Ρεπορτάζ politic: Καταρρέουν τα ελληνικά βενζινάδικα – «Καταφύγιο» των οδηγών η Βόρεια Μακεδονία (pics)

Εκτός από την εγχώρια ακρίβεια, οι πρατηριούχοι σε ακριτικές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας καλούνται να ξεπεράσουν και τη μέγγενη της Βόρειας Μακεδονίας

Ρεπορτάζ: Δημήτρης Κετικίδης

Οι αυξήσεις στις τιμές ενέργειας είναι ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα το οποίο καλείται να διαχειριστεί η κυβέρνηση, αφού επηρεάζει το μέσο ελληνικό νοικοκυριό. Στα περισσότερα, αν όχι σε όλα τα πρατήρια καυσίμων η τιμή της βενζίνης ξεπερνάει τα 2 ευρώ το λίτρο. Οι ανατιμήσεις, έχουν οδηγήσει σαφέστατα τους Έλληνες οδηγούς να περιορίσουν όσο μπορούν τα χρήματα που ξοδεύουν για τα καύσιμα, μειώνοντας στο ελάχιστο τις άσκοπες μετακινήσεις.

Ιδιοκτήτες και εργαζόμενοι σε βενζινάδικα αγωνιούν ολοένα και περισσότερο για το τι θα τους ξημερώσει, με τον τζίρο να παρουσιάζει πολύ μεγάλη μείωση.

Μάλιστα, όσοι διαθέτουν βενζινάδικα σε ακριτικούς νομούς της κεντρικής Μακεδονίας, καλούνται να αντιμετωπίσουν άλλο ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα. Αυτό, δεν είναι άλλο από τη χώρα της Βόρειας Μακεδονίας και κατά δεύτερο λόγο και της Βουλγαρίας, όπου καταφεύγουν χιλιάδες πολίτες έτσι ώστε να εφοδιάσουν με καύσιμα τα οχήματά τους.

Η «politic» ήρθε σε επικοινωνία με ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στον χώρο των καυσίμων έτσι ώστε να αφουγκραστεί τον παλμό τους και τις ανησυχίες τους.

«Πού θα βρούμε λεφτά για να ζήσουμε εμείς;»

«Με τα κέρδη του μαγαζιού, παλιότερα μπορούσαμε να πληρώσουμε τους υπαλλήλους και τους λογαριασμούς έτσι ώστε να μπορεί να λειτουργεί. Ενώ λοιπόν πλέον δεν μένουν χρήματα, θα πρέπει ο ιδιοκτήτης να συμπληρώσει λεφτά για τις ποσότητες που προμηθεύεται για το βενζινάδικο. Πού θα βρούμε λοιπόν λεφτά για να ζήσουμε; Θα πρέπει να έχουμε μια αποθήκη με χρήματα και να γεμίζουμε συνεχώς το μαγαζί» ανέφερε ιδιοκτήτης πρατηρίου μιλώντας στην «politic».

Σύμφωνα με μαρτυρία ανθρώπου που εργάζεται σε πρατήριο καυσίμων, τα χρήματα που ξοδεύουν πλέον οι οδηγοί στα βενζινάδικα, κυμαίνονται μεταξύ 10 και 20 ευρώ.

«Αναγκαστικά κάποιος θα πάει και στη Βόρεια Μακεδονία»

«Το κράτος έχει τη δυνατότητα να μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης αρκεί να βρει πόρους να καλύψει τα κενά. Ο φόρος πρέπει σίγουρα να κατέβει διότι έχει ξεφύγει. Αυτός που πρέπει να πάει στη δουλειά του, υποχρεωτικά θα βάλει βενζίνη. Αναγκαστικά κάποιος θα πάει και στη Βόρεια Μακεδονία έτσι ώστε να επωφεληθεί τα 30 και τα 40 ευρώ που θα γλιτώσει» ανέφερε υπάλληλος πρατηρίου στην «politic».

«Η κυβέρνηση μας έχει γραμμένους κανονικά»

Δεν είναι λίγες οι φορές που οι άνθρωποι οι οποίοι σχετίζονται με τον χώρο των καυσίμων στη Βόρεια Ελλάδα, έχουν εκφράσει τα παράπονά τους στις εκάστοτε κυβερνήσεις, έτσι ώστε να αποκλειστεί με κάποιον τρόπο η επιλογή τόσο της Βόρειας Μακεδονίας όσο και της Βουλγαρίας και να πειστούν οι οδηγοί να μην περάσουν τα σύνορα.

«Μας έχουν γραμμένους κανονικά. Κάναμε απεργία στα σύνορα και μας πήγαν στα δικαστήρια επειδή τα κλείσαμε, ενώ υπήρχε από την πλευρά μας συμβιβασμός με τον τελώνη» σχολίασε ιδιοκτήτης πρατηρίου.

«Εξαιτίας των ειδικών συνθηκών επιτρέπει η Ε.Ε να μειωθούν οι ΕΦΚ και ο ΦΠΑ»

Ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) κ. Θέμης Κιουρτζής μίλησε στην «politic» και αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να μειωθεί η έξοδος των πολιτών από τη χώρα γι αυτόν τον σκοπό, λέγοντας πως θα μπορούσε να υπάρξει νόμος ο οποίος δεν θα επιτρέπει σε κάποιον να επιστρέφει στην Ελλάδα έχοντας καύσιμο περισσότερο από το μισό ρεζερβουάρ.

Αρχικά, μιλώντας για το πώς κατάφερε η Κύπρος να μειώσει τον ΕΦΚ είπε:

«Εξαιτίας των ειδικών συνθηκών επιτρέπει η Ε.Ε να μειωθούν οι ΕΦΚ και ο ΦΠΑ. Επίσης υπάρχει ειδική διάταξη που επιτρέπει σε χώρες που γειτονεύουν με άλλες που έχουν μειωμένους φόρους οι κάτοικοι των περιοχών αυτών  όπως π.χ. συμβαίνει με την Βουλγαρία  να έχουν μειωμένο φόρο και ειδική μεταχείριση».   

«Ο έλεγχος θα μπορούσε να γίνεται δειγματοληπτικά»

«Η πρώτη πρόταση είναι να θεσπιστεί η κάρτα πολίτη των παραμεθόριων περιοχών π.χ. σε ακτίνα 20 χιλιομέτρων από τα σύνορα και μέχρι ένα συγκεκριμένο ποσό οι κάτοικοι να έχουν μειωμένο φόρο. Το δεύτερο είναι να μην έχει καύσιμο περισσότερο από το μισό ρεζερβουάρ του ο επαναπατριζόμενος Έλληνας πολίτης. 

Μπορεί να είναι δύσκολος ο έλεγχος, όμως θα μπορούσε να γίνεται δειγματοληπτικά.  Εν πάσει περιπτώσει να βρεθεί τρόπος ώστε να μην πηγαίνουν σε όμορες χώρες οι Έλληνες πολίτες να γεμίζουν τα ρεζερβουάρ τους διότι όταν σε ένα γέμισμα η διαφορά μπορεί να είναι 20-25 ευρώ γίνεται δέλεαρ για να αγοράσει και άλλα πράγματα από την γείτονα χώρα με τα γνωστά αποτελέσματα».  

Για το αν έχουν προγραμματιστεί κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας, ο κ. Κιουρτζής είπε:

«Στην παρούσα φάση το πρώτο πράγμα είναι ο διάλογος. Σε περίπτωση που δεν παρθούν μέτρα θα πάρουμε τις ανάλογες αποφάσεις».

Δείτε επίσης: Οικονόμου: «Θα γίνουν παρεμβάσεις για την τιμή της βενζίνης»