Δοκιμές ηλεκτρονικού συστήματος Πολιτικής Προστασίας στον δήμο Θέρμης

Εξελίσσεται εδώ και επτά χρόνια, ενώ έχει ξεκινήσει η δοκιμή σε ένα σύνολο 50 στελεχών δήμου του πολεοδομικού της Θεσσαλονίκης.

propoli

Ένα ελληνικής προέλευσης τεχνολογικό εργαλείο, που δίνει τρία διαφορετικά επίπεδα πληροφόρησης, από τη μια σε δημάρχους/περιφερειάρχες ή ιδιοκτήτες μιας μεγάλης επιχείρησης, από την άλλη σε μάνατζερ ή αντιδημάρχους και τέλος σε πολίτες, βρίσκεται στο τελικό στάδιο δοκιμών. Πρόκειται για ένα διπλό σύστημα, “δύο εφαρμογές, οι οποίες επικοινωνούν μεταξύ τους.

Την εφαρμογή του διαχειριστή, εν προκειμένω του Δήμου Θέρμης, με τον οποίο έχουμε συνάψει σύμβαση και την εφαρμογή για τους χρήστες. Αυτές οι δύο εφαρμογές επικοινωνούν και η καθεμία έχει διαφορετική πληροφορία”. Με αυτό τον τρόπο ο Στέργιος Διαμαντόπουλος,  υπεύθυνος εξέλιξης του συστήματος “o-fire+”, περιγράφει μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9 FM”, τη βασική λειτουργία ενός hi-tech συστήματος, που μέσα στους καλοκαιρινούς μήνες τέθηκε πιλοτικά σε λειτουργία και δοκιμάστηκε στον εν λόγω δήμο της Κεντρικής  Μακεδονίας.

Ενός συστήματος που χρησιμοποιώντας επιστημονικά, επιχειρησιακά και διαχειριστικά δεδομένα, παρέχει δυνατότητες έγκαιρης προειδοποίησης, αναγγελίας συμβάντος, προσομοίωσης συμπεριφοράς της πυρκαγιάς και διαθέσιμου χρόνου απόκρισης, άμεσης επικοινωνίας μεταξύ του δήμου και χρηστών, δυνατότητες αυτόματων κλήσεων έκτακτης ανάγκης, όπως εξηγούν οι άνθρωποι της εταιρείας ΟΜΙΚΡΟΝ A.E. για το πρόγραμμα που υλοποιείται μέσα από τη συγκεκριμένη σύμπραξη του Δήμου Θέρμης.

Οι δημιουργοί του επονομαζόμενου “o-fire+” λειτουργούν το τελευταίο διάστημα τις τεχνολογίες που βρίσκονται σε δοκιμή στον Δήμο Θέρμης, “όπου γίνεται το case study αυτό το διάστημα”, με την αποστολή, μέσα στο καλοκαίρι κύρια, “μηνυμάτων σε έναν κλειστό κατάλογο, πενήντα χρηστών, που αφορούν κυρίως υπηρεσιακούς παράγοντες”. Οι δυνατότητες όμως, που θα έχει η συγκεκριμένη ηλεκτρονική ασπίδα προστασίας για κάθε πολίτη,  μόλις ολοκληρωθεί και η δοκιμή σε όλα τα επίπεδα, θα είναι ευρύτατα διαθέσιμες μετά τη λήξη της τρέχουσας αντιπυρικής περιόδου του 2019.

“Αυτή τη στιγμή μπορούμε να δώσουμε πληροφορίες για όλη την Ελλάδα. Τρέχουμε κάποια ευρωπαϊκά μοντέλα, που μπορούμε να δώσουμε τη θέση που είναι ο χρήστης, τι συνθήκες επικρατούν και τον δείκτη επικινδυνότητας. Αυτό που δεν μπορούμε να δώσουμε σε όλη την Ελλάδα είναι η σύνδεση με τον διαχειριστή, καθώς πρέπει να έχει προηγηθεί η σύνδεση αυτή”, το υπόλοιπο κομμάτι δε, “θα είναι διαθέσιμο σε όλους τους πολίτες της Ελλάδας σε μια ελεύθερη έκδοση, που θα βγει πριν την επόμενη αντιπυρική περίοδο, δηλαδή την 1η Μαΐου του 2020 για όσους βρίσκονται στην Ελλάδα”, εξηγεί ο κ.Διαμαντόπουλος.

Διαχειριστής του τελικού συστήματος δε, μπορεί να είναι και δομή επαγγελματική και μπορεί να υπάρχει μια τεράστια γκάμα από πελάτες: “Όσον αφορά το πελατολόγιο, αυτό ξεκινά από δήμους και περιφέρειες και φτάνει μέχρι μεγάλα ξενοδοχεία ή επιχειρήσεις που θέλουν να αξιοποιήσουν τέτοιου είδους συστήματα και να μειώσουν τον ασφαλιστικό τους κίνδυνο”, περιγράφει.

 

Τι θα μπορεί να “βλέπει” ο πολίτης σε περίπτωση πυρκαγιάς, πλημμύρας ή άλλης έκτακτης ανάγκης “Ο πολίτης έχει μια πολύ ωραία και εύκολη εφαρμογή στο κινητό του. Έχει ένα σύστημα ειδοποίησης από τον δήμο ή μπορεί ο ίδιος να στείλει ένα μήνυμα σε αντίστοιχες υπηρεσίες ή στον δήμο. Βλέπει στο κινητό του και τη θέση του και τα σημεία φιλοξενίας ή τους τόπους συγκέντρωσης, όπου ενδεχομένως θα καλεστεί κάποια στιγμή, εφόσον του δοθεί το μήνυμα να πάει σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης”, αναφέρει ο κ.Διαμαντόπουλος, που τονίζει πως στόχος είναι να προστεθούν ακόμη περισσότερες υπηρεσίες.

“Χάρη σε σχεδιαζόμενες εξελίξεις θα μπορεί να στέλνει και εκείνος π.χ στον δήμο μια φωτογραφία από εκεί όπου είναι, με το αζιμούθιο. Βλέπει τις συντεταγμένες, εκεί όπου είναι, τις οποίες επίσης μπορεί να μεταφέρει είτε στην Πυροσβεστική, είτε στο 112 ή κάποιον άλλο Οργανισμό, που θα θέλει να ειδοποιήσει. Επιπλέον, στο κινητό του βλέπει καθημερινά τις συνθήκες που επικρατούν στη θέση που είναι και ζητάει μια ενημέρωση, ειδικά αν βρίσκεται σε έναν κατάλογο συγκεκριμένων οικισμών, στην περίπτωση της πρώτης εφαρμογής του Δήμου Θέρμης, τους οικισμούς που έχουμε προχαρακτηρίσει ως επικίνδυνους, πιο ευάλωτους, π.χ., για έναρξη πυρκαγιάς στα όρια του συγκεκριμένου δήμου” εξηγεί ο κ.Διαμαντόπουλος.

Τι έχει στη διάθεση του ένας Δήμος, μια Περιφέρεια ή π.χ μια τουριστική επιχείρηση
Με τις τεχνολογικές λύσεις που έχουν ετοιμαστεί, ένας Δήμος, για παράδειγμα, “έχει καθημερινά πρόβλεψη για τον συντελεστή επικινδυνότητας τοπικά και επίσης έχει τεράστιες δυνατότητες να προσομοιώσει την πιθανότητα εξέλιξης μιας φωτιάς και τον τρόπο με τον οποίο θα εξελιχθεί”, τονίζει ο κ.Διαμαντόπουλος.

“Επίσης, τρέχουμε τοπικά μετεωρολογικά μοντέλα, τα οποία ανά μία ώρα επικαιροποιούν τις μετεωρολογικές συνθήκες. Έχει και ένα σύστημα επικοινωνίας με τον πολίτη, δηλαδή τον τελικό χρήστη. Να στείλει δηλαδή τα αντίστοιχα μηνύματα σε περίπτωση που κάτι συμβεί ή κάτι θέλει να προειδοποιήσει τους πολίτες ή το προσωπικό”, συμπληρώνει, και αναφέρει πως όλες οι δυνατότητες έχουν ως βάση τα πραγματικά δεδομένα και τις δυνατότητες που έχει π.χ μια δημοτική αρχή  να συνδράμει με αυτά που διαθέτει για πυρόσβεση ή ό,τι άλλο προκύπτει εκτάκτως.

“Υπάρχει ένας κατάλογος στον Δήμο Θέρμης, ο οποίος θα ενταχθεί στην πλατφόρμα, από μηχανήματα και ανθρώπινο δυναμικό που θα είναι ενεργοποιημένοι σε κάθε χωριό. Υπάρχουν πολλές γενικά πληροφορίες που μπορούν να ενταχθούν στο σύστημα. Από εκεί και πέρα να προσθέσουμε ή να αφαιρέσουμε πληροφορίες, είναι εύκολο” σημειώνει ο κ.Διαμαντόπουλος που θέλει έτσι να τονίσει πως στόχος είναι να μην δημιουργηθεί ένα κλειστό και μη εξελίξιμο τεχνολογικό εργαλείο.

Πόσο εύκολα θα μπορούσε να γίνει εφαρμογή σε άλλους δήμους ή και εκτός Ελλάδας;
“Το τεχνολογικό μέρος έχει λυθεί, οπότε είναι από εκεί και πέρα το γεωγραφικό κομμάτι, να δούμε δηλαδή τη βλάστηση για τις περιοχές που θα αφορά (σ.σ η λειτουργία σε άλλη περιοχή, νομό, δήμο). Τα υπόλοιπα δουλεύουν όλα αυτόματα. Ο κάθε ένας από τους διαχειριστές κάνει ένα ‘ζουμ’ στις ανάγκες του. Τώρα μάλιστα, πέρα από το κορυφαίο επίπεδο δημαρχιακής διοίκησης, φτιάχνουμε ένα ενδιάμεσο, τρίτο, επίπεδο πληροφοριών για το προσωπικό του δήμου, το οποίο προφανώς πρέπει να έχει περισσότερη πληροφορία από τον πολίτη και λιγότερη από τον δήμαρχο” απαντά ο κ.Διαμαντόπουλος.
Σε αυτό το ενδιάμεσο επίπεδο πληροφοριών ένας προϊστάμενος, για παράδειγμα, υπηρεσίας θα έχει στη διάθεσή του τα σημεία υδροληψίας (στην περίπτωση πυρκαγιάς). “Υπάρχουν αρκετά σε κάθε περιοχή, αυτά χαρτογραφήθηκαν, δεν τα βλέπει ο πολίτης στην εφαρμογή, τα βλέπει όμως το προσωπικό του δήμου. Κι άλλες πληροφορίες, που αφορούν για παράδειγμα δρόμους ή μονοπάτια, τα οποία θα μπορέσουν να βοηθήσουν στο αποτελεσματικό πρώτο δεκάλεπτο ή μισάωρο που πρέπει να ανταποκριθούν οι υπηρεσίες του δήμου”, εξηγεί ο δημιουργός της συγκεκριμένης εφαρμογής πολιτικής προστασίας. “Κάθε χρόνο οι δήμοι επικαιροποιούν το σχέδιο έκτακτων αναγκών. Εκεί ξαναβλέπει τα πράγματα και αναθεωρεί. Πολλά σημεία αυτού του σχεδίου εντάσσονται στη συγκεκριμένη εφαρμογή”, καταλήγει ο κ.Διαμαντόπουλος.
Αυτή η εφαρμογή όμως δεν αφορά μόνο τους δήμους ή τις περιφέρειες. “Ένα μεγάλο ξενοδοχείο ή ένα μεγάλο κάμπινγκ έχει επίσης την ανάγκη ενός τέτοιου συστήματος, καθώς φιλοξενούν χιλιάδες άτομα. Πρέπει να έχει τέτοιου τύπου εργαλεία” προσθέτει ο κ.Διαμαντόπουλος, που ερωτηθείς για τις προοπτικές εξαγωγής σε άλλες χώρες εκτός της χώρας απαντά: “αυτή τη στιγμή μπορούμε να δώσουμε πληροφορίες για όλη την Ελλάδα. Τρέχουμε κάποια ευρωπαϊκά μοντέλα, που μπορούμε να δώσουμε στη θέση που είναι ο χρήστης, τι συνθήκες επικρατούν και τον δείκτη επικινδυνότητας”.

Σωτήρης Κυριακίδης

 

© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ.

Loading