Ανακαλύψτε την ιστορία της Τζάνετ Σόμπελ, μια σημαντική καλλιτέχνη του αφηρημένου εξπρεσιονισμού που παραμένει υποτιμημένη. Η καλλιτεχνική σκηνή της Νέας Υόρκης, στα τελευταία χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, συσπειρώθηκε γύρω από μια ομάδα καλλιτεχνών και οραματιστών όπως ο Τζάκσον Πόλοκ και ο Βίλεμ ντε Κούνινγκ. Στο επίκεντρο αυτής της αναδυόμενης κίνησης ήταν και η Τζάνετ Σόμπελ, η οποία δημιούργησε μοναδικά έργα για ένα μικρό χρονικό διάστημα, κάνοντάς την να ξεχωρίσει. Ξεκίνησε να ζωγραφίζει στα τέλη της δεκαετίας του 1930, ενθαρρυμένη από τον γιο της, Σολ Σόμπελ, και γρήγορα κέρδισε την προσοχή των κριτικών τέχνης.
Η αναγνωρισιμότητά της εκτοξεύθηκε το 1943, όταν ο συλλέκτης Σίντνεϊ Τζάνις συμπεριέλαβε το έργο της σε έκθεση στο Σικάγο. Μέχρι το 1946, είχε σημειώσει σημαντική πρόοδο και είχε την πρώτη της ατομική έκθεση στη Νέα Υόρκη, όπου αντιμετωπίστηκε με θαυμασμό από επιδραστικούς κριτικούς. Παρ’ όλα αυτά, η Σόμπελ υπήρξε κυρίως γνωστή ως μια «νοικοκυρά» χωρίς καλλιτεχνική εκπαίδευση, κάτι που ενίσχυσε τον μισογυνισμό απέναντι στο έργο της.
Μέχρι σήμερα, η καριέρα της έχει επαναξιολογηθεί, με πολλές εκθέσεις που επικεντρώνονται στην προσφορά της στην τέχνη, όπως η πρόσφατη έκθεση στο Menil Collection. Παρόλα αυτά, η παρουσία της για πολλά χρόνια παρέμεινε επισκιασμένη από τους άνδρες συναδέλφους της, κυρίως λόγω της έλλειψης υποστήριξης και των κοινωνικών προκλήσεων της εποχής.
Αυτή η καλλιτέχνιδα αποτελεί έναν καθοριστικό κρίκο στην καλλιτεχνική ιστορία, και η αναγνώρισή της αναμένεται να συνεχίσει να εξελίσσεται.
Βίντεο: