Χωρίς προβλήματα, παρά τις ανησυχίες των φαρμακοποιών, πραγματοποιήθηκε την Κυριακή (31/03) η αναβάθμιση του Πληροφοριακού Συστήματος ΑΜΚΑ – ΕΜΑΕΣ.
Το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης λειτούργησε κανονικά όλη τη ημέρα, σύμφωνα με την πρόεδρο και διευθύνουσα σύμβουλο της ΗΔΙΚΑ, Νίκη Τσούμα.
“Ανεβάσαμε τη νέα έκδοση του ΑΜΚΑ και δεν είχαμε κανένα πρόβλημα. Ειδικά η συνταγογράφηση δούλεψε όλη τη μέρα”, σημείωσε η ίδια μιλώντας στο iatropedia.gr.
Η αναβάθμιση που έγινε στα ηλεκτρονικά συστήματα αναμένεται να φέρει ριζικές αλλαγές, που θα οδηγήσουν σε δύο σημαντικά αποτελέσματα:
- θα υπάρξει εκκαθάριση και απενεργοποίηση όλων των Αριθμών Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ) που πλέον δεν αντιστοιχούν σε πραγματικούς δικαιούχους της δωρεάν ασφάλισης
- θα υπάρξει αυστηροποίηση στην κατάθεση δικαιολογητικών για την έκδοση νέων.
Σύμφωνα με την κα. Νίκη Τσούμα, ο νέος ΑΜΚΑ θα διαχωρίζεται πλέον σε “ενεργό” και “ανενεργό”.
“Θα υπάρχει από τώρα και στο εξής «ενεργός» και «ανενεργός» ΑΜΚΑ και στους υπάρχοντες και στους μελλοντικούς αριθμούς μητρώου κοινωνικής ασφάλισης. Φυσικά να διευκρινίσουμε, πως η εκκαθάριση αυτή δεν αφορά όσους πολίτες ζουν στη χώρα και είναι ασφαλισμένοι και ενεργοί. Αφορά άτομα που πέρασαν κάποια στιγμή από τη χώρα, δούλεψαν, έβγαλαν ΑΜΚΑ και μετά έφυγαν και ζουν σε άλλη χώρα. Αυτοί οι αριθμοί μέχρι σήμερα δεν έχουν διαγραφεί”, τονίζει η πρόεδρος της ΗΔΙΚΑ.
Γιατί μπαίνει τάξη
Η πολιτεία μέσω της εκκαθάρισης των ΑΜΚΑ και της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, του Μητρώου Πολιτών και της ΗΔΙΚΑ, προσπαθεί να βάλει τάξη σε ένα άναρχο μέχρι σήμερα τοπίο, το οποίο έχει επιφέρει “εκτόξευση” της φαρμακευτικής δαπάνης.
Συγκεκριμένα, υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα χιλιάδες ενεργά ΑΜΚΑ ατόμων που βρέθηκαν στη χώρα μας κάποια στιγμή, εργάστηκαν και στη συνέχεια έφυγαν ξανά στο εξωτερικό, χωρίς να “κλείσουν” την ασφαλιστική τους δυνατότητα.
Πολλοί από αυτούς σήμερα ζουν και εργάζονται σε γειτονικές χώρες, κι ενώ δεν έχουν έννομη σχέση με τη χώρα, έρχονται μόνο και μόνο για να συνταγογραφήσουν φάρμακα ή να υποβληθούν σε επεμβάσεις και εξετάσεις στο ΕΣΥ, ως (δήθεν) ανασφάλιστοι.
Μέσω του “νοικοκυρέματος” στα ΑΜΚΑ των ασφαλισμένων το Υπουργείο Υγείας εκτιμά πως θα εξοικονομήσει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.
Ο έλεγχος της φαρμακευτικής δαπάνης, άλλωστε, ήταν από τις πρώτες δεσμεύσεις του υπουργού Υγείας, Άδωνι Γεωργιάδη όταν ανέλαβε το υπουργείο Υγείας, αλλά και αίτημα των φαρμακευτικών εταιρειών και των διαγνωστικών κέντρων.
Κι αυτό καθώς, όταν υπάρχει υπέρβαση της δημόσιας δαπάνης για τα φάρμακα και τις εξετάσεις των ανασφάλιστων πολιτών, οι επιχειρήσεις υποχρεώνονται να επιστρέφουν τα κονδύλια αυτά στο κράτος, μέσω του συστήματος των υποχρεωτικών επιστροφών (clawback).
Το υπουργείο Υγείας διαβεβαιώνει ότι από την διαδικασία αυτή δεν θα επηρεαστούν στα ΑΜΚΑ των πραγματικά δικαιούχων και όσων πρέπει να συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
Πώς θα γίνει η εκκαθάριση
Το επόμενο διάστημα το Υπουργείο Εργασίας θα καλέσει όλους τους ανασφάλιστους πολίτες έως το τέλος του έτους να επισκεφθούν το πλησιέστερο ΚΕΠ της περιοχής τους και να προσκομίσουν δικαιολογητικά τα οποία θα επιβεβαιώνουν τον τόπο κατοικίας τους.
Εάν κάποιος δεν ολοκληρώσει τη διαδικασία αυτή στον προκαθορισμένο χρόνο, το ΑΜΚΑ του θα καταστεί αυτόματα ανενεργό και μαζί, το δικαίωμα δωρεάν ιατροφαρμακευτικής κάλυψης στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που υπογράφηκε στις αρχές του χρόνου, ο ΑΜΚΑ απενεργοποιείται όταν δεν πληρείται οποιοδήποτε από τα παρακάτω κριτήρια:
(α) της νόμιμης παραμονής ή
(β) της πρόσβασης στην αγορά εργασίας ή
(γ) της πραγματικής κατοικίας στη χώρα, εκτός των ανήλικων δικαιούχων ή
(δ) εφόσον απενεργοποιηθεί ο ΑΜΚΑ του άμεσα ασφαλισμένου, σε περίπτωση έμμεσα ασφαλισμένων ενηλίκων ή ανηλίκων.
Σε περίπτωση απενεργοποίησης του ΑΜΚΑ, οι κάτοχοι έχουν τη δυνατότητα άπαξ ενεργοποίησής του προσωρινά για 30 ημέρες, μέσα στις οποίες θα πρέπει να προσκομίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την επανενεργοποίησή του.
Μέσω της διαδικασίας αυτής θα αποδειχθεί τελικά πόσα είναι τα πραγματικά ενεργά ΑΜΚΑ στη χώρα.
Πως θα εκδίδονται τα νέα ΑΜΚΑ
Εντωμεταξύ, η αναβάθμιση που έγινε στα πληροφοριακά συστήματα της ΗΔΙΚΑ αφορά και την έκδοση νέων ΑΜΚΑ, διαδικασία η οποία αυστηροποιείται από τώρα και στο εξής.
Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα θα δέχεται πλέον μία σειρά δικαιολογητικών και βεβαιώσεων (ταυτότητα ή διαβατήριο, πιστοποίηση τόπου κατοικίας), που θα επιβεβαιώνουν ότι το άτομο πράγματι ζει μόνιμα στη χώρα και δύναται να έχει δωρεάν ασφάλιση.
Όπως αναφέρεται στην ΚΥΑ, υπάρχει διαχωρισμός στις περιπτώσεις έκδοσης ΑΜΚΑ σε Έλληνες πολίτες, πολίτες χωρών της ΕΕ, πολίτες τρίτων χωρών και ανιθαγενείς.
Αναλυτικότερα, απαιτούνται τα παρακάτω δικαιολογητικά ανά περίπτωση:
1. Για την έκδοση ΑΜΚΑ σε Έλληνες πολίτες ή ομογενείς
Απαιτείται ως δικαιολογητικό νόμιμης παραμονής, πρόσβασης στην αγορά εργασίας και υπαγωγής στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, δελτίο ταυτότητας ή ελληνικό διαβατήριο.
2. Για την έκδοση ΑΜΚΑ σε πολίτες κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Απαιτείται ως δικαιολογητικό νόμιμης παραμονής, πρόσβασης στην αγορά εργασίας και υπαγωγής στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, δελτίο ταυτότητας ή διαβατήριο κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ισχύ.
3. Για την έκδοση ΑΜΚΑ σε πολίτες τρίτων χωρών και ανιθαγενείς
Απαιτείται ως δικαιολογητικό νόμιμης παραμονής, πρόσβασης στην αγορά εργασίας και υπαγωγής στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, διαβατήριο τρίτης χώρας σε ισχύ ή ταξιδιωτικό έγγραφο δικαιούχου διεθνούς προστασίας σε ισχύ και τίτλος παραμονής στη χώρα, με δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας σε ισχύ.
Για όσους αντικειμενικά δεν έχουν διαβατήριο, τους δικαιούχους διεθνούς προστασίας και τους δικαιούχους προσωρινής προστασίας, αρκεί ο τίτλος παραμονής στη χώρα, με δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας σε ισχύ.
Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι, με την απόφαση, λαμβάνεται ειδική πρόνοια για τις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού, όπως οι άστεγοι και οι αιτούντες άσυλο.
Για τους αιτούντες άσυλο, με το δελτίο αιτούντος διεθνούς προστασίας εκδίδεται αυτόματα Προσωρινός Αριθμός Ασφάλισης και Υγειονομικής Περίθαλψης Αλλοδαπού (ΠΑΑΥΠΑ), ο οποίος εξασφαλίζει την παροχή υγειονομικής περίθαλψης. Αν η αίτηση ασύλου γίνει αποδεκτή, ο ΠΑΑΥΠΑ μετατρέπεται σε ΑΜΚΑ, ενώ, αν η αίτηση απορριφθεί, ο ΠΑΑΥΠΑ απενεργοποιείται αυτόματα.
Για τους αστέγους, έχει ληφθεί πρόνοια, ώστε για την απόδειξη της κατοικίας να αρκεί βεβαίωση χρήσης των υπηρεσιών από υπνωτήριο ή βεβαίωση από την κοινωνική υπηρεσία του δήμου ή από το Κέντρο Κοινότητας.
Πηγή: iatropedia.gr