσεων τοποθετείται μέσω της Politic ο ταμίας της ΠΟΕΔΗΝ, Πέτρος Κετικίδης, δίνοντας πληροφορίες για το τι συμβαίνει με ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, όπως αυτό της μεταφοράς των ασθενών.

Η αρχή με την τακτική των συμβάσεων έγινε το 2022, όταν το Ιπποκράτειο ήρθε σε συμφωνία με ιδιώτες, με πολλά νοσοκομεία της χώρας να ακολουθούν, κάνοντας τη δική τους «πολιτική», όπως κατήγγειλαν και τα σωματεία της Αθήνας. «Οι συμβάσεις ξεκίνησαν από τη Θεσσαλονίκη, αλλά αποτελούν απόρροια των μνημονιακών δεσμεύσεων και των μετακινήσεων που επιβλήθηκαν το 2012 και κατήργησαν τις θέσεις των οδηγών. Οι δευτερογενείς διακομιδές γίνονταν με ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ, όμως πλέον δεν υπάρχει ο απαραίτητος αριθμός οδηγών και ασθενοφόρων, για να καλυφθούν οι ανάγκες που υπάρχουν», υπογραμμίζει αρχικά ο Πέτρος Κετικίδης.

Ουσιαστικά, τη δεδομένη χρονική στιγμή αντιμετωπίζει προβλήματα το σύνολο των δημόσιων νοσοκομείων της Θεσσαλονίκης, με το «Παπανικολάου» να είναι το μόνο που βρίσκεται σε καλύτερη… μοίρα. Επιπλέον, όταν οι διακομιδές γίνονται από ιδιώτες, ελλοχεύουν και πολλοί κίνδυνοι για τους ασθενείς, αφού δεν γίνονται με τη συνοδεία γιατρού. Παράλληλα, το κόστος μετακίνησης είναι πολύ μεγάλο, αφού η τιμή μπορεί να ξεκινήσει από τα 40 ευρώ και να φτάσει μέχρι και τα 200, αναλόγως με το που θα μεταφερθεί ο ασθενής (εντός ή εκτός πόλης) και τι παροχές θα έχει, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο ταμίας της ΠΟΕΔΗΝ.

Τα λεγόμενα «λευκά» ταξί έχουν γίνει… συνήθεια στη Θεσσαλονίκη, αναλαμβάνοντας τις μετακινήσεις ασθενών από το εκάστοτε νοσοκομείο στην οικία τους. Τα ασθενοφόρα του δημοσίου δεν μπορούσαν να καλύψουν τις ανάγκες, με την αναμονή πολλές φορές να ξεπερνά και τις 24 ώρες, ιδιαίτερα στα νοσοκομεία που βρίσκονται στις υπόλοιπες πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας. «Ασθενείς που έπρεπε να πάνε με ασθενοφόρο στο σπίτι τους, περίμεναν πολλές ώρες. Τότε οι διοικήσεις σύναψαν συμφωνίες με ιδιωτικές εταιρείες. Έχουμε καταγγείλει το θέμα και φροντίζουμε να το αναδεικνύουμε συνεχώς, παρόλα αυτά συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς», επισημαίνει μέσω της Politic o κ. Κετικίδης.

Πάντως, ένα από τα ερωτήματα που γεννώνται είναι αν η κατάσταση πριν το 2012 ήταν καλύτερη, με τον ταμία της ΠΟΕΔΗΝ να απαντά καταφατικά, παραδεχόμενος ότι υπήρχαν ζητήματα, αλλά πολύ μικρότερης εμβέλειας. Οι μετακινήσεις των οδηγών διόγκωσαν τα προβλήματα και ουσιαστικά οδήγησαν στην «απαραίτητη» επιλογή των ιδιωτών, για να καλυφθούν οι ανάγκες. «Τα ασθενοφόρα θα πρέπει να είναι στην αποκλειστική ευθύνη του ΕΚΑΒ. Σε κάποια νοσοκομεία υπάρχουν οχήματα, οπότε μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να γίνουν οι δευτερογενείς διακομιδές. Το προσωπικό των ιδιωτών δεν έχει τις απαραίτητες γνώσεις για να επέμβει αν χρειαστεί κάτι ο ασθενής, ενώ οι οδηγοί που υπήρχαν μέχρι το 2012 είχαν πιστοποίηση διασώστη, ώστε να είναι σε θέση να προσφέρουν τις πρώτες βοήθειες», σημειώνει ο Πέτρος Κετικίδης.

Η Ομοσπονδία αναδεικνύει το θέμα σε κάθε ευκαιρία, τόσο μέσα από ανακοινώσεις, όσο και από κινητοποιήσεις που έχουν γίνει κατά καιρούς, με το Υπουργείο Υγείας να μην δείχνει διάθεση να λύσει το εν λόγω θέμα, την ώρα που όλο και περισσότερες διοικήσεις νοσοκομείων καταφεύγουν στη λύση των ιδιωτικών εταιρειών. «Η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων είναι ξεκάθαρη, όπως και αυτή των απευθείας αναθέσεων. Οι… εργολάβοι έχουν έρθει για να μείνουν. Δεν υπάρχει διάθεση να ενισχυθεί το ΕΚΑΒ με το αναγκαίο προσωπικό», τονίζει χαρακτηριστικά ο ταμίας της ΠΟΕΔΗΝ. Σημειώνεται ότι τα χρήματα για τη σύναψη συμφωνίας με ιδιώτες προέρχονται από τον προϋπολογισμό του εκάστοτε νοσοκομείου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σχετικά με την κωλυσιεργία που παρατηρείται αναφορικά με τη συντήρηση ή την αναβάθμιση των κτηριακών υποδομών.

Επιπλέον, τα νοσοκομεία αυτή τη στιγμή μπορεί να έχουν οδηγούς στην κατάσταση προσωπικού, ωστόσο οι εν λόγω οδηγοί δεν είναι πλήρωμα ασθενοφόρου. Συνεπώς, τα καθήκοντά τους σε καθημερινή βάση αφορούν τη μεταφορά εγγράφων ή τη συλλογή δειγμάτων κορωνοϊού κτλ, την ώρα που τεράστιος αριθμός ασθενών αναγκάζεται να μετακινηθεί με ιδιωτικό όχημα στο σπίτι του. Ασφαλώς, οι ασθενείς επιθυμούν να εξυπηρετηθούν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, με το ΕΚΑΒ να έχει τον απαραίτητο στόλο για να επέμβει άμεσα σε ένα περιστατικό, αλλά να μην έχει τη δυνατότητα να κάνει δευτερογενείς διακομιδές «με ευθύνη του κράτους», όπως διευκρινίζει ο Πέτρος Κετικίδης.

Δείτε επίσης: Σ. Βραχιονίδου στην POLITIC για το ναυάγιο στη Φούρκα: «Σε καλή κατάσταση τα κανόνια και το καριοφίλι – Αναγκαία η προστασία του πλοίου το καλοκαίρι» (ΕΙΚΟΝΕΣ)

Loading