Μπανανία η Ελλάδα για τη Unilever – 300% πιο ακριβές οι κάψουλες Skip από τη φθηνότερη χώρα της ΕΕ

H εκμετάλλευση της συγκυρίας με πρακτικές αισχροκέρδειας από πολυεθνικές κρύβεται πίσω από την πρόσφατη δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ότι η Ελλάδα «δεν είναι μπανανία». Η δήλωση ήρθε λίγη ώρα μετά την ανακοίνωση επιβολής τσουχτερών προστίμων 2 εκατ. ευρώ σε δύο μεγάλες πολυεθνικές.

Μάλιστα για μία από αυτές, την Ελαΐς Unilever Ελλάς, που τιμωρήθηκε με πρόστιμο 1 εκατ. ευρώ, οι πρακτικές, με βάση αποφάσεις επίσημων αρχών, ζημίωσης των καταναλωτών προς όφελός της δεν είναι κάτι καινούριο.

propoli

Τον Οκτώβριο του 2018 είχε βρεθεί αντιμέτωπη με πρόστιμο 27,56 εκατ. ευρώ για παραβάσεις του νόμου περί ανταγωνισμού για 21 συναπτά έτη. Έτσι, καθόλου τυχαία δεν είναι η προτροπή του Κυριάκου Μητσοτάκη. Η Unilever φαίνεται ότι δεν κάνει και πολλά για να μην τις αποδίδονται μομφές περί αντιμετώπισης της χώρας μας ως τριτοκοσμική μπανανία, στην οποία πουλά πανάκριβα τα πολύ γνωστά εμπορικά της σήματα.

Το πρόσφατο πρόστιμο τους 1 εκατ. ευρώ επιβλήθηκε στην Unilever επειδή οι ελεγκτικές αρχές διαπίστωσαν ότι η πολυεθνική είχε αυξήσει το περιθώριο κέρδους της χωρίς όμως αυτό να δικαιολογείται από την κατάσταση στην αγορά. Κοινώς εκμεταλλεύθηκε το κλίμα ακρίβειας και φούσκωσε τεχνητά τις τιμές προϊόντων της. Αυτό δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη στους καταναλωτές καθώς η Unilever είχε εντοπισθεί πρόσφατα και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού να πουλά πολύ πιο ακριβά στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για παράδειγμα, τα πολύ γνωστά brands της εταιρείας, όπως Skip, Persil και OMO σε συσκευασία pods και σε σκόνη (powder).

Ειδικότερα, τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η χώρα μας είναι ακριβότερη στις κάψουλες Skip, Persil και Omo κατά 301,1% σε σχέση με την Ιρλανδία που είναι η φθηνότερη χώρα της Ε.Ε. Σε ό,τι αφορά το Skip σε σκόνη, η τιμή του στην Ελλάδα είναι κατά 361% υψηλότερη από τη Σουηδία, όπου η τιμή ανά πλύση είναι στα 0,15 ευρώ έναντι 0,46 ευρώ που είναι στη χώρα μας η συσκευασία των 20 μεζουρών ή 0,26 ευρώ των 67 μεζουρών.

– Κάψουλες Skip 15 τεμάχια: 0,78 ευρώ/τμχ. – Απόκλιση από τη φθηνότερη χώρα της ΕΕ: 301,1%

– Κάψουλες Skip 23 τεμάχια: 0,57 ευρώ/τμχ. – Απόκλιση από τη φθηνότερη χώρα της ΕΕ: 220,9%

– Κάψουλες Skip 50 τεμάχια: 0,42 ευρώ/τμχ. – Απόκλιση από τη φθηνότερη χώρα της ΕΕ: 134%

– Κάψουλες 38 τεμάχια: 0,38 ευρώ/τμχ. – Απόκλιση από τη φθηνότερη χώρα της ΕΕ: 113,9%

– Σκόνη πλυντηρίου 20 πλύσεις: 0,55 ευρώ/τμχ. – Απόκλιση από τη φθηνότερη χώρα της ΕΕ: 361%

– Σκόνη πλυντηρίου 45 πλύσεις: 0,32 ευρώ/τμχ. – Απόκλιση από τη φθηνότερη χώρα της ΕΕ: 170%

– Σκόνη πλυντηρίου 67 πλύσεις: 0,31 ευρώ/τμχ. – Απόκλιση από τη φθηνότερη χώρα της ΕΕ: 160%

Οι ισχυρισμοί και οι δικαιολογίες για το πρόστιμο

Σε μία προσπάθεια να διασκεδάσει τις έντονα αρνητικές εντυπώσεις που έχουν δημιουργηθεί εναντίον της από τις συνεχείς παραβιάσεις της νομοθεσίας για την αγορά και την προστασία του εισοδήματος των καταναλωτών, η Unilever στα τέλη της περασμένης εβδομάδας εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία επιχειρεί να μεταφέρει τις ευθύνες σε γενικές διατυπώσεις περί παγκόσμιας κρίσης της εφοδιαστικής αλυσίδας, αύξησης του κόστους της ενέργειας και των πρώτων υλών καθώς και του πληθωρισμού. 

Ισχυρίζεται, μεταξύ άλλων, θα προχωρήσει στις προβλεπόμενες διαδικασίες για την αμφισβήτηση του προστίμου.

Η Unilever, το παγωτό και ξήλωμα των στελεχών της

Να σημειωθεί, επιπλέον, ότι το όνομα της Unilever έχει κατά καιρούς “στιγματιστεί” και από άλλες ανάλογες υποθέσεις. Χαρακτηριστική ήταν αυτή που σχετίστηκε από παλαιότερη έρευνα της Εrnst & Υoung για τον κλάδο παγωτού. H έρευνα αφορούσε στο τι έγινε από την ημέρα που η Ελαΐς Unilever Hellas απέκτησε το brand παγωτού της ΕΒΓΑ. Επιπλέον, ερευνούσε ποιος ήταν ο αριθμός των ψυγείων, πώς αυτά αποτιμήθηκαν και πώς αποτιμώνται τα πάγια, τι ίσχυε και τι ισχύει με τις συμβάσεις της εταιρείας με τους χονδρεμπόρους και με τους αντιπροσώπους και τι έγινε και γίνεται με παροχές και ανοικτά υπόλοιπα. Με την έρευνα ήρθε η απομάκρυνση σημαντικού αριθμού στελεχών από την εταιρεία το 2017, κάτι το οποίο είχε αναδείξει τότε το Capital.gr με εκτενές ρεπορτάζ. Να σημειωθεί, πάντως, ότι σε απάντησή της, τότε, προς το Capital.gr η Unilever υποστήριζε ότι δεν γινόταν κάποια έρευνα.

Το υπουργείο Ανάπτυξης επέβαλε την περασμένη εβδομάδα πρόστιμο 1 εκατ. ευρώ και στην πολυεθνική Procter & Gamble για πρακτικές αδικαιολόγητου φουσκώματος του περιθωρίου κέρδους. Η εταιρεία δεν έχει ακόμη εκδώσει κάποια απάντηση για την επιβολή του προστίμου.

Πηγή: capital.gr

Δείτε επίσης: Έρευνα της POLITIC στα σούπερ μάρκετ της Ευρώπης: Ακριβότερο το λάδι στην Ελλάδα από το Βέλγιο – Ίδια τιμή η φέτα σε Βρετανία και Ελλάδα (ΦΩΤΟ)

Loading