EUROKINISSI

Θεσσαλονίκη: Πού εντοπίζονται οι μεγαλύτερες υπερβάσεις των ορίων της ποιότητας αέρα – Γιατί οι εργασίες του FlyOver επιδείνωσαν την κατάσταση

«Η Θεσσαλονίκη συγκαταλέγεται στις πιο ρυπασμένες πόλεις της Ευρώπης, με την ποιότητα αέρα να σημειώνει συνεχείς υπερβάσεις των ορίων τόσο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας όσο και της ΕΕ» αναφέρει στην Politic η Δρ. Φυσικής Περιβάλλοντος και Επιστημονική Συνεργάτιδα του Εργαστηρίου Φυσικής της Ατμόσφαιρας του ΑΠΘ Δάφνη Παρλιάρη.

Συνέντευξη στον Χρίστο Φιλιππούδη

propoli

«Παρόλο που η πόλη στο σύνολό της υποφέρει από αυτή τη συνθήκη, κάποιες περιοχές εμφανίζονται πιο επιβαρυμένες από άλλες και αυτό εξαρτάται από διάφορους παράγοντες», τονίζει η κα Παρλιάρη και αναφέρει ως παράγοντες τους ρύπους που μελετάμε, τη γεωγραφική θέση κάθε συνοικίας, τις μετεωρολογικές συνθήκες που επικρατούν, αλλά και την εποχή του χρόνου.

Ειδικότερα η Δρ. Φυσικής Περιβάλλοντος αναφέρει αναλυτικά τις υπερβάσεις ανά περιοχή λέγοντας ότι: «Το Πανόραμα σημειώνει σταθερά πολύ υψηλές τιμές όζοντος, ενώ το κέντρο της πόλης είναι επιβαρυμένο από ρύπους που σχετίζονται με την κυκλοφορία των οχημάτων και την καθημερινή δραστηριότητα των κατοίκων (Αιωρούμενα σωματίδια και οξείδια του αζώτου)».

Όσον αφορά τα δυτικά προάστια της πόλης η κα Παρλιάρη επισημαίνει ότι εμφανίζουν ίσως ακόμα χειρότερη εικόνα, αφού δέχονται επιπλέον και την επίδραση της Βιομηχανικής Περιοχής της Σίνδου. Παράλληλα όπως η ίδια υποστηρίζει το πρόβλημα εντείνεται όταν επικρατούν μετεωρολογικές συνθήκες οι οποίες εγκλωβίζουν τους ρύπους πάνω από την πόλη (συνηθέστερα το καλοκαίρι) καθιστώντας πολύ δύσκολο το καθάρισμα της ατμόσφαιρας μέσω βροχής ή αέρα.

Πόσο επηρέασαν οι εργασίες του FlyOver την ποιότητα αέρα στον ουρανό της Θεσσαλονίκης

Σύμφωνα με την κα Παρλιάρη οι εργασίες του Fly Over έχουν επιδεινώσει σε πολύ μεγάλο βαθμό την ποιότητα αέρα της πόλης εξαιτίας της αύξησης του χρόνου παραμονής μέσα στα οχήματα και των ρύπων που εκλύονται από αυτά κατά τις ώρες της παρατεταμένης κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Η Δρ. Φυσικής Περιβάλλοντος επικαλείται τα στοιχεία που δημοσίευσε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που όπως δείχνουν το δίμηνο Δεκέμβριος 2023-Ιανουάριος 2024 έχουν σημειωθεί πολύ περισσότερες παραβάσεις των ορίων της ΕΕ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν. Ενδεικτικά η κα Παρλιάρη αναφέρει ότι τα αιωρούμενα σωματίδια σημείωσαν σε πιο συχνή βάση διπλάσιες τιμές από τις επιτρεπόμενες (100 μg/m3 σε σχέση με το επιτρεπόμενο ημερήσιο όριο των 50 μg/m3). Επίσης η ίδια αναφέρει ως πολύ ανησυχητικό γεγονός ότι η ρύπανση μεταφέρεται με την απόγειο αύρα σε όλη την πόλη, και γι’ αυτό το λόγο έχουν αυξηθεί οι καταγραφόμενες τιμές ρύπανσης σε μακρινούς σταθμούς, όπως της Αγίας Σοφίας και της Καλαμαριάς. Όπως συμπεραίνει η έναρξη του fly over έχει υποβαθμίσει ξεκάθαρα σε πολύ μεγάλο βαθμό την ποιότητα ζωής των Θεσσαλονικέων.

Οι κύριες πηγές ρύπανσης της πόλης

Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που παραδοσιακά αντιμετωπίζει πολύ έντονα ζητήματα ποιότητας αέρα, τονίζει η κα Παρλιάρη και εξηγεί πως αφενός, δέχεται τη μεταφορά ρύπων από γειτονικές περιοχές, όπως η νότια Βουλγαρία και η Πτολεμαΐδα, και αυτό το γεγονός συμβάλει στο να υπάρχει ένα μόνιμο “υπόβαθρο” ρύπανσης στην πόλη.

Από την άλλη, σύμφωνα με την Δρ. Φυσικής Περιβάλλοντος ο τρόπος που είναι δομημένη ευνοεί τον εγκλωβισμό των ρύπων μην επιτρέποντας στη θαλάσσια αύρα να εισχωρήσει και να καθαρίσει την ατμόσφαιρα. Επιπλέον, οι μετεωρολογικές συνθήκες παίζουν σημαντικό ρόλο αφού η Θεσσαλονίκη εμφανίζει σταθερά υψηλό ποσοστό υγρασίας, κάτι που εντείνει το υπάρχον πρόβλημα.

Όπως η ίδια επισημαίνει μιλώντας στην Politic «η πηγή ρύπανσης που συντελεί στο μεγαλύτερο ποσοστό στην κακή ατμοσφαιρική ποιότητα της πόλης είναι η κεντρική θέρμανση, από την οποία εκλύεται σωματιδιακή ρύπανση (ΑΣ10, ΑΣ2.5) ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες. Μάλιστα οι συνεχείς υπερβάσεις των ημερήσιων ορίων ΑΣ10 που έχουν τεθεί από την ΕΕ ήταν και ο λόγος καταδίκης της Ελλάδας από το Ευρωπαικό Δικαστήριο τον Μάρτιο του 2023».

Επίσης όπως σημειώνει υψηλές συγκεντρώσεις έχουμε και στους ρύπους που σχετίζονται με την κυκλοφορία των οχημάτων, όπως τα οξείδια του αζώτου, κυρίως στο κέντρο και δυτικά τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής. Σύμφωνα με την ίδια το καλοκαίρι από την άλλη, λόγω έντονης ηλιοφάνειας έχουμε πολύ αυξημένες συγκεντρώσεις όζοντος που εντοπίζονται, όπως αναφέραμε και πιο πάνω, στην περιοχή του Πανοράματος. Παράλληλα υπενθυμίζει ότι δεν θα πρέπει να παραλείψουμε και τα επεισόδια μεταφοράς Σαχάρειας σκόνης τους ανοιξιάτικους και φθινοπωρινούς μήνες, που επιβαρύνουν ξαφνικά την ατμόφαιρα με αιωρούμενα σωματίδια.

Καταλήγοντας η κα Παρλιάρη τονίζει ότι το πρόβλημα της ρύπανσης στη Θεσσαλονίκη είναι ζήτημα σύνθετο, που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί στοχευμένα και σε βάθος χρόνου.

Πόσο αξιόπιστα είναι τα αποτελέσματα των σταθμών αέριας ρύπανσης

«Η ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης καλύπτεται από το Εθνικό Δίκτυο Παρακολούθησης Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, υπό την αρμοδιότητα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας» δήλωσε η κα Παρλιάρη και αναφέρει ότι πρόσφατα αναβαθμίστηκαν οι υπάρχοντες σταθμοί (ΑΠΘ, Αγίας Σοφίας, Καλαμαριάς, Κορδελιού, Πανοράματος) και τοποθετήθηκαν δύο καινούριοι στη δυτική μεριά της πόλης, στο νέο κτίριο της ΠΚΜ και στη Σταυρούπολη στην οδό Λαγκαδά. Ταυτόχρονα, οι Δήμοι που αποτελούν το πολεοδομικό συγκρότημα λειτουργούν τα δικά τους δίκτυα ποιότητα αέρα, τα οποία συνεργάζονται με το δίκτυο της Περιφέρειας όταν κρίνεται απαραίτητο.

Όπως εξηγεί τα δεδομένα που λαμβάνουμε δεν είναι ποτέ αρκετά και είναι πάντα ωφέλιμο να προσθέτουμε πιο πυκνούς χωρικά σταθμούς που καταγράφουν περισσότερους ρύπους με πιο σύγχρονες τεχνικές αλλά η Δρ. Φυσικής Περιβάλλοντος θεωρεί ότι τα υπάρχοντα δίκτυα αρκούν για να μας δώσουν το προφίλ ρύπανσης της διευρυμένης αστικής περιοχής και καταλήγει ότι τα συμπεράσματα που εξάγουμε βάσει αυτών των μετρήσεων, κρίνονται αξιόπιστα.

Δείτε επίσης: Το πρώτο σχόλιο από το περιβάλλον Τσίπρα μετά την απόφαση του συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ


Loading