Γιατί κατασκευές ‐ ενέργεια βρίσκουν αγοραστές

Πώς οι ελληνικές εταιρείες μεταβιβάζουν με ευκολία και μικρό discount τις μετοχές σε νέους επενδυτές

Το έπαθλο των έργων πάνω από 14 δισ. ευρώ και οι παραχωρήσεις

Μιλώντας προς ξένο επενδυτή ο σημερινός πρόεδρος του Χρηματιστηρίου κ. Σ. Λαζαρίδης παραδέχθηκε μια πικρή αλήθεια: «Το πιο δύσκολο πράγμα στην Ελλάδα δεν είναι να εισέλθεις στην ελληνική χρηματιστηριακή αγορά, αλλά με ποιο τρόπο θα εξέλθεις» (σ.σ. δηλαδή πώς θα βρεις αγοραστές για τις μετοχές).

propoli

Τις τελευταίες εβδομάδες κι αυτό το πρόβλημα της ρηχής αγοράς φαίνεται να βρίσκει λύση καθώς έχουν πραγματοποιηθεί πολλαπλά πακέτα μετοχών, ιδιωτικές τοποθετήσεις. Κι όλες οι συναλλαγές αφορούσαν τις κατασκευές, την ενέργεια, ενώ αγοραστές ήταν αμερικανικά funds, αλλά και ο ολλανδικός όμιλος και μέτοχος της ΓΕΚ-Τέρνα Reggesborgh.

Στην ενέργεια και κατασκευές λοιπόν προσανατολίζονται τα κεφάλαια των ξένων επενδυτών, πέραν των τραπεζών που αποτελούν το μόνιμο και άμεσο “στοίχημα”, ενόψει της ανάκαμψης της οικονομίας.

Όπως θα δούμε, οι αγοραστές στοχεύουν σε έργα συνολικού ύψους πάνω από 14 δισ. ευρώ. Επειδή, όμως, πολλά θα αποτελούν παραχωρήσεις, τα κέρδη που θα προκύψουν είναι ικανά για μακροχρόνιες αποδόσεις.

Οι μεγάλοι μέτοχοι λοιπόν διαγκωνίζονται για το προαναφερόμενο έπαθλο.

Μάλιστα, σ’ όλες τις συναλλαγές –μεταβιβάσεις πακέτων, ιδιωτικές τοποθετήσεις– υπάρχουν πρόθυμοι επενδυτές οι οποίοι αποδέχονται μια μικρή έκπτωση και εισέρχονται στην ελληνική αγορά.

Συγκεκριμένα, τις τελευταίες εβδομάδες έχει μεταβιβαστεί σε ξένους επενδυτές περίπου το 6,2% των μετοχών της Ελλάκτωρ, ενώ χθες με δυο πακέτα μεταβιβάστηκε το 0,87% των μετοχών της Τέρνα Ενεργειακή. Στην Ελλάκτωρ, τα πακέτα που μεταβιβάστηκαν ήταν περισσότερα, καθώς πρώτα πωλήθηκε το πακέτο του Amber Capital που ήταν περί το 4,5%. Ακολούθησε επίσης ένα πακέτο 1,8 εκατ. μετοχών ή 0,84% των μετοχών. Μια ημέρα μετά ακολούθησε από τη Euroxx η ιδιωτική τοποθέτηση 2,1% μετοχών της Ελλάκτωρ, η οποία πωλήθηκε μέσα σε λίγες ώρες. Τα δυο τελευταία πακέτα σύμφωνα με πληροφορίες αποκτήθηκαν από αμερικανικό fund. Λίγες ημέρες μετά ακολούθησε το πακέτο του York Capital στην Tέρνα Ενεργειακή, το οποίο αποκτήθηκε άμεσα από το ολλανδικό fund Reggesborgh που είναι μέτοχος της ΓΕΚ-Τέρνα. Σε μια πρώτη ανάγνωση, η μεταβίβαση των μετοχών είναι ένα από τα πρώτα αισιόδοξα μηνύματα για την ελληνική οικονομία, ιδιαίτερα τώρα που οι συνθήκες διεθνώς αμφισβητούνται εξαιτίας της τεράστιας εμπλοκής των κεντρικών τραπεζών στις οικονομίες.

Το ερώτημα των περισσότερων παρατηρητών είναι για ποιους λόγους δέχονται οι ξένοι επενδυτές να πληρώσουν την υπεραξία των μετοχών λαμβάνοντας μια μικρή έκπτωση; Η ερώτηση δεν είναι ρητορική, καθώς το μεγαλύτερο πρόβλημα των Ελλήνων και ξένων επενδυτών δεν είναι η είσοδος στην ελληνική αγορά, αλλά η έξοδος, καθώς η ρευστότητα δεν είναι πάντοτε δεδομένη είτε λόγω των συνθηκών της οικονομίας είτε λόγω της ρηχής αγοράς. Οι ξένοι επενδυτές, λοιπόν, αναλαμβάνουν όχι μόνο το ρίσκο σε μια αναδυόμενη οικονομία –η οποία δεν διαθέτει ακόμα επενδυτική βαθμίδα– αλλά παίρνουν και το ρίσκο μιας ρηχής αγοράς. Η οποία επί δέκα χρόνια επιχειρεί να ξεφύγει από τα δεσμά που προκάλεσαν τόσο οι περιοριστικές πολιτικές των δανειστών, όσο και ορισμένα εγκληματικά λάθη κυβερνώντων. Βεβαίως, οι αγοραστές έχουν κατά νου το ευρύτερο πεδίο γύρω από την Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Η χρόνια κατάρρευση του κλάδου των κατασκευών στην Ελλάδα, η προνομιακή θέση της Ελλάδας σ’ ό,τι αφορά τη μεταφορά της ενέργειας, αλλά και οι προοπτικές ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή προσφέρουν συνθήκες για μια μακροχρόνια ανάπτυξη η οποία θα προσφέρει επίσης μακροχρόνιες αποδόσεις. Επιπλέον, σήμερα εμφανίζεται μια εμπλοκή στην χρηματοδότηση έργων. Όταν οι συνθήκες στην οικονομία βελτιωθούν, η προσφορά θα είναι η αυξημένη, ενώ την ίδια στιγμή οι φορείς εκτέλεσης των έργων είναι περιορισμένοι. Ενδεχομένως, όμως, η αλλαγή της τάσης στην οικονομία να προκαλέσει το ενδιαφέρον και ξένων παικτών, ή να δημιουργήσει την ανάγκη νέων σχημάτων εντός Ελλάδος.

Δέλεαρ τα μεγάλα έργα

Αναλυτικά, η σειρά των έργων που περιμένουν οι τεχνικές εταιρείες αφορούν έργα με συνολικό προϋπολογισμό 14 δισ. ευρώ, δίχως να υπολογίζονται τα έσοδα από τις παραχωρήσεις. Πιθανότατα τα έσοδα από τις παραχωρήσεις να ξεπερνούν το συνολικό προϋπολογισμό, καθώς αρκετά από αυτά αλλάζουν τις σημερινές κακές υποδομές στην περιφέρεια.

Συγκεκριμένα, τα κυριότερα έργα είναι η επένδυση του Ελληνικού (8-9 δισ. ευρώ), η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας (1,6 δισ. ευρώ), Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (1,3 δισ. ευρώ με παραχώρηση), υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας (με παραχώρηση), οδικός άξονας Πάτρα ‐ Πύργος (450 εκατ. ευρώ), το τμήμα Καλαμάτα ‐ Πύλος (313 εκατ. ευρώ), Μετρό Θεσσαλονίκης (1,6 δισ. ευρώ).

Loading