Γ. Μώραλης: Πόλη του μόχθου και της ελπίδας ο Πειραιάς

Συνέντευξη στην Δήμητρα Αθανασοπούλου
Οι Πειραιώτες -λένε- δεν ακολούθησαν ποτέ το ρεύμα των καιρών. Και αυτό καθιστά διαχρονικά τον Πειραιά μια «περίπτωση ειδική». Ο Γιάννης Μώραλης, Πειραιώτης από επιλογή –όπως συστήνεται-  προσπαθεί να δώσει  στην πόλη τη θέση που της αξίζει στον παγκόσμιο χάρτη λαμβάνοντας υπόψη και την ανθρωπογεωγραφία της.

Ο  Δήμαρχος του Πειραιά μιλά στο Politik για όλα όσα οραματίζεται, για τις αναπλάσεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί, ενώ  αναλαμβάνει ευθύνες για  τα έργα που καθυστέρησαν, αφήνοντας  μεταξύ άλλων αιχμές για τις κακές σχέσεις μεταξύ της κυβέρνησης και του Βαγγέλη Μαρινάκη. Η συζήτηση επικεντρώνεται στη συμβολή του εφοπλιστή και υποψηφίου δημοτικού συμβούλου στην ανάπτυξη της ιδιαίτερης πατρίδα του. Το βέβαιο είναι πως ο Βαγγέλης Μαρινάκης είναι γέννημα θρέμμα μιας πόλης την οποία επιμένει να στηρίζει.  Ο Δήμαρχος του Πειραιά διεκδικεί μία ακόμα θητεία για να ολοκληρώσει το  έργο που ξεκίνησε. Δεν θέλει να είναι οι Πειραιώτες πολίτες «β΄ κατηγορίας», δίνει βάρος στην πολιτιστική ανάδειξη της πόλης ενώ η  μετεξέλιξη του Πειραιά σε τουριστικό προορισμό είναι μέσα στα σχέδια του.

Στην τριλογία του Διονύση Χαριτόπουλου  για τον Πειραιά αναδεικνύεται το «βαρύ παρελθόν» της πόλης  με τρόπο μυθιστορηματικό. Στη συζήτηση με τον Δήμαρχο -πιάνοντας το νήμα από εκείνα τα χρόνια που συμπυκνώνουν την ταυτότητα των Πειραιωτών- διαφαίνεται το μέλλον μιας πόλης που θα μπορούσε να γίνει κάτι ανάμεσα σε Ρότερνταμ και Βαρκελώνη.

 -Είπατε πρόσφατα πως θα επιλυθεί η παθογένεια δεκαετιών στον Πειραιά μέσα από έργα ανάπλασης ιδίως στο Μικρολίμανο. Ποια είναι τα βήματα που θα ακολουθηθούν για να πάρει ο Πειραιάς τη θέση που του αξίζει;
«Με παρακαταθήκη τα περισσότερα από 111 εκατομμύρια ευρώ που έφερε στον Πειραιά η δική μας δημοτική αρχή μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, ο Πειραιάς τα αμέσως επόμενα χρόνια θα είναι μια άλλη πόλη. Οι αναπλάσεις που γίνονται στον Πειραιά είναι πολύ μεγάλης κλίμακας και αφορούν περιοχές με ιδιαίτερη σημασία για ολόκληρη την πόλη. Η ανάπλαση στο Μικρολίμανο ξεκινά, ακολουθεί η ανάπλαση της ακτής Δηλαβέρη, προχωρά η ανάπλαση της περιοχής του Αγίου Διονυσίου, ακολουθεί η Πειραϊκή. Για όλα αυτά έχουν εξασφαλιστεί τα χρήματα. Η επικείμενη αξιοποίηση του Πύργου του Πειραιά μέσω διεθνούς διαγωνισμού από τον Δήμο Πειραιά, θα σημάνει αλλαγή στην οικονομική δραστηριότητα στην περιοχή και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Αποδείξαμε ότι υπάρχουν λύσεις, ακόμα και για τα φαινομενικά δυσεπίλυτα ζητήματα δεκαετιών».

 -Ο Διονύσης Χαριτόπουλος έγραφε πως «ήρθαν πρόσφυγες από παντού και έφτιαξαν μια νέα ράτσα λιμανίσια, τους Πειραιώτες». Τι διαφορετικό  έχουν  ο Πειραιώτες και κατ’ επέκταση ο Πειραιάς και πως αυτά τα στοιχεία μπορούν να αξιοποιηθούν;
«Ο κ. Χαριτόπουλος το έχει περιγράψει πολύ εύστοχα. Πράγματι, αυτό που κάνει τον Πειραιά περισσότερο ξεχωριστό είναι οι άνθρωποί του. Όλοι αυτοί που ήρθαν στον Πειραιά από  τη Μάνη, την Κρήτη, τον Πόντο, τη Σμύρνη, τα νησιά μας και από άλλες περιοχές -άλλοι εκδιωγμένοι από τον τόπο τους κα άλλοι για να φτιάξουν τη ζωή τους- και έμειναν εδώ, μεγαλούργησαν και έδωσαν στην πόλη αυτήν την ξεχωριστή πολυσυλλεκτική ταυτότητα. Ο Πειραιάς υπήρξε πύλη για μια νέα ζωή για εκατομμύρια ανθρώπους και αυτό είναι το μεγάλο αποτύπωμα του. Είναι διαχρονικά η πόλη του μόχθου και της ελπίδας. Αυτά τα στοιχεία επιθυμούμε να τα αναδείξουμε ακόμα περισσότερο, διότι θεωρώ ότι αυτά σημαίνουν για την πόλη εξωστρέφεια, σημαίνουν σεβασμό στον συνάνθρωπο, σημαίνουν σκληρή εργασία, αλλά σημαίνουν και αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση. Για εμένα αυτές οι έννοιες είναι πολύ σημαντικές για να πάει μπροστά μια πόλη».

-Ακούμε χρόνια για τα έργα που έχουν δρομολογηθεί στην πόλη αλλά έχουν καταγραφεί μεγάλες καθυστερήσεις που βύθισαν τον Πειραιά σε χάος. Τι έχει φταίξει στο παρελθόν και πως θα αλλάξει;
«Η αλήθεια είναι ότι οι καθυστερήσεις σε έργα τα οποία αφορούν την κεντρική διοίκηση, υπήρξαν -και είναι ακόμα- τραγικά μεγάλες για την πόλη του Πειραιά. Όλα τα χρονοδιαγράμματα που έχουμε λάβει για την έλευση του μετρό και του τραμ στον Πειραιά έχουν πέσει έξω, δημιουργώντας απίστευτη ταλαιπωρία σε μια ολόκληρη πόλη, όπως είναι ο Πειραιάς, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, με τις μεγάλες επενδύσεις, η πύλη εισόδου και εξόδου εκατομμυρίων τουριστών και η φυσική έδρα της ελληνικής ναυτιλίας. Το θέμα των Δικαστηρίων του Πειραιά. Από το 2014 ο Δήμος Πειραιά έχει παραχωρήσει στο υπουργείο Δικαιοσύνης το κτήριο της πρώην Ραλλείου Σχολής στο κέντρο της πόλης για να γίνει το νέο Δικαστικό Μέγαρο της πόλης και δικαστήρια δεν βλέπουμε. Δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα, εάν αυτό που φταίει είναι οι γνωστές καθυστερήσεις της ελληνικής δημόσιας διοίκησης ή εάν απλώς δεν υπάρχει η πολιτική βούληση να προχωρήσουν κάποια θέματα στον Πειραιά ή για την κυβέρνηση ο Πειραιάς δεν αποτελεί προτεραιότητα».

«Ο Β. Μαρινάκης στηρίζει με έργα τον Πειραιά»

-Είναι γνωστή η  συνδρομή του Βαγγέλη Μαρινάκη στην πόλη του Πειραιά. Υπάρχουν  ήδη κάποια συγκεκριμένα σχέδια στήριξης για το επόμενο διάστημα;
«Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, θέτοντας εκ νέου υποψηφιότητα για δημοτικός σύμβουλος Πειραιά, στην ουσία επιβεβαιώνει ότι θέλει να συνεχίζει να στηρίζει με έργα και όχι με λόγια τον Πειραιά. Τα τελευταία πέντε χρόνια έχει κάνει στον Πειραιά πολλά και σημαντικά έργα, όπως πλατείες, γήπεδα, παρεμβάσεις κοινωνικής προσφοράς στα παιδιά και την τρίτη ηλικία και έργα στον τομέα του πολιτισμού και του τουρισμού. Για το επόμενο διάστημα έχει ήδη εξαγγείλει την κατασκευή ενός σύγχρονου κολυμβητηρίου με την προϋπόθεση να βρεθεί ο χώρος, το οποίο έχει ανάγκη ο Πειραιάς για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των σωματείων του».

-Με ποιους τρόπους θα  γίνει τελικά η πόλη μας home port, δηλαδή πόλος έλξης τουριστών και όχι πέρασμα;
«Ο Πειραιάς έχει όλες τις προϋποθέσεις για να αναπτυχθεί τουριστικά και να αναδειχθεί διεθνώς ως τουριστικός προορισμός. Αυτό μπορεί να γίνει κυρίως μέσω της κρουαζιέρας. Για αυτό είναι σημαντικό να ξεκινούν από εδώ οι κρουαζιέρες, ώστε να έρχεται κόσμος και να μένει στον Πειραιά. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει κίνηση στον Πειραιά, η οποία θα τονώσει την οικονομία, τα καταστήματα, την αγορά της πόλης. Εμείς δημιουργήσαμε στην αρχή της θητείας μας με την υποστήριξη του Βαγγέλη Μαρινάκη την καμπάνια «Destination Piraeus», έτσι ώστε ο Πειραιάς να γίνει αυτόνομος τουριστικός προορισμός και να σταματήσει να είναι πέρασμα προς την Αθήνα ή προς τα νησιά μας. Έχουμε διανείμει περίπου 2.000.000 ενημερωτικούς οδηγούς σε τουρίστες στο λιμάνι του Πειραιά. Εκπονήσαμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο τουριστικής δράσης, το οποίο έχει λάβει την έγκριση του ΕΟΤ. Όμως, δεν αρκούν μόνο οι προσπάθειες μιας δημοτικής αρχής για μια πόλη με τη σημασία που έχει ο Πειραιάς ως το κεντρικό λιμάνι της χώρας».

 -Ποια πόλη του κόσμου είναι για εσάς πρότυπο;
«Ο Πειραιάς έχει βαρύνουσα σημασία ως το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και νομίζω ότι οι πόλεις που είναι πιο κοντά σε αυτό που έχουμε οραματιστεί εμείς για τον Πειραιά, είναι πόλεις–μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης, όπως είναι το Ρότερνταμ, η Αμβέρσα και η Βαρκελώνη. Και μιλώ για τις συγκεκριμένες πόλεις, διότι αυτές, όπως και εμείς έχουν ως στρατηγική επιλογή τη στροφή προς τη θάλασσα. Το λέγαμε από το 2014, η θάλασσα για τον Πειραιά σημαίνει ανάπτυξη και νέες οικονομικές δραστηριότητες που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας στην πόλη. Και κινηθήκαμε προς αυτή την κατεύθυνση σε όλη τη διάρκεια της τρέχουσας θητείας μας. Ο Πειραιάς είναι η πρώτη πόλη στην Ελλάδα και από τις πρώτες στην Ευρώπη που έχει εκπονήσει στρατηγική για τη γαλάζια ανάπτυξη, έχουμε καθιερώσει τον θεσμό του «bluegrowth», έναν διαγωνισμό καινοτομίας για νεοφυείς επιχειρήσεις με αντικείμενο τη γαλάζια οικονομία και τέλος δημιουργούμε στον Πειραιά το Κέντρο Επιχειρηματικής Καινοτομίας για τη Γαλάζια Ανάπτυξη».

«Πολυσυλλεκτικός και υπερκομματικός συνδυασμός ο Πειραιάς Νικητής»

-Έχετε επιμείνει πως ο συνδυασμός είναι υπερκομματικός. Ποια πολιτική ιδεολογία διέπει ωστόσο το όραμα σας και τι σας κάνει να επιμένετε για μια ακόμα θητεία; 

«Ο «Πειραιάς Νικητής» είναι ένας πολυσυλλεκτικός και υπερκομματικός συνδυασμός. Αποτελείται από ανθρώπους, οι οποίοι αποφάσισαν να συμπορευθούν μαζί μας παραμερίζοντας τις όποιες διαφορετικές ιδεολογικές και πολιτικές αφετηρίες τους για το καλό του Πειραιά. Έχουμε ξεκινήσει μια σημαντική προσπάθεια και είναι χρέος μας να ολοκληρώσουμε αυτό που ξεκινήσαμε. Το ασταθές πολιτικό περιβάλλον της περασμένης πενταετίας και γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες πραγματικά μας ταλαιπώρησαν και δεν επέτρεψαν να προχωρήσουν μεγάλα και σημαντικά ζητήματα για τον Πειραιά, είχαν ως αποτέλεσμα κάποια πράγματα να μείνουν πίσω. Έχουμε όμως βάλει τις βάσεις για να αλλάξουμε τον Πειραιά και θα επιθυμούσαμε να ολοκληρώσουμε το έργο μας».