Γιατί μουσουλμανική και όχι τούρκικη μειονότητα

Αποτελεί ένα αρκετά ευαίσθητο θέμα στο οποίο έχουμε δεχτεί αρκετές προκλήσεις από πλευρά της Τουρκίας και δυστυχώς η πλευρά της Ελληνική πολιτείας δείχνει να έχει παραλύσει σε οποιαδήποτε αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος.

Γράφει ο Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος φοιτητής Νομικής Α.Π.Θ.

propoli

Η μουσουλμανική μειονότητα Ελλάδος, είναι η μόνη ρητά αναγνωρισμένη μειονότητα, και μάλιστα ως θρησκευτική, στην Ελλάδα βάσει του άρθρου 45 της Συνθήκης της Λωζάνης. Η συνθήκη της Λωζάνης που υπογράφτηκε το 1923 ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία πραγματοποίησε μέσω αυτής την περίφημη ανταλλαγή πληθυσμών, συγκεκριμένα όλοι οι χριστιανοί ορθόδοξοι κάτοικοι της Τουρκίας υποκείμενοι στον Οικουμενικό Πατριάρχη Κωνσταντινούπολης, τον Έλληνα Πατριάρχη, θα μετανάστευαν στην Ελλάδα εκτός από τις κοινότητες της Κωνσταντινούπολης, Ίμβρου και Τενέδου, και όλοι οι μουσουλμάνοι στην Ελλάδα θα μετανάστευαν στην Τουρκία εκτός από τους μουσουλμάνους της Θράκης.

Πρέπει να επισημανθεί ότι οι πληθυσμοί που ανταλλάχτηκαν δεν ήταν ομοιογενείς, οι χριστιανοί οι οποίοι μετανάστευσαν στην Ελλάδα δεν ήταν αποκλειστικά ελληνόφωνοι αλλά περιλάμβαναν και ομιλητές της τουρκικής. Παρομοίως, οι μουσουλμάνοι οι οποίοι μετανάστευσαν στην Τουρκία δεν ήταν αποκλειστικά τουρκόφωνοι, αλλά περιλάμβαναν ομιλητές της αλβανικής, της βουλγαρικής, της βλάχικης και ακόμα και της ελληνικής γλώσσας (αλλά μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα).

Η πατρίδα μας σεβάστηκε την μουσουλμανική μειονότητα που περιλαμβάνει και Πομάκους και Ρομά, και οι αριθμοί το δείχνουν ξεκάθαρα: Το 1922 η Μουσουλμανική Μειονότητα της Θράκης αριθμούσε 86.000 άτομα. Η απογραφή του 1991 κατέγραψε 98.000 περίπου άτομα και το Μάιο του 2021 σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του ελληνικού ΥΠΕΞ, η Μουσουλμανική Μειονότητα στην Θράκη, αριθμεί περίπου 120.000 Έλληνες κατοίκους.

Η Τουρκία από την πλευρά της δεν σεβάστηκε τις συμφωνίες. Από τους 130.000 Έλληνες μειονοτικοί που παρέμειναν στην Κωνσταντινούπολη, στην Ίμβρο και στην Τένεδο. έχουν απομείνει στην Τουρκία λιγότεροι από 3.500 χιλιάδες, αυτό έγινε βάσει ενός οργανωμένου σχεδίου με αρκετές επιθέσεις. Όπως στις 11 Νοεμβρίου 1942 επέβαλε επαχθή φόρο περιουσίας στην ιδιοκτησία, το λεγόμενο (Varlik Vergisi).

O νόμος έπρεπε να εφαρμοστεί εξίσου σε όλους του πολίτες, ωστόσο, η επιλεκτική εφαρμογή του με κριτήρια τη θρησκεία και την εθνικότητα, επεδίωκε να καταστρέψει οικονομικά τις μη μουσουλμανικές μειονότητες. Η προθεσμία καταβολής του φόρου οριζόταν στις 15 ημέρες και δεν υπήρχε δικαίωμα άσκησης έφεσης. Η αποτυχία πληρωμής του φόρου είχε ως αποτέλεσμα την κατάσχεση της περιουσίας των φορολογουμένων. Ο αριθμός των εξόριστων ανήλθε στα 2.500 άτομα. Αφού κατέστρεψε τις μη μουσουλμανικές μειονότητες, ο νόμος καταργήθηκε το 1944.

Μετέπειτα μια από τις πιο γνωστές επιθέσεις ήταν τη νύχτα της 6ης Σεπτεμβρίου του 1955, οργανωμένος, βάσει σχεδίου, όχλος διαδηλωτών στην Κωνσταντινούπολη επιτέθηκε κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της ελληνικής μειονότητας, καταστρέφοντας 1.004 κατοικίες, 5.000 μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, δύο νεκροταφεία, 73 ναούς, 23 σχολεία και 5 αθλητικά κέντρα. Ο αριθμός των Ελλήνων μειονοτικών, που αναγκάσθηκαν να εγκαταλείψουν την Τουρκία μέχρι το 1960, συνεπεία αυτών των γεγονότων, υπολογίζεται σε 9.000 περίπου.

Η Ελλάδα πάντα αγωνιζόταν για την ειρηνική συνύπαρξη ανάμεσα των Ορθοδόξων και στους Μουσουλμάνους, χαρακτηριστικοί η δήλωση του συμβούλου μειονοτικής εκπαίδευσης Ορχάν Αζίζ. : «Πού έχεις ακούσει το καμπαναριό να χτυπάει και ο μουεζίνης να φωνάζει το εζάν δίπλα-δίπλα ο ένας στον άλλον και κανείς να μην ενοχλείται; Αλλά το παρουσιάζουν πολλές φορές τελείως διαφορετικά. Η Ελλάδα είναι πρότυπο για την Ευρώπη και παγκοσμίως για τη συνύπαρξη χριστιανών και μουσουλμάνων».

Ιστορικές παραμένουν οι δηλώσεις του Προέδρου του Πανελληνίου Συλλόγου Πομάκων Αχμέτ Ιμάμ, δήλωσε πως ο επικεφαλής της τουρκικής διπλωματίας Τσαβούσογλου είναι ανεπιθύμητος: «Δεν τον θέλουμε είναι ανεπιθύμητος, εκτός αν έρθει να ζητήσει συγνώμη για τις σφαγές που μας έχουν κάνει μέσα στους αιώνες».

Μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγων Πομάκων, επίσης είπε πως: «Μας αποκαλεί Τούρκους, αλλά δεν είμαστε, είμαστε Πομάκοι. Καταγόμαστε από τη φυλή των Αγριανών».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πομάκων Νομού Ξάνθης. «Εμείς όταν πεθαίναμε για αυτά τα εδάφη, τουρκικά δεν ξέραμε, τώρα δεν ξέρουμε την μητρική μας γλώσσα.. Τις τελευταίες δεκαετίες οι Πομάκοι και οι Ρομά της Θράκης υφίστανται μια πολιτισμική και γλωσσική γενοκτονία από εγκάθετους της Τουρκίας.

Σύλλογοι, ομάδες ανθρώπων ακόμα και ατομικά πολλές φορές προσπαθούμε με νύχια και με δόντια να αποτρέψουμε την εις βάρος μας πολιτισμική και γλωσσική γενοκτονία και παλεύουμε για το αυτονόητο, προσπαθούμε να αποδείξουν το αυτονόητο το ότι δεν είμαστε ελέφαντες δηλαδή» αναφέρει ανακοίνωση του Συλλόγου, που απευθύνει μήνυμα και στον Τούρκο υπουργό Εξωτερικών:

«Σε όποιο από τα πομακοχώρια και αν πάτε – Γιατί πομακοχώρια λέγονται – κύριε Τσαβούσογλου δεν θα αλλάξει κάτι, θα εξακολουθούμε να είμαστε Έλληνες Πομάκοι και αυτό δεν θα αλλάξει ούτε στην επόμενη ούτε στην μεθεπόμενη επίσκεψη σας στην Θράκη ακόμα και τότε Έλληνες Πομάκοι θα είμαστε. Όσο για τα θέματα που εγείρονται και ακούγονται ανά καιρούς από εσάς ή τους συνεργάτες σας περί καταπίεσης της τουρκικής μειονότητας όπως την αποκαλείτε αρχικά σας διαβεβαιώνουμε πως τουρκική μειονότητα δεν υπάρχει και εν συνεχεία σας εγγυόμαστε πως απολαμβάνουμε οι μουσουλμάνοι της Θράκης όλες της ελευθερίες».

Πρέπει να επισημάνουμε πως το αίσθημα που έχουν οι παραπάνω Έλληνες Πομάκοι είναι πως είναι τελείως παρατημένη από την Ελληνικοί πολιτεία και ότι σε αυτό επάνω ποντάρει το Τούρκικο προξενείο της Κομοτηνής αφού αποτελεί το νόμιμο διπλωματικό σώμα της Τούρκικης κυβέρνησης για να μπορεί να επηρεάζει καταστάσεις, προσωπική μου εκτίμηση είναι πως το ότι υπάρχει ακόμη ειρηνική συνύπαρξή μεταξύ Ελλήνων Πομάκων Ορθοδόξων και Μουσουλμάνων με τους ανθρώπους που έχει επηρεάσει φανερά το Τούρκικο προξενείο είναι φανερά χάρη στην Τουρκία, όποτε το κρίνει απαραίτητο μπορεί να επηρεάσει την ειρήνη της περιοχής.

Δείτε επίσης: Εγκρίθηκαν πιστώσεις για τη βελτίωση της προσβασιμότητας των ΑμεΑ σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις

Loading