Με δεδομένο ότι οι πληθωριστικές πιέσεις, που αποδίδονται στη «παγιωμένη» ακρίβεια, αναμένεται να διαρκέσουν τουλάχιστον και το πρώτο τρίμηνο του 2025, καθίσταται προφανές ότι η αποκλιμάκωση του δείκτη τιμών καταναλωτή απαιτεί μια τριμερή συνεργασία κράτους, επιχειρήσεων και καταναλωτών. Η παρατεταμένη περίοδος ακρίβειας που διανύουμε, πέραν της ενίσχυσης του διαθεσίμου εισοδήματος με τις ετήσιες αυξήσεις μισθών, δύσκολα αντιμετωπίζεται, αφού εξαρτάται από το κόστος παραγωγής, τον ανταγωνισμό, την προσφορά και ζήτηση, τις στρατηγικές τιμολόγησης, τη φορολογία και τις εισαγωγές από τις «πολυεπίπεδες τιμές» των πολυεθνικών, που συγκεντρώνουν το 80% της διάθεσης των αναγκαίων καταναλωτικών αγαθών.
Το ζητούμενο των τακτικών εκπτώσεων είναι με μια γενναία μείωση των τιμών, που συνήθως κυμαίνεται στο 50%, να ρευστοποιήσουν οι επιχειρήσεις εμπόρευμα και να δώσουν την ευκαιρία στους καταναλωτές να αποφορτίσουν τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό.
Οι ετήσιες πωλήσεις στο λιανικό εμπόριο εμφάνισαν ικανοποιητική αύξηση 8% το 2024 και οι έμποροι προσδοκούν να ξεκινήσει η νέα χρονιά με θετικό πρόσημο, αρχής γενομένης με τις 7 εβδομάδες των χειμερινών τακτικών εκπτώσεων. Οι προτιμήσεις των καταναλωτών κατά τη διάρκεια των τακτικών εκπτώσεων του χειμώνα είναι σχεδόν καθιερωμένες με εστίαση σε προσωπικές και οικογενειακές αγορές. Ειδικότερα στην αγορά της Αττικής, η πλειοψηφία των καταστημάτων επιβεβαιώνει την ύπαρξη επαρκών αποθεμάτων αγαθών, με κεντρικό ενδιαφέρον στα εμπορικά είδη ένδυσης και υπόδησης.
Όπως κάθε χρόνο, το ενδιαφέρον των καταναλωτών αναμένεται να προσελκύσει και φέτος τα επώνυμα προϊόντα, καθώς επίσης τα καλλυντικά, οικιακές συσκευές, έπιπλα και όλα τα είδη σπιτιού. Οι χειμερινές εκπτώσεις, παρά την οικονομική κόπωση των εορτών, φαίνονται ικανές να ανταποκριθούν στις προσδοκίες εμπόρων και καταναλωτών, με σκοπό ο τζίρος στη λιανική το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025 να ξεπεράσει τα 6 δις ευρώ του αντίστοιχου περυσινού διμήνου. Ο στόχος αύξησης των πωλήσεων είναι εφικτός, κυρίως λόγω των αυξήσεων 6,4% στους μισθούς και της μείωσης της ανεργίας στο 9%. Θετική συγκυρία είναι επίσης η μηνιαία πτώση -0,2% των τιμών στα τρόφιμα και ποτά σύμφωνα με τη Eurostat.
Οι αυστηροί έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ και τα τσουχτερά πρόστιμα έχουν στόχο να περιορίσουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό και να αποτρέψουν τις παραπλανητικές εκπτώσεις. Σημειώνεται ότι τα φαινόμενα εξαπάτησης των καταναλωτών παρατηρούνται κυρίως σε μεγάλες και γνωστές αλυσίδες. Η παραβατικότητα μειώθηκε κατά τη διάρκεια της προηγούμενης περιόδου εκπτώσεων στην Αττική, με τα ποσοστά να κυμαίνονται στο χαμηλότερο επίπεδο του 6%. Φέτος, ο στόχος είναι η περαιτέρω μείωση της.
Οι προτεραιότητες για την αποκλιμάκωση των τιμών και την ενίσχυση του ανταγωνισμού παραμένουν στη λίστα στόχων και για το 2025. Οι τακτικές χειμερινές εκπτώσεις πρέπει να επεκταθούν σε περισσότερους κλάδους, ιδιαίτερα στις υπηρεσίες, καθώς η ακρίβεια έχει μετατοπισθεί σε μεγάλο βαθμό από το εμπόριο στην παροχή υπηρεσιών. Μια πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι 6 στους 10 καταναλωτές ενδιαφέρονται για τις εκπτώσεις, ενώ 4 στους 10 είναι μάλλον αδιάφοροι. Ας δώσουμε λοιπόν φέτος νέο ενδιαφέρον στις χειμερινές εκπτώσεις, για να μπορέσουν να νικήσουν την ακρίβεια.
Καλές πωλήσεις, καλές αγορές!
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ