Ένα επιθετικό παιδί γενικά δεν είναι ένα χαρούμενο παιδί. Ένα επιθετικό παιδί μπορεί να φοβάται ή να αντιλαμβάνεται λανθασμένα ως απειλή διάφορα ερεθίσματα ή καταστάσεις στο περιβάλλον του.
Η επιθετική συμπεριφορά, σύμφωνα με το HealthDay, μπορεί να αντιπροσωπεύει μια άμυνα σε καταστάσεις που προκαλούν άγχος. Πρόκειται για αυτό που αποκαλείται ως αντίδραση μάχης στο στρες. Στα μεγαλύτερα παιδιά, η σωματική επιθετικότητα μπορεί να είναι αποτέλεσμα κακώς ελεγχόμενων παρορμήσεων ή αδυναμίας ρύθμισης των συναισθημάτων.
Τυπικά, η επιθετικότητα ακολουθείται από τύψεις. Ωστόσο, ορισμένα παιδιά μπορεί να μην κατανοούν πώς η επιθετικότητά τους επηρεάζει τους άλλους και μπορεί να μην μετανιώνουν για τις πράξεις τους. Μερικά παιδιά μπορεί να έχουν περιορισμένη ικανότητα να συμπάσχουν, ακόμα και όταν συνειδητοποιούν ότι έχουν προκαλέσει σωματική βλάβη.
Τι κάνει ένα παιδί να συμπεριφέρεται επιθετικά;
Οι υποκείμενοι λόγοι για επιθετικότητα στα παιδιά μπορεί να περιλαμβάνουν νευροαναπτυξιακές διαταραχές, όπως για παράδειγμα διαταραχή αυτιστικού φάσματος, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας, διαταραχή αντίθεσης, αγχώδη διαταραχή, καταθλιπτική διαταραχή ή διαταραχή που σχετίζεται με τραύμα και στρες.
Οι οικογενειακοί παράγοντες που μπορεί να συμβάλλουν στην επιθετικότητα στα παιδιά μπορεί να περιλαμβάνουν τη σκληρή ανατροφή, την κακοποίηση, την παραμέληση, τη χρήση ουσιών ή τις ψυχικές παθήσεις που δεν αντιμετωπίζονται, και τις οικογενειακές συγκρούσεις.
Οι εξωτερικοί περιβαλλοντικοί παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν επιθετικές συμπεριφορές επίσης ποικίλλουν, για παράδειγμα εκφοβισμός στο σχολείο, επιρροή από επιθετικούς συνομήλικους ή έκθεση στη βία μέσω της τηλεόρασης, των βιντεοπαιχνιδιών ή άλλων μέσων κ.λπ.
Τι μπορώ να κάνω ως γονέας ή κηδεμόνας;
Είναι σημαντικό για τους γονείς και τους κηδεμόνες να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους για να διασφαλίσουν ότι οι επιθετικές συμπεριφορές στο παιδί τους δεν θα επιδεινωθούν και κανείς δεν θα πληγωθεί. Η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσω του επαίνου και της επιβράβευσης της καλής συμπεριφοράς, ενώ η τιμωρία μπορεί να είναι επιβλαβής και λιγότερο αποτελεσματική (ή ακόμα και αναποτελεσματική σε ορισμένα παιδιά).
Τόσο οι γονείς όσο και οι δάσκαλοι μπορούν να αποκομίσουν οφέλη από τον έπαινο όταν τα παιδιά κάνουν κάτι καλό και την ανταμοιβή που ενθαρρύνει θετικές συμπεριφορές. Είναι σημαντικό οι γονείς να συντονίζονται με το σχολείο του παιδιού τους, ώστε όλοι οι ενήλικες που εμπλέκονται με το παιδί να κινούνται στην ίδια κατεύθυνση και να μπορούν να υποστηρίζουν το παιδί με συνέπεια.