Δουλειά ή δουλεία στην εποχιακή εργασία; Εμπειρίες καλοκαιρινής εργασιακής εκμετάλλευσης στην POLITIC

Με τις συνθήκες που επικρατούν σήμερα στην αγορά εργασίας είναι πολύ πιθανό να βρεις κάποια στιγμή τον εαυτό σου να φλερτάρει με την ιδέα της εποχιακής απασχόλησης, δηλαδή, της σεζόν σε κάποιο νησί! Η αλήθεια είναι πως όσοι φεύγουν σεζόν μοιάζουν να το έχουν βάλει σκοπό να μας κάνουν να τους ζηλέψουμε. Και μόνο οι φωτογραφίες με τα μαυρισμένα τους κορμιά και με έναν αέρα ανανέωσης, κάνουν μια χαρά τη δουλειά τους! Μήπως όμως τελικά τα φαινόμενα απατούν; Διαβάστε κάτω από ποιες συνθήκες εργασίας εργάζονται οι δύο νέοι που μου μίλησαν.

Ρεπορτάζ: Κούκη Γεωργία

propoli

Θα ήθελα να μου αναφέρετε αν συναντάτε την απουσία συναδελφικής αλληλεγγύης και πως είναι η εργοδοτική συμπεριφορά;

Κ.Χ «Η συναδελφική αλληλεγγύη είναι κάτι που θέλει πολλή συζήτηση. Είναι ανάλογα την εμπειρία και κυρίως την ηλικία του εργαζόμενου. Πχ ένας 30αρης με 10 χρόνια εμπειρίας έχει μάθει να δουλεύει και κυρίως να μην αντιμιλάει με το παραμικρό. Οι νέοι τώρα έχοντας την ”ασφάλεια” των γονιών τους δεν νοιάζονται, με αποτέλεσμα να μην βοηθάνε και να μη σέβονται κανέναν. Κυρίως τους συναδέλφους. Οι εργοδότες από την άλλη είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Υπάρχουν αυτοί που
δίνουν λίγα χρήματα και θέλουν να εργάζεσαι πολύ περισσότερο από την αρχική συμφωνία, υπάρχουν όμως και αυτοί που δίνουν όσα πρέπει βάσει νόμου αλλά είναι λίγα, και τέλος υπάρχουν και αυτοί που είναι σωστοί αλλά δεν αναγνωρίζονται διότι η πλειοψηφία είναι τα παραπάνω παραδείγματα. Αυτό δημιουργεί ανισορροπία ανάμεσα σε έμπειρους που δεν παίρνουν τα λεφτά που δικαιούνται και άπειρους με μισθούς μεγαλύτερους των ικανοτήτων τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ζητάνε την επόμενη σεζόν όλοι μεγάλους μισθούς και οι εργοδότες να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά.
»

Ε.Μ «Το κλίμα μεταξύ των συναδέλφων με βάση την δική μου εμπειρία ήταν αρκετά ευχάριστο, προσπαθώντας ο καθένας ξεχωριστά στην υλοποίηση του τελικού αποτελέσματος. Με ορισμένες εξαιρέσεις φυσικά οι οποίες στο σύνολο τους είναι ελάχιστες

Γνωρίζουμε σχεδόν όλοι πως η σεζόν για εσάς αρχίζει μέσα Απρίλη και τελειώνει τέλη Οκτώβρη, όλο αυτό το διάστημα που μένετε και αν σας παραχωρούν δωμάτια – σπίτια σε τι κατάσταση σας τα παραδίδουν;

Κ.Χ «Εδώ είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της σεζόν. Πολύ λίγοι εργοδότες, κατά κύριο λόγο ξενοδόχοι έχουν δωμάτια προσωπικού δικά τους. Όλοι οι υπόλοιποι νοικιάζουν από άλλους. Δεν τους νοιάζει να είναι τέλεια γιατί τα πληρώνουν ακριβά. Μέγα λάθος αυτό από τους εργοδότες γιατί πρέπει να παρέχουν όλοι καταλύματα . Συνήθως μένουν 2-4 άτομα μαζί. Παλιότερα υπήρχαν και τα κοντέινερ, προφανώς υπάρχουν ακόμη αλλά σε πολύ μικρότερη κλίμακα. Μια αξιοπρεπή διαμονή βοηθάει σε μεγάλο βαθμό όλους τους εργαζόμενους να είναι πιο αποδοτικοί στην εργασία τους, διότι το παν είναι ο σωστός ύπνος για να μπορέσεις να αποδώσεις σε πάνω από οκτώ ώρες εργασίας μέσα στην ζέστη

Ε.Μ «Η διαμονή ήταν μια ευχάριστη έκπληξη καθώς δεν προσπάθησαν να στριμώξουν 4 και 5 άτομα σε ένα δωμάτιο. Τα δωμάτια χρειάζονται σίγουρα μια ανακαίνιση καθώς η μούχλα και οι παλιοί σωλήνες δημιουργούν καθημερινά προβλήματα, τα οποία δεν σκοπεύει να λύσει κανείς καθώς από τη στιγμή που σου δίνουν στέγη θεωρούν ότι το κεφάλαιο διαμονή έχει τελειώσει από μεριάς τους

Οι πελάτες πως σας συμπεριφέρονται; Τα tips είναι ικανοποιητικά;

Κ.Χ «Οι πελάτες είναι ανάλογα του ξενοδοχείου που πάνε και από την χώρα που έρχονται. Επίσης παίζει βασικό ρόλο και η εποχή. Απρίλιο και Μάιο έρχονται κυρίως τουρίστες που δεν ξοδεύουν πολλά χρήματα. Τους μήνες Ιούνιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο είναι οι πιο «ποιοτικοί πελάτες». Ο Ιούλιος είναι ο μήνας των Ελλήνων. Όσο ανεβαίνουν τα αστέρια των ξενοδοχείων όλο και ανεβαίνουν οι απαιτήσεις των πελατών. Βλέπετε αυτοί έχουν τα «μεγαλύτερα πορτοφόλια» άρα και τις περισσότερες απαιτήσεις.

Τα tips δεν είναι ποτέ δεδομένα. Είναι ανάλογα της ποιότητας των πελατών, αν είναι ανοιχτοχέρηδες ή όχι και φυσικά ανάλογα την εθνικότητα του καθενός. Πχ οι Αμερικάνοι έχουν ένα στάνταρ 10% ενώ οι Ευρωπαίοι συνήθως δεν αφήνουν. Μετά υπάρχει το θέμα της κλοπής από συναδέλφους ή εργοδότες. Είναι συχνό φαινόμενο και δεν αντιμετωπίζεται εύκολα διότι δεν μπορείς πάντα να το αποδείξεις.»

Ε.Μ «Τα tips δεν τα έχω δεδομένα στο μυαλό μου καθώς γνωρίζω και πως από προηγούμενες δουλειές οι περισσότεροι δεν δίνουν. Παρόλα αυτά υπάρχει και ένα μεγάλο ποσοστό τουριστών οι οποίοι δίνουν καλά tips»

Ας μιλήσουμε και για τους εργοδότες σας. Πως είναι οι συνθήκες εργασίας; Το αυξημένο κόστος ζωής στα νησιά το «συναντάτε» και εσείς ή μόνο οι τουρίστες;

Κ.Χ «Οι συνθήκες εργασίας είναι καθαρά στο χέρι του ιδιοκτήτη της επιχείρησης. Ξεκινάει από το πόσο σωστά θέλει να δουλεύουν οι εργαζόμενοι. Μετά είναι τα στελέχη που θα τον πλαισιώνουν και στο τέλος οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Πρέπει να υπάρχει επαγγελματισμός και συνεργασία όλων αυτών. Ιδανικά πρέπει να βοηθάει ο ένας τον άλλον για να ενώνει ομαλά η «αλυσίδα». Έπειτα να υπάρχουν όλα τα εργαλεία για να γίνει σωστά η δουλειά (όλα τα αξεσουάρ που χρειάζεται μια κουζίνα ή ένα μπαρ) και πάνω από όλα συναδελφικότητα. Τα ωράρια πρέπει να είναι νορμάλ για να είναι αποδοτικοί όλοι, να μην δουλεύουν όλοι μέρα στην ήλιο. Τέλος το φαγητό μας θα ήταν καλό να το παραχωρούν όλοι οι εργοδότες διότι δεν έχουμε σε κανένα σούπερ μάρκετ ή άλλο μαγαζί εστίασης κάποια έκπτωση. Πληρώνουμε τόσο ακριβά όσο και οι τουρίστες αυτά που χρειαζόμαστε

Ε.Μ «Η σεζόν είναι μια δουλειά των άκρων ή θα είσαι τυχερός και αυτά που σου “έταξαν” τα κάνουν πράξη ή ξεκινάς με την καλύτερη διάθεση και συνειδητοποιείς ότι τελικά ίσως η εξάντληση και η υπερπροσπάθεια να μην αξίζαν το κόπο. Οι ώρες εργασίες στην καλύτερη των περιπτώσεων είναι 9-10 με τις υπερωρίες να θεωρούνται αυτονόητες. Σίγουρα η σεζόν χρειάζεται γερά νεύρα και υπομονή

Σε γενικές γραμμές η ποιότητα του φαγητού θυμίζει πολύ κακή φοιτητική λέσχη. Μη έχοντας όμως άλλη επιλογή συμβιβάζεσαι. Ειδικά στα νησιά που οι επιλογές είναι περιορισμένες και οι τιμές στα ύψη θεωρώντας ότι έχουμε όλοι τα λεφτά των τουριστών

Τέλος θα ήθελα να μου απαντήσετε σε μία πολύ συνηθισμένη ερώτηση, ποια η απόφαση να προβείτε σε αυτό τον κλάδο εργασίας; Από ανάγκη ή επειδή σας αρέσει;

Κ.Χ «Οι περισσότεροι που αποφασίζουν να πάνε σεζόν είναι καθαρά για τα λεφτά. Μπορείς σε 6 μήνες να μαζέψεις τα λεφτά ενός χρόνου. Επίσης υπάρχουν επιχειρήσεις που δίνουν την δυνατότητα εξέλιξης στην θέση που έχεις κ φυσικά αύξηση στις απολαβές. Δεν είναι τόσο δύσκολη η σεζόν αν έχεις αυτά που πρέπει. Συνεννόηση με τους προϊσταμένους σου κ τους συναδέλφους σου. Σωστή διαμονή και διατροφή και φυσικά τον ανάλογο μισθό με βάση την εμπειρία σου. Δεν μπορείς να ζητάς πολλά ενώ δεν ξέρεις πόσα μπορείς να προσφέρεις. Εννοώ φυσικά τα άτομα χωρίς πολύ εμπειρία ή και καθόλου. Θέλει πάντα να είσαι έτοιμος, όταν ζητάς πολλά να μπορείς να τα δώσεις πίσω

Ε.Μ «Οι λόγοι ήταν κυρίως οικονομικοί καθώς τα λεφτά είναι κάπως καλύτερα από μια δουλειά που θα βρεις στην επαρχία (μην ξεχνάς ότι στην επαρχία δεν υπάρχουν και παρα πολλές επιλογές) αλλά επίσης ήταν και μια ευκαιρία να δικτυωθώ με ανθρώπους που θα μου φανούν χρήσιμοι στην μετέπειτα επαγγελματική πορεία. Πέρα από το κομμάτι της εργασίας, το είδα και σαν μια εξόρμηση διότι ήρθα σε ένα νησί το οποίο είναι πανέμορφο οπότε δεν είναι μόνο η δουλειά είναι και πως θα αξιοποιήσεις το ρεπό σου).»

Δείτε επίσης: Τουρισμός: «Καταγγελίες για τις συνθήκες εργασίας και διαμονής, ενώ η σεζόν στη Βόρεια Ελλάδα μόλις ξεκίνησε»

Loading