Η αγαπημένη, δευτεριάτικη συνήθεια των σινεφίλ της Θεσσαλονίκης

Την τιμητική του έχει το σινεμά αυτές τις μέρες στη Θεσσαλονίκη με το 60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου να ολοκληρώνεται την προσεχή Κυριακή. Όταν όμως πέφτει η αυλαία, καταφύγιο των σινεφίλ στη Θεσσαλονίκη γίνεται η κινηματογραφική λέσχη εργαζομένων της ΕΡΤ3 και του Κέντρου Μελετών και Ερευνών για το Σινεμά (ΚΕΜΕΣ), που στα έξι χρόνια λειτουργίας της, έχει προβάλλει 435 ταινίες!
Σύμφωνα με το ιδρυτικό μέλος της λέσχης και πρόεδρο του ΚΕΜΕΣ, δημοσιογράφο και κριτικό κινηματογράφου Αλέξη Δερμεντζόγλου, η αρχή έγινε στις 8/8/2013 όταν έκλεισε η ΕΡΤ3, “ οπότε και προσπαθήσαμε να απαντήσουμε με πολιτισμό στη βαρβαρότητα, διοργανώνοντας προβολές ταινιών μπροστά στις εγκαταστάσεις των ραδιοφωνικών σταθμών της ΕΡΤ3, στην οδό Αγγελάκη”. 
«Τον χειμώνα, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, μας παραχώρησε την αίθουσα του “ Αλέξανδρου”, όπου μείναμε για δύο χρόνια και από τον Οκτώβριο του 2015,  “ παίζουμε” στον κινηματογράφο “ Βακούρα” και τα καλοκαίρια στο θερινό “ Απόλλων”» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ.Δερμεντζόγλου.
Οι ταινίες προβάλλονται, ως επί το πλείστον, μία φορά την εβδομάδα, κυρίως τη Δευτέρα και σύμφωνα με τον κ.Δερμεντζόγλου, “ είτε μας τις κάνουν δώρο διάφορα γραφεία διανομής, είτε τις νοικιάζουμε με συμβολικά ενοίκια και κάποιες φορές ακριβά, είτε υπάρχουν οι λεγόμενες “ ορφανές” ταινίες που δεν έχουν δικαιώματα (public domain)”.
Οσο για την αγαπημένη θεματική της δραστήριας λέσχης “ του 20ου αιώνα”, όπως την αποκαλεί ο κ.Δερμεντζόγλου, επειδή επιλέγονται ταινίες το πολύ μέχρι το 1990, στόχος είναι η ψυχαγωγία του κοινού στη βάση του σκεπτικού του μεγάλο θεωρητικού του σινεμά, Αντρέ Μπαζέν (Andre Bazin), ο οποίος είχε πει ότι “ όποιος ξέρει μόνο σινεμά, δεν ξέρει ούτε σινεμά”. 
“ Οι προβολές δηλαδή συνοδεύονται από συζητήσεις ειδικών και κοινού με θέμα την ταινία, αλλά και ευρύτερα την κοινωνία, όπως για παράδειγμα οι συνθήκες  που υπήρχαν το ΄60, όταν γυρίστηκε κάποια ταινία, η ιστορία εκείνης της περιόδου, η πολιτική, η  ανθρωπογεωγραφία εκείνης της περιόδου, Επιπλέον, θέλουμε να βοηθήσουμε τους θεατές να ξεπεράσουν τις προκαταλήψεις τους και να δουν με αναθεωρητική ματιά κάποια ταινία που πιθανόν είδαν στα 15 τους, εντοπίζοντας πλέον τα βαθύτερα νοήματά της” ξεκαθαρίζει ο κ.Δερμεντζόγλου.
Ο ίδιος εκτιμά ότι το μεγάλο στοίχημα που κερδήθηκε, “ ήταν να φτιάξουμε μια ομάδα νέων, όπως έκανε ο Ανρί Λανγκλουά (Henri Langlois), στη Λέσχη του Παρισιού, που ενέπνευσε πολλούς σκηνοθέτες της Νουβέλ Βαγκ, ανάμεσά τους τον Φρανσουά Τριφό”.
“ Εχει δημιουργηθεί μια ομάδα νέων, μέσα στη λέσχη μας, που μαθαίνει το παλιό σινεμά και γράφει κείμενα, γιατί θέλουμε να αναδείξουμε νέους κριτικούς κινηματογράφου, καλλιεργώντας παράλληλα την έννοια της συλλογικότητας, το ότι δηλαδή θεατές και διοργανωτές είμαστε μαζί, μια παρέα” λέει ο κ.Δερμεντζόγλου ξεκαθαρίζοντας ότι η λέσχη δεν παίρνει καμία κρατική ή ιδιωτική επιχορήγηση, “ γιατί πιστεύουμε ότι οποιαδήποτε, καλοπροαίρετη οικονομική  βοήθεια, είναι εξάρτηση”.
Γι΄αυτό και όλα τα έξοδα της λέσχης καλύπτονται από τα εισιτήρια των προβολών, που είναι 3 ευρώ για τα μέλη της, 3,5 για τους φοιτητές και ανέργους και 5 ευρώ για τους υπόλοιπους.
“ Το καλοκαίρι κάναμε 18 προβολές στο, χωρητικότητας 180 θέσεων “ Απόλλων”, εκ των οποίων οι 10 ήταν σε απόλυτη πληρότητα για ταινίες όπως το “ Λεωφορείο ο πόθος” και το νουάρ “ Οι ψίθυροι”. Το χειμώνα, η αίθουσα στο “ Βακούρα” είναι 380 θέσεων, όπου κατά μέσο όρο έχουμε προσέλευση 150 ατόμων σε κάθε προβολή”.
Όσο για το κοινό, στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν ορκισμένοι φίλοι της λέσχης που πηγαίνουν πιστά σε όλες τις προβολές, θεωρώντας “ εγγύηση” το όνομα της λέσχης, αλλά και του κ. Δερμεντζόγλου που κάνει την επιλογή των ταινιών. 
“ Στην αρχή, ο μέσος όρος ηλικίας των θεατών ήταν περίπου 60 χρόνων, τώρα όμως κυμαίνεται στα 40 έτη, με συντριπτική πλειοψηφία τις γυναίκες. Προσωπικά, συναντάω κόσμο που δεν περίμενα να δω στο σινεμά και μου κάνει εντύπωση, αλλά προφανώς ξέρουν ότι θα δουν κάτι εγγυημένο, που έχει επιλεγεί με προσοχή και προβάλλεται σε άριστη ποιότητα, με σύστημα DCP” σημειώνει.  
Για το μέλλον, ο κριτικός κινηματογράφου ονειρεύεται τον μετασχηματισμό της λέσχης “ σε ένα μεγάλο Ινστιτούτο γνώσης για το σινεμά όπου θα γίνονται σεμινάρια και ειδικά αφιερώματα”.
«Θέλουμε να απλωθεί η γνώση και η αυτογνωσία, δηλαδή δεν είναι δυνατόν να βλέπεις Μπέργκμαν και το βράδυ να ασκείς βία στη γυναίκα σου, από τη στιγμή που η ταινία σού αναλύει αυτό το πράγμα. Είναι φοβερές οι ταινίες του Μπέργκμαν για τις σχέσεις, “δείτε”, τους λέμε, “την “ Ωρα του λύκου” που είναι συγκλονιστική ταινία και πάρτε παραδείγματα».
Την προσεχή Δευτέρα 11 Νοεμβρίου στις 21:00, στον κινηματογράφο “ Βακούρα”,  το αφιέρωμα «Περί ηθικής» της κινηματογραφικής λέσχης εργαζομένων της ΕΡΤ3 και του ΚΕΜΕΣ περιλαμβάνει τη «Βιριδιάνα» (Viridiana, ασπρόμαυρο, 1961, Ισπανία-Μεξικό, διάρκεια 90´) του Λουίς Μπουνιουέλ σε σενάριο του ιδίου και του Χούλιο Αλεχάντρο. Την ταινία θα προλογίσει ο Αλέξης Δερμεντζόγλου, στο κοινό  θα διανεμηθεί έντυπη κριτική του Νίνου Φένεκ Μικελίδη, ενώ το προς συζήτηση θέμα μετά το τέλος της προβολής θα είναι: Το σινεμά της πολιτικής αλληγορίας.
Η επόμενη προβολή της λέσχης την Δευτέρα 18 Νοεμβρίου στις 21:00 στο “ Βακούρα” είναι η «Ντροπή» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.

propoli

Νατάσα Καραθάνου

©Πηγή: amna.gr

Loading