Ζητήματα ασφαλείας και ειδήσεις που θάβονται – Τελικά ποια ενημέρωση δικαιούνται οι πολίτες;

Θέματα ασφαλείας σε συγκεκριμένους κλάδους και ελλιπής ενημέρωση του κόσμου είναι δύο έννοιες που μάλλον θα πορεύονται χέρι – χέρι στην Ελλάδα της τρίτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, καθώς οι υπεύθυνοι των εκάστοτε φορέων ή εταιρειών δηλώνουν αναρμόδιοι να αναφερθούν διεξοδικά στο τι έχει συμβεί κάθε φορά, αρκούμενοι να τονίσουν ότι δεν θα γίνει καμία ενημέρωση για περιστατικά που έθεσαν ή θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.

Του Γιώργου Φακή

propoli

Μεγάλα ζητήματα ασφαλείας έχουν προκύψει τους τελευταίους μήνες στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα οποία -από την τραγωδία στα Τέμπη και έπειτα- ήρθαν στην επιφάνεια, με αρκετούς κλάδους να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη συνέχεια.

Είναι γεγονός ότι οι πληροφορίες σχετικά με τον σιδηρόδρομο έρχονταν με το σταγονόμετρο, κάτι που συνέβαινε και προηγουμένως, σε δυστυχήματα όπου συγκρούστηκαν τρένο με αυτοκίνητα επειδή δεν λειτουργούσαν οι μπάρες ασφαλείας και οι φωτεινοί σηματοδότες. Τα συγκεκριμένα περιστατικά είχαν χαρακτηριστεί ως «μεμονωμένα», ωστόσο αυτό δεν θα μπορούσε να συμβεί και με τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, όπου έχασαν τη ζωή τους τουλάχιστον 57 άνθρωποι, ενώ τα μεγαλύτερα ειδησεογραφικά Μέσα του κόσμου ήρθαν στην Ελλάδα για να καλύψουν το γεγονός.

H Politic είχε βρεθεί από την πρώτη στιγμή στον τόπο του δυστυχήματος, αλλά και στον Σταθμό του ΟΣΕ στη Λάρισα, με τους εργαζομένους του Οργανισμού και της Hellenic Train, να μην δίνουν σαφείς απαντήσεις για τους λόγους που οδήγησαν στην τραγωδία. Γενικότερα ένα πέπλο μυστικοπάθειας έχει εγκατασταθεί πάνω από εταιρείες, φορείς και Οργανισμούς, με το έργο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, το οποίο είναι η ενημέρωση των πολιτών, να μετατρέπεται σε γρίφο για δυνατούς λύτες.

Αντίστοιχα παραδείγματα η Politic ανέδειξε και μέσα στο καλοκαίρι, όπου υπήρχε περιορισμένη ενημέρωση για τις φωτιές σε όλη τη χώρα, καθώς οι όποιες προσπάθειες επικοινωνίας με πυροσβέστες έπεσαν στο κενό, διότι τους απαγορεύεται να κάνουν την οποιαδήποτε δήλωση προς τα ΜΜΕ, αν προηγουμένως δεν έχουν λάβει ειδική άδεια. Όλα αυτά την ώρα που καίγονταν εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα δασικών εκτάσεων, δεκάδες οικισμοί, ενώ χάθηκαν και ανθρώπινες ζωές.

Παρόμοιο ήταν το σκηνικό και με το ΕΚΑΒ, αφού στις αρχές του καλοκαιριού η Politic αναζήτησε εξηγήσεις για τις αιτίες που οδήγησαν πολλούς Έλληνες και ξένους πολίτες να χάσουν τη ζωή τους, λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων που παρατηρούνταν στα ασθενοφόρα. Η έγκαιρη άφιξη ενός ασθενοφόρου με το κατάλληλα εκπαιδευμένο πλήρωμα, μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια για πολλούς ανθρώπους, ωστόσο σίγουρα η υποστελέχωση αποτελεί μια ανοιχτή πληγή για τον κλάδο της Υγείας.

Αυτή τη φορά δεν υπάρχει κάποιο δυστύχημα, δεν υπάρχει κάτι που να «φαίνεται» δια γυμνού οφθαλμού, αλλά σίγουρα τα όσα αναφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδας Documento, μάλλον θα πρέπει να ηχήσουν σαν σειρήνα στα αφτιά των αρμόδιων φορέων και κυρίως της κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, με βάση πάντα το εν λόγω ρεπορτάζ, στις 7 Αυγούστου δύο αεροπλάνα ελληνικής εταιρείας λίγο έλειψε να συγκρουστούν εν ώρα πτήσης, καθώς πετούσαν πάνω από την Κέα. Το ένα είχε κατεύθυνση προς Αθήνα από τη Μήλο και το άλλο είχε προορισμό τη Νάξο από την πρωτεύουσα. Όπως είναι φυσιολογικό, μόνο στην ιδέα της σύγκρουσης δύο αεροπλάνων στον αέρα, προκαλείται τρόμος σε όλο τον κόσμο.

Σε περίπτωση που πράγματι συνέβη κάτι τέτοιο -σημειώνεται ότι με χειρισμούς της τελευταίας στιγμής έγιναν ελιγμοί και όλα κύλησαν ομαλά- γεννώνται ερωτήματα, γιατί από την εταιρεία ή από το «Ελ. Βενιζέλος» δεν υπάρχει καμία απολύτως ενημέρωση. Μάλιστα, από την εφημερίδα επισημαίνουν ότι επικοινώνησαν με τους αρμόδιους φορείς, οι οποίοι στα ερωτήματα που τους τέθηκαν δεν απάντησαν, αφού αρκέστηκαν να τονίσουν πως «δεν δίνουν πληροφορίες για το οτιδήποτε», βασιζόμενοι σε νομοθεσία που επικαλούνται. Όλα αυτά έρχονται σε συνέχεια του πορίσματος της Κομισιόν ότι 14 ελληνικά αεροδρόμια (τα τέσσερα εξ αυτών στρατιωτικά) είναι «μη δεόντως πιστοποιημένα» ή δεν έχουν επαρκή στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι έχει επιτευχθεί το απαιτούμενο επίπεδο ασφάλειας.

Είναι λοιπόν δυνατόν, εν έτει 2023, να μην υπάρχει επίσημη ενημέρωση από τον εκάστοτε αρμόδιο ή υπεύθυνο για τέτοιου είδους περιστατικά και όλα να μένουν στο σκοτάδι, όταν μόλις πριν από μερικούς μήνες οι συνδικαλιστές του ΟΣΕ προειδοποιούσαν για τις ελλείψεις στον σιδηρόδρομο και λίγες μέρες αργότερα συνέβη το σοκαριστικό δυστύχημα των Τεμπών; Γιατί κάποιοι επιλέγουν τη σιωπή από το δώσουν στοιχεία για το τι έχει συμβεί, αλλά και την αιτία (ή τις αιτίες) που το προκάλεσαν;

Άραγε το «καμπανάκι» που χτύπησε η Ευρωπαϊκή Ένωση για τα αεροδρόμια ήχησε δυνατά στα αφτιά των αρμόδιων ή πάλι κάποιοι θα συνεχίζουν να σφυρίζουν αδιάφορα; Τέλος, πώς γίνεται -επί σχεδόν έναν μήνα- μία τόσο σοβαρή είδηση να μην έχει γίνει γνωστή και από τότε οι πολίτες δεν έχουν δικαίωμα στην ενημέρωση;

Όταν ένα Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης κάνει ένα ρεπορτάζ και επικοινωνεί με τους καθ’ ύλην αρμόδιους, αλλά δεν δίνονται σαφείς απαντήσεις, ο απλός πολίτης πώς θα μάθει τι ισχύει με τις μετακινήσεις του όταν χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ; Τα ερωτήματα περισσότερο είναι ρητορικά και μάλλον τόσο οι εταιρείες και οι υπεύθυνοι, όσο και η ίδια η πολιτική ηγεσία του τόπου, θα πρέπει να αναθεωρήσουν τη στάση τους και να ενημερώνουν τον κόσμο, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για τόσο σοβαρά θέματα ασφαλείας.

Απαρχαιωμένου τύπου τακτικές, οι οποίες είναι αναγκαίο να εκλείψουν μια για πάντα στη σύγχρονη εποχή.

Δείτε επίσης: Ημαθία: Φορτηγό εξετράπη της πορείας του στην Εγνατία Οδό – Διακόπηκε η κυκλοφορία

Loading