Οι θεατρικές βιογραφίες είναι και φέτος τάση

Από την Μαρία Κρύου

propoli
Πέρα από τα παιχνίδια εξουσίας, τις οριακές ανθρώπινες καταστάσεις και σχέσεις, τις υπαρξιακές αναζητήσεις και, φυσικά, τους μεγάλους έρωτες, το θέατρο πάντα θα αναζητά ήρωες που εμπνέουν και συγκινούν. Για αυτόν το λόγο αρκετοί δημιουργοί στρέφουν την προσοχή τους σε πρόσωπα που έχουν εγγραφεί στη μνήμη μας κι έχουν αφήσει το σημάδι τους στη ζωή, την τέχνη, την επιστήμη.

Δεν είναι λίγες οι βιογραφίες που είδαμε τα τελευταία χρόνια να μεταφέρουν θραύσματα της αληθινής ζωής στη σκηνή. Σας θυμίζουμε τις παραστάσεις με ήρωες τον Τσάρλι Τσάπλιν, την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, τη Φρίντα Κάλο, την Αγγέλα Παπάζογλου, τον Στέλιο Καζαντζίδη και πολλούς άλλους, μεγάλες προσωπικότητες που ζωντάνεψαν σε παραστάσεις μέσα από ένα δημιουργικό θεατρικό ανακάτεμα της ιστορικής καταγραφής, της συλλογικής μνήμης αλλά και της φαντασίας. Το να μπορέσεις να κοιτάξεις πίσω από τη λάμψη γνωστών προσώπων, εντοπίζοντας την ευφυΐα, τις ανασφάλειες, τις ξεχωριστές ικανότητες και τις σκιές που συνθέτουν το ψυχογράφημα ενός ανθρώπου, είναι το ζητούμενο.

Σε αυτό το ζητούμενο απάντησε με καθηλωτικό τρόπο τον περασμένο χειμώνα η Μαρία Ναυπλιώτου στο «Master Class» του Τέρενς ΜακΝάλι, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, ερμηνεύοντας τη Μαρία Κάλλας. Όταν έχεις να κάνεις με μια γυναίκα-σύμβολο, θα πρέπει να αναζητήσεις εκείνα τα στοιχεία της καλλιτέχνιδας που θα την κάνουν να μοιάζει πέρα για πέρα αληθινή… Αυτό έκανε η Ναυπλιώτου και τα κατάφερε, σκιαγραφώντας με ακρίβεια τις συναισθηματικές διακυμάνσεις της ευάλωτης ντίβας, ακροβατώντας ανάμεσα στο ναρκισσισμό και στην ανασφάλεια. Δικαίως, λοιπόν, η παράσταση επαναλαμβάνεται φέτος στο «Δημήτρης Χορν».

Τη θεατρική πορεία του συνεχίζει και ο μεγάλος ρεμπέτης Μάρκος Βαμβακάρης. Ο Θανάσης Παπαγεωργίου πιάνει το μπουζούκι και, άλλοτε με τις ηλεκτρισμένες μελωδίες του ζεϊμπέκικου άλλοτε με τον αλέγρο ρυθμό του χασάπικου, μας αφηγείται τα γεγονότα που σημάδεψαν την πολυτάραχη ζωή ενός ινδάλματος στο «Εγώ, ο Μάρκος Βαμβακάρης». Ο μονόλογος που φέτος θα παίζεται στο Μικρό Άνεσις (από 18/10) αποκαλύπτει την ιδιοσυγκρασία ενός καλλιτέχνη και κυρίως ενός ανθρώπου που έκανε τον νταλκά και τις αδυναμίες του τραγούδι.

Στη λίστα των βιογραφιών που επαναλαμβάνονται προστίθεται αυτή της πρώτης γυναίκας που κέρδισε Νόμπελ, της χημικού και φυσικού Μαρί Κιουρί, με πρωταγωνίστρια την Πέγκυ Τρικαλιώτη στον Σταθμό (από 23/11). Η «Απολογία της Μαρί Κιουρί», το έργο που έγραψε η τραγουδοποιός Ευσταθία βασισμένη στη βιογραφία της Κιουρί, τοποθετεί την επιστήμονα σε μια δικαστική αίθουσα προκειμένου να απολογηθεί για το ερωτικό σκάνδαλο που ξέσπασε με πρωταγωνίστρια εκείνη κι έναν μαθητή του άντρα της Πιέρ Κιουρί.

Σε επανάληψη θα δούμε και την παράσταση «Μαρία Πολυδούρη», με πρωταγωνίστρια τη Φωτεινή Φιλοσόφου και τον Νίκο Γιάννακα στον ρόλο του Κώστα Καρυωτάκη. Η παράσταση εστιάζει στη δύναμη του χαρακτήρα της Ελληνίδας ποιήτριας αλλά και τη ζωή της, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Νικολαΐδη στο Αλκμήνη (από 23/10).

Φαίνεται όμως ότι και φέτος στις αθηναϊκές σκηνές οι βιογραφίες έχουν την τιμητική τους. Ο Σταμάτης Φασουλής «γίνεται» ο Έλληνας κροίσος Αριστοτέλης Ωνάσης. Το εγχείρημα είναι τριπλά προκλητικό για τον γνωστό καλλιτέχνη, αφού εκτός από την ερμηνεία έχει σκηνοθετήσει αλλά κι έχει γράψει το έργο «Ωνάσης – Τα θέλω όλα», το οποίο θα δούμε στη σκηνή του Παλλάς (από 11/10).

Μια κορυφαία φυσιογνωμία του νεο­ελληνικού θεάτρου, η Μαρίκα Κοτοπούλη, θα πάρει σάρκα και οστά στη σκηνή, και μάλιστα από δύο διαφορετικές ηθοποιούς. Η Νένα Μεντή, που μας προκάλεσε ρίγη συγκίνησης ως Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, τώρα γίνεται η «Μαρίκα» στην παράσταση που ετοίμασε ο Πέτρος Ζούλιας. Μαζί με ακόμη εννιά ηθοποιούς θα ζωντανέψει στη σκηνή του Χώρα (από 13/12) τον πολυδιάστατο και αντιφατικό κόσμο της Κοτοπούλη, και μαζί το κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι μιας ολόκληρης εποχής.

Η Δήμητρα Παπαδήμα στην παράσταση «Μαρίκα Κοτοπούλη – Το αγρίμι», που θα παιχτεί τους επόμενους μήνες στο Olvio, θα αποκαλύψει πτυχές της προσωπικότητας της μεγάλης πρωταγωνίστριας και της σχέσης της με τον Ίωνα Δραγούμη, ενώ μέσα από στιγμιότυπα της ζωής της θα μάθουμε και για την καλλιτεχνική της πορεία. Τέλος, η ζωή του «Γιαννούλη Χαλεπά» της Ρέας Γαλανάκη θα ζωντανέψει στο Θέατρο Άλμα (από 5/10). Μόνο που ο σκηνοθέτης Θέμης Μουμουλίδης δεν μας έχει αποκαλύψει ακόμη τα σχέδιά του. Μείνετε συντονισμένοι…

ΠΗΓΗ: ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ

 

©Πηγή: amna.gr

Loading